Nogle koncerter husker man bare lidt tydeligere. Det kan være, fordi man fik sit første kys af hende den søde midt under ens yndlingsnummer, eller fordi promillen og solen begge varmede kroppen helt perfekt.
Hvis du spørger The Last Dinner Party, er én af deres mest mindeværdige koncerter, da de sidste sommer spillede på Smukfest.
Hvorfor?
Fordi der kom så få mennesker, og dem, der kom, havde travlt med at snave.
Det fortæller de til P3, da vi møder dem inden deres store koncert på Roskilde Festival torsdag aften.
- Vi taler meget om den koncert sidste sommer, griner Emily Roberts og Lizzie Mayland fra kvintetten.
- Det er nok det mindste crowd, vi nogensinde har spillet for på en festival. Vi spillede virkelig sent, og der var bare et par, der stod i midten af pladsen og snavede meget aggressivt under hele koncerten, griner de.
- Vi tænkte bare "Hvad laver vi her?", men vi fik tilbudt en masse alkohol, og vi drak os bare virkelig fulde, så vi siger tit "Lad os lave en Danmark", fordi det var så grineren, fortsætter Lizzie Mayland, som spiller guitar i The Last Dinner Party.
Pludselig var der 'buh'-råb
Den tanke eksisterer måske ikke i lige så høj grad efter i aftes. De britiske superstjerner in spe skulle spille klokken 22.45 på Eos torsdag aften på Roskilde Festival.
En koncert, der var længe ventet, og som mange adspurgte havde set frem til. Kvintetten har siden koncerten på Smukfest sidste sommer udgivet deres debutalbum og spillet på nogle af verdens allerstørste festivaler - Primavera i Portugal og Coachella i USA. Og sidste weekend tiltrak de godt 50.000 mennesker, da de spillede på britiske Glastonbury Festival.
De er et af de mest hypede bands i øjeblikket, og det viste sig også foran Eos, hvor pladsen var fuldstændig proppet.
- Vi har ikke været i Danmark i lang tid, og vi er virkelig glade for at være tilbage. Tusinde tak for at være her. I er virkelig mange. Det havde vi ikke forventet, fortalte Abigail Morris, der er forsanger, under koncerten.
- Sidste gang vi spillede her var på Smukfest, fortsatte hun, mens publikum kvitterede med et 'buh'.
- Til den koncert kom der fire personer. Denne gang er der mange flere mennesker, og jeg er sikker på, at vi får en endnu bedre aften i aften, slog hun fast, mens 'buh'-råbene blev erstattet af jubelskrig.
Derefter spillede de størstedelen af sangene fra deres debutalbum 'Prelude to Ecstasy' og fik samtidig lov til at opleve tilbedelse af den slags, der sjældent sker for så nyt et band.
- Jeg kan kun se, hvor mange I er, når lyset er tændt, og det ser næsten helt skræmmende ud, erkendte forsangeren.
Abigail Morris bevægede sig tværs over scenen i dramatiske bevægelser, der passer meget godt til den barokinspirerede og aristokratiske indie-rock, som bandet præsenterer. Hun knælede forrest på scenen til 'On Your Side'. Der blev serveret guitarsolo til 'Mirror' af Emily Roberts, og der blev røget cigaretter under flere numre.
Som ægte rockstjerner med mange flere år på bagen fik de publikum helt på bagerste række med, hvor der blev sunget med, danset, hoppet og klappet højlydt.
Flere gange hoppede forsanger Abigail Morris ned til publikum, og da aftenen nåede sit klimaks under sidste sang, 'Nothing Matters', fik hun også tilbudt en studenterhue, som hun tog på og afsluttede koncerten med.
'Det føltes, som om jeg var midt i en film'
Det er ikke kun herhjemme, at der er sket meget det sidste år for The Last Dinner Party, forklarer de.
- Sidste år på den her tid spillede vi shows, hvor der var plads til måske 200 mennesker i England, og nu skal vi på en kæmpe turné i efteråret, hvor der er plads til over 2.000 hvert sted. Det føles virkelig, som om ting er gået amok det seneste år, siger Emily Roberts, der spiller fløjte, guitar og mandolin i bandet.
Og derfor er det vigtigt for dem at trække vejret og grounde.
- Det rammer mig i nogle helt tilfældige øjeblikke. Lige pludselig går det op for mig, at vi spillede foran 50.000 mennesker sidste weekend. Og da vi spillede Primavera i Portugal, føltes det, som om jeg var midt i en film, fortæller Lizzie Mayland.
- Men derfor er det godt, at vi gør det her sammen, så vi kan koble af sammen, men der er helt klart nogle gange, hvor jeg kan stå derhjemme og lave te og lige gennemgå min uge i mit hoved. Der forstår jeg det ikke. Den ene dag spiller jeg på Glastonbury Festival, og den næste spiser jeg pasta med pesto derhjemme, fortsætter hun.
Vigtigst for de fem venner, der mødte hinanden til introugen på universitetet for et par år siden, er det, at de har hinanden, for den pludselige berømmelse er mærkelig at finde sig til rette i, og at blive genkendt på gaden eller til koncerter skal de lige vænne sig til.
- Til koncerter har vi ligesom vores rustning på i form at vores outfits, men når vi bliver stoppet ved siden af koncerter, føles det stadig mærkeligt. Det kan være lidt skræmmende, men jeg er sikker på, at vi løser det, siger Lizzie Mayland.
Det store pres, der forekommer, når man er blevet så kendt og anerkendt, som The Last Dinner Party er, viser sig også i, at man ofte skal være en rollemodel.
- Det har jeg mange tanker om, griner Lizzie Mayland.
- Kvinder forventes at være rollemodeller meget oftere end mænd. Jeg tror aldrig, nogen har spurgt Alex Turner (forsanger i Arctic Monkeys, red.), om han er en god rollemodel for unge mænd, fortsætter Lizzie Mayland, der selv er nonbinær.
- Vi er her ikke for at guide folk i den retning, de skal leve deres liv. Vi kan kun leve med integritet og gøre de ting, vi tror på. Vi tror på repræsentation, mere end vi tror på rollemodeller, slår de fast.
Emily Roberts peger også på, at hun netop havde brug for at se repræsentation af kvindelige og nonbinære artister og musikere, da hun voksede op, og netop det håber de på at kunne give tilbage.
Fremtidens band
Indtil videre har bandet i hvert fald formået at give en god aften tilbage til deres danske fans. Soundvenue har kvitteret med fem ud af seks stjerner for koncerten, hvor de skriver, at alle "knuselskede dette aristokratiske, excentriske glamrockband, der ikke rigtig ligner noget andet, jeg har kastet blik på i nyere tid."
Mens publikums begejstring også nåede til et sted, hvor en vennegruppe kun havde en ting at sige efter koncerten.
- This is the band of the fucking future, blev der råbt højlydt hen over pladsen, da kvintetten efter en times koncert gik af scenen igen.
Roskilde Festival løber af stablen til og med lørdag. Du kan følge med på her på dr.dk/p3, på P3 Musiks Instagram eller i 'Residensen' på P3, hvor Nynne Givskov og Kasper Reippurt sender live fra Roskilde alle dage: