’Jeg synger, til månen lyser på den mørke himmel – og når jeg ikke kan synge mere, falder jeg i søvn!’
Sådan lyder en humoristisk strofe i Gustav Mahlers ’Das Lied von der Erde’, en overdådig symfonisk sangcyklus for to sangstemmer og udvidet orkester, som sprænger alle rammer for sin genre.
På grund af det krævende format er det kun sjældent, at Das Lied von der Erde opføres live i en koncertsal, men i slutningen af august bliver det åbningsværket, når DR Symfoniorkestret og chefdirigent Fabio Luisi skyder orkestrets første 100-års jubilæumssæson i gang i Koncertsalen.
Til opførelsen af Mahlers storværk har DR Symfoniorkestret inviteret to store amerikanske navne, mezzosopranen Jamie Barton og tenoren Jamez McCorkle, som begge optræder for første gang i DR Koncerthuset.
Symfoniske dimensioner
Selvom Das Lied von der Erde i princippet er en sangcyklus, er den i proportioner og udtryk på linje med Mahlers største symfonier.
Men da han skrev sit store vokalværk, ønskede Gustav Mahler netop ikke at skrive en symfoni. Han havde skabt otte store symfonier og var af flere grunde skrækslagen for at nå frem til den niende. Tre af hans berømte forgængere – Beethoven, Bruckner og Schubert – var alle døde kort efter tilblivelsen af deres niende symfoni, og den 47-årige Mahler, som netop havde fået konstateret en hjertefejl, havde god grund til at tro, at samme skæbne kunne ramme ham.
I stedet kastede han sig ud i storværket store Das Lied von der Erde, en timelang sangcyklus for to sangere og orkester, som er et af hans vigtigste og mest elskede værker, men kræver så meget af både sangere og orkester, at den kun sjældent opføres i dag.
Sangen om Jorden
Das Lied von der Erde betyder ’Sangen om Jorden‘, og teksterne til det timelange værk kommer fra en bog med kinesiske digte fra 700-tallet, som udkom på tysk i 1907.
For Gustav Mahler var de kinesiske digte med deres særlige kombination af natur, glæde, liv, død og afsked det ideelle afsæt for hans store sangcyklus, som er skrevet for to stærke sangstemmer og udvidet symfoniorkester.
For publikum i DR Koncerthuset bliver det to amerikanske sangere, der fortolker de udtryksfulde sange sammen med DR Symfoniorkestret og Fabio Luisi: Mezzosopranen Jamie Barton, som har fået en lang række hæderspriser og synger på bl.a. Metropolitan Operaen, Houston Operaen og BBC Proms, og tenoren Jamez McCorkle, som er kendt fra operahuse i bl.a. Los Angeles, Boston og New York – og desuden for nylig har optrådt på Det Kongelige Teater.
Jubilæumssæson med store stemmer
Når Mahlers Das Lied von der Erde åbner DR symfoniorkestrets nye sæson sammen med et andet romantisk hovedværk, Schuberts ufuldendte 8. symfoni, er det begyndelsen på orkestrets 100-års jubilæumssæson, som vil være fuld af store sangstemmer.
Senere på sæsonen kommer bl.a. den svenske mezzosopran Anne Sofie von Otter og den australsk-amerikanske stjernesopran Danielle de Niese. Også canadiske Marie-Nicole Lemieux vil til november vise, at hun uden problemer kan synge Koncertsalen op med sin dybe altstemme.
Som sæsonens sidste solist vender Barbara Hannigan tilbage til orkestret i den virtuose Gershwin-suite 'Girl Crazy', hvor hun både synger og dirigerer.
Turné og udgivelser
Blandt andre højdepunkter i DR Symfoniorkestrets 100-års jubilæumssæson bliver orkestrets jubilæumssæson til Tyskland i januar 2025, hvor de blandt andet skal spille i Berliner Filharmonien og Elbphilharmonie i Hamborg.
Desuden fortsætter DR Symfoniorkestrets samarbejde med pladeselskabet Deutsche Grammophon, som har ført til flere internationale priser, og i jubilæumsåret udkommer de næste udgivelser i orkestrets indspilning af Alexander Skrjabins samlede orkesterværker.
Desuden vil der være rig mulighed for at opleve DR Symfoniorkestret i andre koncertformer end de rent klassiske, når orkestret i løbet af den nye sæson inviterer til koncert med bl.a. soundtracks fra film, musicals og amerikanske toner fra podcasten Stjerner og Striber.