”Vi har fået hul igennem til et bredere publikum”

DR VokalEnsemblet har 10 års fødselsdag nytårsdag, og koncertsanger Poul Emborg har været med hele vejen – og meget længere. Han er glad for, at koret ændrede form i 2007.

Poul Emborg har sunget i DR siden slutningen af 1980’erne og været med hele vejen i DR VokalEnsemblet, der fylder 10 år nytårsdag. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen.)

Når DR VokalEnsemblet i midten af januar fejrer sit 10 års jubilæum i Glyptotekets flotte festsal i København, har koncertsanger Poul Emborg ekstra god grund til at glæde sig.

Han har været med hele vejen, og han har også været med meget længere end det. Den konservatorieuddannede, klassiske sanger, som netop selv er fyldt 57 år, startede som assistent for Radiokoret i 1989, blev kontraktansat i 1990 og fastansat i Radiokammerkoret i 1999.

Det blev der lavet om på den 1. januar 2007, hvor DR VokalEnsemblet så dagens lys, og hvor Poul Emborg var den ene af tolv sangere, der fortsatte fra det gamle radiokammerkor - grundlagt i 1932, og videre til det nye vokalensemble.

Under stor diskussion og palaver slankede DR koret fra 31 sangere til 18. Men hvor sangerne før var ansat på deltid, blev de nu ansat på fuld tid. Ambitionen var at gøre DR VokalEnsemblet til et elite-kammerkor og et af verdens bedste af slagsen. Målet var også, at koret skulle nå bredere ud i befolkningen.

”Der blev stillet større krav til os, og her 10 år efter må jeg sige, at vi har en kvalitet, som vi ikke har haft før. Teknisk og musikalsk har vi aldrig været bedre, og det skyldes i høj grad ændringen. Hånden på hjertet var der brug for, at der blev gjort noget. Måden, det foregik på, var ikke elegant, men resultatet taler for sig selv,” mener Poul Emborg.

Før DR VokalEnsemblets tid mødte han typisk op i Radiohuset på Frederiksberg på hverdage mellem klokken 15 og 18, hvor en pianist så gennemgik noderne og øvede med sangerne. I dag lærer Poul Emborg noderne hjemme, og tenorer, basser, alter og sopraner bruger så prøverne til at afstemme i forhold til hinanden og til at gå dybere ind i det musikalske og fortolkningsmæssige.

”Der er meget stor forskel på at være 31 og på at være 18, som vi er nu. Det har noget med musikalsk overskuelighed at gøre. Det er blevet nemmere at have overblik over gruppen, og vi har fået langt mere kammermusikalsk sammenspil,” mener Poul Emborg.

DR VokalEnsemblet fejrer fødselsdagen med en jubilæumskoncert den 15. januar i Glyptoteket. (Foto: © Agnete Schlichtkrull, Type 1)

Hul igennem til et bredere publikum

Han synes selv, at han har fået en langt mere afvekslende arbejdsdage, efter at DR VokalEnsemblet blev en realitet i 2007.

”Jeg har virkelig nydt, at der er kommet hul igennem til et bredere publikum, hvor vi tidligere ”bare” var nogen, man hørte i radioen en gang imellem,” siger Poul Emborg.

Som uddannet klassisk musiker er det at underholde ikke den første prioritering. Man bliver uddannet til at præsentere gode fortolkninger af klassiske værker. Men ikke desto mindre er det at underholde noget af dét, Poul Emborg selv synes har været allersjovest og udfordrende efter ændringen.

”Noget af det, jeg har været gladest for, har været at medvirke i DR UnderholdningsOrkestrets koncerter med rockbandet Procol Harum, der jo nok er mest kendt for nummeret ’A Whiter Shade of Pale’. De var mine helte, da jeg var 15 år, og det var sjovt at være med til,” siger Poul Emborg.

Han har for eksempel også været med til at optræde sammen med dansktopsangere ved DRs ’Så syng da, Danmark’-koncerter i DR Koncerthuset og lavet pop-up-koncerter på en parkeringsplads i Nakskov sidste år.

”Her kom vi ud til folk, der måske slet ikke vidste, at de også får os for licensen, og det var en meget stor oplevelse,” siger Poul Emborg, der også decideret nyder at lave programmet ’Dagens Sang’ til DR K.

”Det er fantastisk, at vi har fået et vindue der, hvor DR VokalEnsemblet næsten kan lave, hvad vi har lyst til. Jeg har oplevet, hvordan mange, der måske ikke ved så meget om sang, er blevet blæst tilbage i stolene. Og personligt får jeg mange flere reaktioner på mit arbejde, end jeg gjorde tidligere. Udover at seerne møder DR VokalEnsemblet på TV og i radioen, dukker vi også op på dr.dk og i deres Facebook-feed, og det har virkelig været rart at opleve reaktionerne,” siger Poul Emborg, der tilføjer, at den ekstra synlighed også har betydet, at der bliver stillet større krav til DR VokalEnsemblet. Men også det har han fuld forståelse for.

Uropfører komponists sidste værk

Når ensemblets jubilæum bliver markeret officielt i Glyptoteket den 15. januar, bliver det med en samling romantiske og moderne korværker, der kredser om kærligheden og troen, ligesom DR VokalEnsemblet uropfører komponisten Pelle Gudmundsen-Holmgreens sidste værk. Det er skrevet specielt til ensemblet, og han blev færdig med det få dage før sin død i juni 2016.

”Jeg glæder mig meget til jubilæumskoncerten, og jeg glæder mig også til at uropføre Pelle Gudmundsen-Holmgreens sidste værk. Han var en finurlig mand, og vi har opført mange af hans værker. Som DR VokalEnsemblet både bør og skal vi synge noget af den nye musik, og jubilæumsmusikken bliver en blanding af begge dele, da vi også skal synge værker af Bruckner, Ligeti og MacMillan,” beretter Poul Emborg.

I jubilæumsåret er Marcus Creed dirigent for DR VokalEnsemblet, og den kunstneriske leder er Michael Emery, som for et års tid siden kom til DR efter at have været leder for BBC Singers i 23 år.

Senere på året glæder Poul Emborg sig også til at skulle opføre Verdis Requiem i DR Koncerthuset sammen med DR Symfoniorkestret og den nye chefdirigent Fabio Luisi. Også Mahlers 8. er på programmet i 2017, og det samme er en koncert i Struer til juni 2017, når næsten 150 sangere, musikere og dirigenter fra DRs kor og orkestre går sammen med borgerne i én af landets mindste kommuner om at skabe fælles, musikalske oplevelser.

Jubilæumsåret bliver samtidig det sidste år, hvor Poul Emborg er medlem af DR VokalEnsemblet, for som koncertsanger er pensionsalderen 58 år.

Selv om han dermed forlader DR om et års tid, forlader Poul Emborg bestemt ikke musikken. Han har været lektor på konservatoriet, er dirigent for Det Unge Vokalensemble, virker som korcoach og underviser i sang. Og det har Poul Emborg ingen planer om at slippe foreløbigt.