Hvorfor skal hun ikke spille på Orange?
Det var det helt store spørgsmål forud for Rosalías optræden på Roskilde Festival fredag aften.
Med milliarder af Spotify-streams virker den catalanske superstjernes popularitet måske en tand for mastodontisk til Arena-scenens kapacitet på 17.000 publikummer.
For siden hun i 2019 slog igennem med 'Con Altura', der oversat til dansk betyder "højt oppe", har hun haft kursen stik mod de høje luftlag.
Hun har udgivet hitsingle på hitsingle, høstet to Grammys for sine albummer, og senest har hun udgivet en storstreamende EP med sin forlovede Rauw Alejandro, der også laver reggaeton.
Så hvorfor var hun forvist til Arena?
Det handler om sceneshowet, som ikke passer ind på Orange Scenes buede form, kunne Roskilde Festivals programchef, Anders Wahren, onsdag fortælle dr.dk.
Hvilket rejste et nyt spørgsmål: Hvilket sceneshow havde Rosalía mon med på slæb?
Det var ikke hvilket som helst, kan vi afsløre.
Rosalía for fuld Rebecca
Rosalía gav den nemlig fuld Rebecca fra begyndelsen.
Vindmaskinerne snurrede, da hun gik på scenen til den bastunge 'Saoko' – sangen, der også tjener som åbningsnummer på hendes seneste album 'Motomami'.
Både hun og hendes sjak af dansere var iført motorcykelhjelme, og i det hele taget er motorcyklen et symbol, som går igen i Rosalías univers.
På hendes albumcover er hun selv fotograferet nøgen, kun iført motorcykelhjelm.
Og musikvideoen til 'Saoko' er fuld af letpåklædte babes, der brænder dæk og kører på baghjul. Den vandt i øvrigt en MTV Video Music Award for bedste redigering i 2022.
- Jeg er meget taknemmelig for at være tilbage i aften, sagde Rosalía, der også gæstede Roskilde Festival i 2019, da hun havde taget motorcykelhjelmen af.
Hvis Rosalía selv var en mc, ville omdrejningstælleren være helt oppe at kysse det røde felt her til aften.
Gashåndtaget var i bund, og catalaneren dansede og sang derudad - tilsyneladende utrættelig som en Puch Maxi.
Hendes øjne glinsede som et skyllet æble, og hendes hår var gennemblødt allerede fra det øjeblik, hun trådte på scenen.
- Er der nogle motomamier herinde? spurgte hun, og at dømme ud fra jubelbrølet var der mange personer til stede i Arena-teltet, som identificerede sig som 'motomamier'.
Rosalía var helt bestemt kommet for at danse, og sangeren rystede flere gange med sin bagdel til publikums store begejstring.
- Roskilde, er I klar?! spurgte Rosalía, inden hun spillede et af sine helt store hits, 'Despechá', som dog kammede over i et hyperpop-remix af selvsamme sang, da hun var halvvejs igennem nummeret.
Koncerten havde både sukkerchok-energiske øjeblikke, som da hun og hendes dansere kørte rundt i ring på løbehjul til 'Chicken Teriyaki'.
Men også skrøbelige øjeblikke, som da hun satte sig bag flyglet til 'Hentai'.
Alt sammen filmet med masser af visuelle gimmicks og blæst op på storskærme både inden- og udenfor Arena-teltet.
Og der var i allerhøjeste grad brug for storskærme, for Rosalía tiltrak en horde af mennesker, der strakte sig langt ud over teltets rammer.
Anmeldernes dom
Rosalía holdt klampen i bund og trak en musikalsk brænder foran et tætpakket Arena, og det imponerede publikum - men også anmelderne.
Faktisk er Politiken så begejstret, at de kvitterer med seks ud af seks hjerter og kalder det "årets vildeste solokoncert" og skriver, at der lige nu ikke er nogen større popstjerne end Rosalía.
Også Gaffas anmelder blev blæst bagover af den catalanske stjerne og kalder forestillingen "rystende" og skriver, at Rosalía leverede "et dybt personligt og perfekt koreograferet show."
Hos Soundvenue er de enige. "Blur var lige ved at ødelægge årets koncert – men der skal mere end britpop til at knække Rosalía" lyder overskriften på en femstjernet anmeldelse med henvisning til, at den britiske gruppe spillede (højt) på Orange samtidig. "Hvert sekund føltes specielt", og popstjernen var "intet mindre end magisk", skriver mediet.
Men hvad mener det øvrige publikum?
Her er deres dom.
Emma Vidsted, 25: 'Jeg dør indeni'
- Jeg synes, sceneshow og visuals var perfekte. Vi stod ret langt tilbage, men de var så medrivende. Fedt, fedt, fedt, sagde 25-årige Emma Vidsted efter koncerten.
- Det var en smuk og fulfilling oplevelse. Alle var bare sammen, og Rosalía var imødekommende og tilstedeværende.
- Jeg græder, da jeg kom tættere på og ser et sceneshow, der er så medrivende, at jeg føler, jeg dør indeni.
Niels Ulrik Drescher, 24: Sendte ham tilbage til Medellín
- Det var fuldstændig sindssygt, mand! Det var fuldstændig crazy, sagde24-årige Niels Ulrik Drescher.
- I mine unge dage brugte jeg noget tid i Colombia, og det var bare som at blive suget lige tilbage i den der reggaeton! Det var bare at svinge hofterne til den lyse morgen.
- Højdepunktet for mig var 'Con Altura'. Det var det helt store hit, da jeg var afsted i Colombia. Det nummer er meget nostalgisk for mig. Det sender mig tilbage til downtown Medellín i Colombia.
Katrine Broberg Nielsen og Laura Kølsen Herksind, 22: 'Hun er en kæmpe popstjerne-babe!'
- Det var fucking lækkert at ryste røv, men vi havde forventet, at hendes bangers ville vare længere. Vi synes, de var for korte, sagde Katrine Broberg Nielsen med henvisning til for eksempel 'Despecha', som Rosalía kun spillede halvdelen af, før den kørte over i en hyperpop-udgave.
- Vi havde lidt en følelse, af at de blev cuttet af. At der var et vers og et omkvæd, og så blev de cuttet, sagde de to venner, som særligt så frem til Rosalía-bangers som 'Malamente', 'Saoko' og 'Chicken Teriyaki'.
- Men hun er fucking lækker, så det fungerer, og danserne fucking lækre. Hun er jo bare en kæmpe popstjerne-babe, man kan ikke være uenig! sagde Laura Kølsen.