Når solen skinner udenfor, og aftenerne er lyse, er der en gruppe i Danmark som tænder mere for radioen end resten af året.
Det er de 15-24-årige, der som den eneste lyttergruppe i befolkningen bruger mere tid på radioen i sommerferien. Det fremgår af en status, som DR Medieforskning har lavet.
”Mens alle andre befolkningsgrupper hører mindre radio om sommeren – måske fordi de er ude at rejse eller har andre gøremål, er de 15-24-årige de eneste, som ikke skærer ned på radioforbruget – snarere tværtimod,” forklarer medieforsker Rasmus Kidde fra DR Medieforskning.
Har ikke tid i hverdagen
Ser man på lyttetiden hos de unge, der lytter til radio, stiger deres radio-lyttetid i sommerferieugerne fra 108 minutter om dagen resten af året til 131 minutter i sommerugerne – svarende til en stigning på 22 procent.
”Alle andre målgrupper lytter enten mindre eller allerhøjst det samme som resten af året. Forklaringen skal formentlig findes i, at de unge ikke har tid til at høre radio i deres travle hverdag, men at de faktisk gerne vil. Det gør de så noget ved i sommerferien,” siger Rasmus Kidde.