Hun har kæmpet i ti år for det store gennembrud – nu ligger hun i toppen af alle hitlister

Sabrina Carpenter er blevet en verdensstjerne, men det har taget hende ti år. I dag udkommer hendes længe ventede sjette album.

Sabrina Carpenter har i dag udgivet sit sjette – og længe ventede – album, 'Short n' Sweet'. (Foto: © Evan Agostini/AP/Ritzau Scanpix)

Hvis du har forsøgt at bestille en "me espresso" på din lokale kaffebar inden for de sidste par måneder, er du nok ikke den eneste.

Med kæmpehittet 'Espresso' har amerikanske Sabrina Carpenter nemlig formået at skabe en landeplage, der har resulteret i alt fra memes til virale videoer og gætterier om, hvad den der "me espresso" nu også lige indeholder.

Hvis du spørger Ema Seferovic, der er ekspert i popkultur og arbejder i musikbranchen, er der da også en rigtig god grund til, at Sabrina Carpenter er på alles læber og i alles ører i disse måneder.

- Hun vinder frem på grund af det nuværende musiklandskab, som for tiden bliver kaldt for "the years of pop girlies". Det er en epoke, der omfavner, dyrker og ophøjer feminine fortællinger i musik og populærkultur generelt, forklarer Ema Seferovic.

Og så handler det om, at der er kommet mere styr på sagerne i Sabrina Carpenters lejr.

- Forstået på den måde, at der er et hold omkring hende, der ved, hvordan man markedsfører hende og hendes musik – og særligt hendes humor, for den har altid været der. Det er bare først nu, at vi virkelig får lov til at opleve den, siger Ema Seferovic.

Sabrina Carpenter har nemlig lavet musik i ti år, og det album, der er udkommet i dag, som hedder 'Short n' Sweet', er hendes sjette af slagsen.

Det er dog første gang, at forventningerne har været så store, og at albummet på forhånd har været så hypet.

Der har været spekulationer om, hvorvidt Sabrina Carpenters 'Espresso' har fået særbehandling af Spotify, fordi den har været overalt på streamingtjenesten, og flere brugere fortæller, at selv om de har hørt musik, der slet ikke har mindet om 'Espresso', så har streamingtjenesten foreslået, at man skal lytte til sangen alligevel – og at det også skulle være én af grundene til, at den har fået så mange millioner streams. (Foto: © Jordan Strauss/AP/Ritzau Scanpix)

'Hun dyrker det hyperfeminine univers'

Sabrina Carpenter har nemlig gennem sin karriere leget med en masse forskellige genrer – alt fra klubbet popmusik til akustiske folkrytmer. Men nu har hun startet et samarbejde med Jack Antonoff, som også producerer for Taylor Swift. Og sammen har de fundet en lyd, som "virkelig virker", siger Ema Seferovic.

- Når jeg hører 'Please Please Please' (single nummer to fra 'Short n' Sweet') får jeg lyst til nærmest at hoppe ind i sangen, så behagelig er den. Samtidig er den stadig kæk og skæv, lyder det fra Ema Seferovic.

I 2024 kræver det nemlig meget mere end bare god musik at blive en verdensstjerne. Brandet rundt om musikken skal også fungere, forklarer Ema Seferovic.

Derfor er Sabrina Carpenter også blevet hjulpet på vej ved, at hun "visuelt er blevet mere markeret".

Sabrina Carpenter har i efteråret og dette forår varmet op for Taylor Swift på hendes 'The Eras Tour', hvilket også kun har talt ind i Sabrina Carpenters store succes. (Foto: © Chris Pizzello/AP/Ritzau Scanpix)

- Man ved præcis, hvordan Sabrina Carpenter ser ud. Hendes look er så gennemført. Hun dyrker det hyperfeminine univers, som er blevet trendy, og som sælger rigtig godt lige nu, forklarer Ema Seferovic.

Sabrina Carpenters visuelle æstetik startede allerede med albummet 'Email's I Can't Send' fra 2022, hvor Sabrina Carpenter for alvor brød med Disney-koncernen. Hun var en stjerne på kanalen som teenager på samme måde som Miley Cyrus, Selena Gomez og Demi Lovato tidligere har været det.

