Der var faktisk tvivl om, hvorvidt hun overhovedet kom.
Rapperen og sangeren Doja Cat havde nemlig slået sit knæ på nogle trapper i Irland i weekenden, hvilket hun selv meldte ud på det tidligere Twitter, nu kendt som X.
Og efter onsdagens andet hovednavn, Tyla, aflyste dagen før, var et Doja-afbud noget af det sidste, man magtede.
Men onsdag aften på Roskilde Festivals musikåbningsdag stod rapperen heldigvis klar på Orange Scene klokken 22.04.
Her modtog hun publikums hyldest, som var en sand kattedronning værdig, da hun uden forsinkelser startede showet og bogstavelig talt satte ild til scenen med store flammer, et rapflow af en anden verden og en stemme, der ikke missede en tone.
Den 28-årige artist havde som scenografi valgt at omdanne Orange Scene til ét stort halbal med, hvad der lignede store halmballer. Det viste sig dog, at der var tale om en kæmpe, gigantisk paryk, der var spredt rundt på scenen tæt på både pyroshow og fyrværkeri.
Selv kørte hun samme halbal-look-alike-tema med et matchende cowgirl-outfit bestående af en lys croptop og nederdel med snore i siden, trusser i samme farve (som blev vist ofte), lidt mørkere strømpebukser, der gik helt op til en navlepiercing, samt lange, flettede, lyse cornrows – og så nogle sorte briller a la skolelærer-look.
I starten bar hun tilmed en gigantisk plysset hat, der fik den kongelige livgardes bjørneskindshue til at ligne en skrabet model fra Temu.
Det var dog med stor sandsynlighed ikke en reference til det danske kongehus, da der var stor tvivl om, hvorvidt amerikanske Doja Cat overhovedet vidste, hvor hun befandt sig. Det røbede hun selv fra scenen.
- Er det Copenhagen? Eller er det noget andet?, spurgte hun publikum, som svarede ved at råbe: "Roskilde, Roskilde, Roskilde, Roskilde!" i kor.
Det hjalp dog ikke Doja Cat, som straks gav op.
- Det er så svært at udtale. Fuck! Jeg kan ikke mundaflæse – så svært er det for mig at sige det, udbrød hun om festivalens bynavn.
Det var i øvrigt den eneste personlige tale til publikum, hun holdt.
Ren akrobatik på det hårde scenegulv
Men hvad publikum ikke fik i ord, fik de i kropsbevægelser.
For Doja Cat gav et danseshow af en anden verden, og hun var tydeligvis ikke plaget af knæsmerter.
Vi taler ren akrobatik på det hårde scenegulv; twerking, spagat, squat, dans på ryggen med benene lige op i luften, rullende hoftebevægelser op og ned ad både mikrofonstangen og en svingen rundt i et langt flettet tov, der hang ned fra loftet og mindede om en stor Rapunzel-hestehale i samme farve som hendes eget hår.
Stjernen kravlede også flere gange rundt på alle fire som en anden Catwoman. Alt sammen i ti centimeter spidse hæle med konstant et flirtende blik ud mod publikum, mens hun rappede og sang sine hits, som blandt andet inkluderede 'Tia Tamera', 'Get into It (Yuh)' 'Agora Hills' og megahittet 'Paint the Town Red'.
Halballet sluttede klokken 23.20, hvor sceneflammerne slukkede, og det begyndte at småregne.
Mistede en masse fans
Flere blandt publikum gav højlydt udtryk for, at de håbede, der var lidt mere personlig tale fra stjernen – eller måske et enkelt tøjskifte og ikke bare hendes briller, der blev taget af og på.
Men kigger man på Doja Cats historik, vil man se, at hun ikke er kendt for at lefle for sine fans – nærmere det stik modsatte.
For præcis et år siden gik hun amok på X over, at hendes loyale fans kaldte sig selv for "kittenz" – et navn, hun selv fandt på i 2020 – og at de "burde lægge mobilen, få et job og hjælpe deres forældre med huslige pligter".
Hun kaldte også nogle af sine fans for "bitch" og "klamme" og bad dem om at genoverveje det hele. Oveni har hun i nogle slettede tweets erkendt, at to af hendes albummer kun blev udgivet for pengenes skyld – og at hendes fans faldt for det – og valgte at sende live, mens hun barberede sine øjenbryn og sit hår af. Sceneshowets "hårballer" og Rapuntzel-fletning kunne tænkes at være en reference dertil.
Hun havde hele 25,7 millioner følgere på Instagram, men mistede ved sidste fan-rant i efteråret en halv million, hvilket hun selv meldte ud var "en befrielse".
I dag er hun røget endnu længere ned på 24,1 millioner følgere – hvilket vel bare er en lettelse, hvis man skal prøve at følge Doja Cats tankegang.
Men det kan man faktisk godt opgive. Og dét er noget af det, der gør hende til noget helt særligt, siger P3-værten Nynne Givskov.
- Hun klipper sig skaldet og barberer sine øjenbryn af live, og det er skønt, at hun er så ukontrollerbar. Selvom hun er en kæmpe stjerne med et kæmpe label bag sig, forsvinder hun bare ikke ind i det. Hun er skide grineren, og jeg kan mærke, hvem hun er inde bagved.
- Hun virker totalt utilregnelig uden filter på sociale medier. Jeg føler, man får hende meget direkte, og det synes jeg er super nice, siger Nynne Givskov og tilføjer:
- I virkeligheden taler hun så godt ind i den tid, vi er i lige nu, hvor det er fedt, at man kan mærke artisten. Det er i hvert fald den følelse, hun giver mig.
En mega god rapper
For Nynne Givskov er Doja Cat klart én af dem, man ikke skulle gå glip af på årets Roskilde Festival.
- Hun er en megagod rapper, hun danser godt, synger godt, og hendes tekster er vildt gode. Jeg synes bare, hendes musik er vellykket, og hun har en blanding af pop og hiphop, som jeg ikke har hørt mange steder.
Og det er veninderne Katrine Arevad og Caroline Nordfalk helt enige i.
- Vi elskede showet, fordi hun er indbegrebet af coolness og female power. At man kan stå på en scene og ryste en røv og bare owne det fuldstændig – ikke fordi man skal være et sexsymbol til ære for mænd, men også for kvinder og sig selv – dét elsker vi, sagde de til P3 lige efter koncerten.
Og anmelderne er enige med de to veninder.
- Fra det sekund hun åbnede sin koncert på Orange Scene med 'Shutcho', fik Doja Cat i den grad lukket munden på alle, der måtte tænke, at hun er mere internetfænomen end popstjerne eller rapper, skriver Soundvenue og giver fem ud af seks stjerner.
Hos Gaffa er man enige og giver også fem ud af seks stjerner.
- Jeg havde ikke for alt i verden troet, at denne koncert ville være noget synderligt at skrive hjem om. Men Dojas solide flow og levering kombineret med kærlighedserklæring til sexappeal, feminisme og klassisk soul gjorde, at mine fordomme blev knust på stedet, skriver anmelderen.
Hos B.T. og Ekstrabladet får koncerten også fine ord med på vejen med fire ud af seks stjerner.