Hvem er St. Vincent?
Det er faktisk et ret svært spørgsmål at svare på, for den anmelderroste amerikanske musiker har gennem næsten to årtier skiftet stil og persona utallige gange.
I én periode har St. Vincent, hvis borgerlige navn er Anne Erin Clark, kaldt sig selv "70'er-husmor på piller", mens hun i andre æraer både musikalsk og visuelt har transformeret sig til personaer, som er blevet kaldt alt fra "futuristisk robot-dominatrix" til "kultleder fra det ydre rum".
Man ved med andre ord aldrig, hvad – eller rettere hvem – man kan vente sig af St. Vincent, som i aftes spillede koncert på NorthSide, mens mørket faldt på.
Den guitarsvingende amerikaner rejser i øjeblikket verden rundt med sit nyeste album 'All Born Screaming', der udkom i februar, og selvfølgelig var der igen, igen, igen sket en transformation.
St. Vincent præsenterer på sit nye album nemlig en markant mere rocket lyd end tidligere – og som det kunne se på scenen i aftes, var den visuelle stil også lagt helt om.
Clark var i sort nederdel, sort jakke og sorte støvler, og selv den gule signatur-guitar, som hun ellers ofte ses med, var skiftet ud med en ny i sort. Kun en uperfekt lagt rød læbestift skilte sig ud, men matchede alligevel den antiautoritære og alligevel positive fuck you-attitude, der gennemsyrede koncerten.
Hun spyttede på scenen, hilste på publikum med horntegn - og da hun midt i en sang gled på scenen, der tilsyneladende var pjaskvåd efter flere kraftige regnskyl, kom hun hurtigt op på knæ, og fortsatte sangen lænet bagover i et langt og perfekt toneret skrig.
En kameraoperatørs hjælpende hånd til at komme op at stå blev afvist, og i stedet indledte St. Vincent en tæt dans med den noget forbløffede fotograf – til det regnvåde, men feststemte publikums store morskab.
'Nutidens David Bowie'
Til trods for store mængder mudder efter tre dages festival plaget af kraftige byger, var stemningen blandt publikum god. Måske også fordi, at det lige netop i dén time, koncerten varede, faktisk ikke regnede.
Men superstjernen St. Vincent selv har uden tvivl også spillet en rolle for humøret – i hvert fald hvis man spørger Marie Hobitz, der er vært på musikprogrammet 'Crush' på P3.
- I min verden er St. Vincent nutidens David Bowie, siger Hobitz, der selv er stor fan.
- Hun er bare ekstremt visionær, og jo en kamæleon, der eksperimenterer og skifter stil hele tiden. Det ene øjeblik er hun futuristisk, mens hun det andet øjeblik er gået helt 70'er-retro. Den dér legesyghed er virkelig fed.
- Altså Taylor Swift taler jo meget om, at hun har forskellige æraer. Men det er intet i forhold til St. Vincent, der rykker sig endnu længere og tydeligere. Både genremæssigt og æstetisk er der en helt enorm variation, siger Marie Hobitz.
- Med de forandringer, hun gennemgår, viser hun også virkelig, hvor mange forskellige ting hun kan. Det er jo verdens længste flex, hun har gang i!
Persona eller personlighed?
Selvom publikum ved aftenens danske koncert kunne opleve en helt anden St. Vincent, end sidste gang hun var i Danmark i 2022, er det dog ikke ensbetydende med, at den nye St. Vincent også er en ny fiktiv persona.
Hun har nemlig kaldt det nye album for et af de mest ærlige, hun nogensinde har lavet:
- Jeg skriver om, hvad der foregår i mit liv og i min verden, men nogle gange skriver jeg gennem linsen af en anden identitet og persona - men det gør jeg ikke på denne plade, har hun udtalt til magasinet Billboard.
Så måske er det, publikum så på NorthSide, faktisk det tætteste, vi kommer på at se, hvem den ægte St. Vincent er?