Hun har været et af festivalens mest ønskede navne. I nat fik publikum og anmeldere så, hvad de drømte om

Verdensstjernen SZA havde i år fået æren af at lukke og slukke Orange Scene på Roskilde Festival.

SZAs koncert lørdag aften på Orange Scene var første gang, at verdensstjernen gæstede Danmark. (Foto: © Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)

- Hun er et menneske, der kan gøre en koncert på Orange Scene til en intim oplevelse.

Sådan lød ordene fra P3's radiovært Kasper Reippurt forud for verdensstjernen SZAs koncert på Roskilde Festival lørdag aften.

For SZA laver generelt ikke musik, du danser intenst og voldsomt til. Det er R&B, som til tider kan være indadvendt, og som kan kræve, at du lytter, forklarer Kasper Reippurt, som er vært på P3-programmet 'Residensen'.

- Det er en stor scene, og der er mange mennesker, men hun får det til at føles super intimt og super nærværende, fortsætter han.

Der var dømt stort sceneshow og koreografi, da SZA trådte ind på scenen på Roskilde Festival. (Foto: © Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)

Og til trods for at den allersidste koncert på Orange Scene på Roskilde Festival 2024 var en strømlinet en af slagsen, var det netop en nærværende hovedperson, som fik italesat ad flere omgange, hvor meget hun værdsatte publikum, og at hun virkelig nød at være til stede.

Stramt tilrettelagt show

Scenografien bød allerede inden hovedpersonens ankomst på scenen til store armbevægelser. Med en platform bagerst på scenen og store figurer i hver side af scenen og en grafik, der kunne få selv den bedste grafiker til at miste pusten, var der dømt en af den slags koncerter, man kun får, når det er en verdensstjerne, der står på scenen.

Sangen 'PSA' fra 2022-albummet 'SOS' fik lov til at åbne hele ballet, mens hovedpersonen selv stod øverst oppe under teltdugen og dansede med fire dansere. Det var stramt koreograferet, og der var ikke meget tid mellem numrene til at interagere med sit publikum.

Med sig på scenen havde SZA også et band, som dog kun var i centrum under udvalgte soloer og til allersidst i koncerten, hvor SZA takkede dem alle. (Foto: © Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)

Faktisk var første halvdel af koncerten primært domineret af små sætninger mellem et par af sangene, hvor SZA hentydede til sine sangtekster.

Som da hun sagde "Jeg har brug for jer", inden 'Garden (Say It Like Dat)' begyndte med ordene "Need you for the old me, need you for my sanity".

Eller, da hun spurgte, om nogen i publikum kendte det, at man savner en person så meget, at man boller nogen, der minder om den person. For så derefter at starte 'F2F', hvor hun netop synger 'I fuck him 'cause I miss you'.

Hitparade og knive

Den halvanden time lange koncert var delt ind i tre akter. En akt, hvor grafikken lignede en grotte, så en robotverden og til sidst en have.

Og først hen over de sidste to akter, var ordene til publikum mere personlige og knap så indøvede.

- Jeres energi er så interessant. Der er så meget tillid og fred her, virker det til. Jeg er virkelig taknemmelig for at være her, lød det, inden 'Nobody Gets Me' startede, og et lyshav fra mobiltelefonerne brød ud blandt publikum.

Setlisten var på mange måder en blanding af kendte og mindre kendte sange, og SZA fik også drysset et cover af Doja Cats 'Kiss Me More' (hvor SZA selv er med på remixet af sangen) og Princes 'Kiss' ind i mikset. Jublen var dog unægteligt højest, da kæmpehittet 'Kill Bill' startede, mens SZA selv dansede rundt med en kniv i hånden - og sang om, ja, at ville dræbe sin ekskæreste.

Vil ikke sættes i bås

Ifølge Roskilde Festival var SZA et af de mest ønskede navne i år, og det forstår Kasper Reippurt også godt.

- Hun er blevet så stor, fordi hun er pissehamrende dygtig. Hun bringer virkelig noget nyt til bordet inden for en genre, som lige nu har en form for renæssance. I R&Bs nye guldalder er hun en af bannerførerne – også selv om hun ikke vil defineres som en R&B-kunstner.

SZA har nemlig flere gange i interviews udtalt, at den eneste grund til, at folk definerer hende som en R&B-kunstner, er fordi hun er sort.

Det var et af tidens store navne, Roskilde havde gaflet med SZA. Se bare på dette års Grammy-uddeling. Her var hun nomineret til ni statuetter. Mere end noget andet navn i år. I alt har hun vundet fire statuetter. (Foto: © Torben Christensen, Ritzau Scanpix)

Selvom SZA unægteligt er en verdensstjerne, kan det måske være svært for folk at pege på et ægte SZA-hit, lyder det fra radioværten.

- Hun er blevet en anmelderdarling og er et feinschmecker-navn på en eller anden måde, fordi musikken kræver mere af dig. Det er inderligt og vanvittigt nærværende.

- Vi lever i en tid, hvor tingene skal gå hurtigt, og folks opmærksomhedsspektrum er mega kort. Du skal helst lave et hook, der fungerer på seks sekunder på TikTok. I den tid kræver SZAs musik bare mere.

'Alt, jeg havde håbet på, at det ville være'

Efter halvanden times intens og fuldstændig tilrettelagt koncert gav SZA plads til at gå off road og tillod sig at grine af sig selv, mens hun forsøgte at udtale "Roskilde".

På det tidspunkt var der dog tyndet godt ud i publikum foran scenen. Nok fordi nogle ville hjem, inden togene blev fyldt helt op, mens andre gik, fordi rygterne hurtigt spredte sig om, at der allerede var proppet til Medinas koncert på Arena, som skulle starte en halv time, efter SZAs koncert sluttede.

Selvom scenen og koncerten var inddelt i tre dele, var det eneste tøjskifte for SZA, at hun smed sin varme jakke efter et par numre. (Foto: © Torben Christensen, Ritzau Scanpix)

Alligevel er Kasper Reippurt slet ikke i tvivl om, at SZA er og var den perfekte afslutning på Orange Scene i år.

- Festivalen svarer til at spille en fodboldkamp i forlænget spilletid, og når du rammer 120. minut, og benene er helt ømme, så er SZA's koncert der, hvor du endelig kan lægge dig op på massagebriksen bagefter og bare slappe af. Det er bare en virkelig forløsende måde at slutte ugen af på.

Og efter koncerten var der kun en enkelt kommentar at komme efter fra Kasper Reippurt:

- Det var alt, jeg havde håbet, at det ville være.

Og Kasper Reippurt er ikke alene med den opfattelse. Gaffa har belønnet SZA med intet mindre end seks ud af seks stjerner, mens Soundvenue også er tæt på fuld plade med fem ud af seks stjerner.