Bruddet med Disney Channel

Forskellen her er bare, at Sabrina Carpenter har haft nemmere ved at bryde med Disney-koncernen end de førnævnte musikere. Også selvom Sabrina Carpenter i 2014 fik en af hovedrollerne i Disney Channels nye, store satsning 'Girl Meets World'.

- Sabrina Carpenter landede hos Disney Channel på et tidspunkt, hvor andre medier også dominerede. Jeg er selv fra Millenial-generationen, og da vi så Disney Channel, var der kun Disney Channel og Nickelodeon, og derfor var hypen også større, forklarer Ema Seferovic.

Sabrina Carpenter brød igennem på Disney Channel, hvor hun spillede en af hovedpersonerne i serien 'Girl Meets World'. Her er hun til et Disney-awardshow i 2017. (Foto: © Vince Bucci/AP/Ritzau Scanpix)

- Disney Channel har ikke betydet det samme for Generation Z, som den betød for os Millenials. Generation Z er vokset op med smartphones og sociale medier. Og deres digitale forbrugsmønster har været med til at udkonkurrere kanaler som Disney Channel og Nickelodeon.

Derfor har Carpenter ikke haft lige så svært ved at bryde med Disney som Miley Cyrus, Selena Gomez og Demi Lovato, der var Disney-stjerner i tiden før Carpenter.

Virale øjeblikke

Bruddet med Disney er også kommet på et godt tidspunkt, hvor Sabrina Carpenter selv gerne ville have lov til at vise en mere voksen udgave af sig selv.

Noget hun for eksempel gør på scenen, når hun spiller sangen 'Nonsense'. Her synger hun en ny afslutning af sangen til hver eneste koncert, og de klip er gået virale ad flere omgange, fordi der sjældent bliver lagt fingrene imellem, når det kommer til seksuelt eksplicitte sangtekster.

Som for eksempel til hendes koncert på den amerikanske festival Coachella. Her lød det: "Hans knæ er så svage, at han måtte sprede mine. Han drikker mit badevand, som var det rødvin". Det er henvisning til, at hendes kæreste, Barry Keoghan, spillede med i filmen 'Saltburn', hvor der netop blev drukket badevand.

Sabrina Carpenter slog i den grad sit navn fast på den internationale musikscene efter hendes viral optræden på den amerikanske musikfestival Coachella dette forår. (Foto: © Amy Harris/AP/Ritzau Scanpix)

- Disse ægte øjeblikke, hvor jeg bare er en 25-årig pige, der er super liderlig, er lige så ægte, som når jeg gennemgår hjertesorg, har det forfærdeligt og ikke føler, at jeg er en person, har hun sagt i et interview med Rolling Stone.

Når hun netop laver sådan nogle "outros", giver det et billede af en autentisk superstjerne. Og det er også noget af det, som publikum kræver af deres stjerner i dag, forklarer Ema Seferovic.

- Vi vil ikke længere have den uopnåelige popstjerne.

Sabrina Carpenters popularitet har også skaffet hende en invitation til den eftertragtede fest The Met Gala, som Vogues chefredaktør, Anna Wintour, hvert år afholder på museet The Met i New York. (Foto: © Evan Agostini/AP/Ritzau Scanpix)

Kæresten var med i musikvideoen

Derfor kalder Ema Seferovic det også lidt af en genistreg, at Sabrina Carpenter har kæresten Barry Keoghan med i musikvideoen til sangen 'Please, Please, Please'.

- Hun performer meget Generation Z-agtigt, fordi den generation netop deler deres liv meget eksplicit online. Og når hun deler en musikvideo, hvor hendes kæreste medvirker, taler hun direkte ind i den generation.

- Hendes sange er meget dagbogsagtige og forløsninger af hendes egne fortællinger. Hun tager emner op, som mange kan relatere til. Det er samme opskrift som Taylor Swift: nærværende og sårbare fortællinger om det at være ung kvinde. Hun fortæller om både de grimme og pæne sider – og de sjove.