Ingen skjult reklame i TV-Avisen

DR gav hverken sangeren L.O.C. eller restauranten Hooters skjult reklame, fastslår Radio- og tv-nævnet.

DR gav ikke L.O.C. skjult reklame, mener Radio- og tv-nævnet. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen, Type 1)

Gav DR sangeren L.O.C. og restauranten ’Hooters’ skjult reklame i TV-Avisen klokken 18.30 den 19. marts i år?

Det er Radio- og tv-nævnet nu kommet med et svar på, efter at en seer umiddelbart efter udsendelsen skrev en klage over indslagene. Svaret er, at det gjorde DR ikke.

Klageren var af den opfattelse, at to indslag i TV-Avisen 19. marts klokken 18.30 efter hans skøn måtte betegnes som skjult reklame og dermed var uforeneligt med DRs public service-virksomhed.

Baggrunden var, at seerne blandt andet fik oplyst datoen for udgivelsen af L.O.C.’s nye album. Og at TV-Avisen i det andet indslag omtalte en ny restaurationsvirksomhed ved navn ’Hooters’, og oplyste datoen for, hvornår restauranten åbnede.

Indslag med nyhedsværdi

Ifølge nævnet var der dog i begge tilfælde tale om en redaktionel begrundelse for TV-Avisens indslag. Nyhedsindslaget om L.O.C. handlede således om, at Danmarks for tiden bedst sælgende rappers nye album ikke ville blive solgt på traditionel vis, men i stedet givet gratis væk via nettet. Dermed indskrev indslaget sig i en igangværende diskussion om, hvordan kunstnere, musikbranchen og pladebranchen som helhed håndterer den digitale udvikling.

Oplevelser til kunderne

Det andet indslag tog afsæt i, at den amerikanske restaurantkæde Hooters, der byder på øl, burgere og letpåklædte kvinder, nu kommer til Danmark. Indslaget handlede dog ikke blot om Hooters, men i særdeleshed om fænomenet at sælge oplevelser til kunderne. Derfor blev der også vist klip fra den danske cafékæde ’Joe and the Juice’, der også lægger vægt på at give sine gæster særlige oplevelser. Ligesom en ekspert i oplevelsesøkonomi udtalte sig om de nye tendenser i selve indslaget.

I begge tilfælde finder nævnet således, at TV-Avisens omtale var fuldt berettiget i forhold til indslagets redaktionelle indhold og formål.

 

1. Kirsten Løffler Reich Pressekontakt: Yderligere oplysninger