Tre 25 års-jubilarer: ”Det er blevet et helt andet orkester”

Hele tre violinister i DR Symfoniorkestret - Sarah McClelland, Morten Kjær Dulong og Marianne Bindel – har 25 års jubilæum i starten af august. De mener, arbejdet har ændret sig meget, siden de startede.

Sarah McClelland, Morten Kjær Dulong og Marianne Bindel har sammenlagt 75 års erfaring på violin i DR Symfoniorkestret. De starter alle august med at have 25 års jubilæum i orkestret. Foto: Agnete Schlichtkrull.

De har haft seks chefdirigenter - og et utal af andre dirigenter har svunget dirigentstokken foran dem. Sammenlagt har Sarah McClelland, Morten Kjær Dulong og Marianne Bindel 75 års erfaring med at spille violin i DR Symfoniorkestret.

De første dage i august kan de - lidt usædvanligt – alle fejre 25 års jubilæum, så det er også blevet til et utal af torsdagskoncerter, festkoncerter, gaming-koncerter, slotskoncerter, og hvad DR Symfoniorkestret ellers har budt på, siden de spillede de første toner i 1993 – i hvert fald i DR-regi.

”Det er et helt andet orkester i dag. Der er sket lidt af et generationsskifte på de 25 år – eller også er det bare os, der er et andet sted,” smiler Sarah McClelland, der er 1. violinist i DR Symfoniorkestret og orkestrets newzealænder.

Sammen med Morten Kjær Dulong og Marianne Bindel, der begge er 2. violinister, var hun i første halvdel af 20’erne, da de alle tre kom ind i DR Symfoniorkestret, som dengang havde base i Radiohuset på Frederiksberg.

Når de tre violinister fortæller, er det tydeligt at høre, at arbejdskulturen i orkestret har ændret sig, og at arbejdsdisciplinen er blevet bedre. Samtidig står det også klart, at musikerne - i højere grad end for 25 år siden, er kommet til at spille på samme hold, hvis man kan sige det.

Alle kan lide Luisi

”Med Fabio Luisi har vi i dag en chefdirigent, som alle kan lide. Vi føler nok mere, at han er en af os, og at han ikke stiller sig op på en piedestal,” siger Marianne Bindel, mens Sarah McClelland tilføjer, at der ikke nødvendigvis tidligere har været bred enighed om, at chefdirigenterne var lige dygtige.

”DR Symfoniorkestret er lidt en forstørret skoleklasse, og der er helt klart nogle dirigenter, der mener, vi snakker meget. De kommer alle med forskellig baggrund – og nogle langt fra en dansk arbejdskultur,” siger Marianne Bindel, inden de to andre kommer til at tænke på nogle af dirigenterne, de har haft gennem årene.

Nogle af dem har været strenge og haft særlige ønsker til disciplinen, eller til hvad der skulle være til rådighed, når de skulle stå i spidsen for DR Symfoniorkestret.

Marianne Bindel, Morten Kjær Dulong og Sarah McClelland på en vant scene: Koncertsalen i DR Koncerthuset. Foto: Agnete Schlichtkrull.

”Vi behøver bare et halvt minut med en ny dirigent, så ved vi, hvordan resten af ugen bliver,” siger Sarah McClelland.

I efteråret kan DR’s torsdagskoncerter fejre 85 års jubilæum, og for alle tre violinister har den koncertrække været et centralt omdrejningspunkt for de 3 x 25 år i DR Symfoniorkestret. Men specielt de senere år har orkestret også prøvet nye territorier af. Det har givet koncerter med musik fra science fiction-film og computerspil, og senere på året står den på uhyggelige halloween-toner.

Kan mærkes i salen

”Jeg er fan – mere af det!” udbryder Morten Kjær Dulong og glæder sig over, at DR Symfoniorkestret dér er i kontakt med andre målgrupper end normalt.

”Det er dedikerede unge, som man kan mærke i salen. Det kan jeg godt lide, og stod det til mig, kunne vi sagtens lave noget mere af det,” siger han. De to andre nikker og synes også, det er sjovt at være med til.

Hvor DR Symfoniorkestret i mange år især var nogle, man hørte i radioen – og også hed DR Radiosymfoniorkestret, medvirker DR-musikerne i dag også i flere og flere tv-programmer og i transmissioner på dr.dk.

”Det startede nok i børneprogrammerne ’Sigurd & Symfoniorkestret’ med Sigurd Barrett, hvor jeg kan huske, at nogle stejlede over, at vi skulle sidde med nissehuer på. Siden er mere forskelligt så kommet til,” siger Marianne Bindel, mens Sarah McClelland tilføjer:

”Man skulle lige vænne sig til, at vi kom på TV. Nu er man da lige ekstra opmærksom på, at man ikke har skæl på skulderen,” griner hun.

”Det er stadig på DR K – så folk skal fortsat lede lidt,” tilføjer Morten Kjær Dulong.

Alle er de enige om, at de nye omgivelser i DR Koncerthuset har løftet orkestret. Også selv om flere af dem i starten var skeptisk over, at de skulle forlade Radiohusets Koncertsal på Frederiksberg.

”Før var det lidt ”lydgrød”. Nu kan folk høre præcis, hvad jeg spiller, og man kan høre alt, hvad de andre spiller. Det har også været med til at gøre orkestret bedre,” siger Marianne Bindel.

Det lange frikvarter

De senere år har DR Symfoniorkestret været på en del turneer i udlandet – for eksempel i Kina, USA og Spanien.

”Udover det er spændende at komme ud, er turneerne også rigtig gode til at ryste os sammen. Her kommer du til at tale med nogle andre, end du plejer,” siger Marianne Bindel.

Alle jubilarerne synes i det hele taget, at musikerne i DR Symfoniorkestret har fået det bedre med hinanden i løbet af de 25 år.

”Vi er simpelt hen blevet bedre til at tale sammen – instrumentgrupperne imellem. Engang var det sådan, at messingblæserne for eksempel sad for sig selv i kantinen. Sådan er det ikke længere,” fremhæver Morten Kjær Dulong.

Grundlæggende er der dog ikke ændret på, at arbejdsformen i orkestret er et hierarki, og at når musikerne er på arbejde, er der også en vis portion ordrer. Sådan skal det være, hvis musikken skal lyde af noget.

De tre violinister virker glade for også at have spillet sammen i violingruppen i 25 år.

”Det er trygt at komme på arbejde, for vi har altid haft hinanden. Og hvor det i starten var lidt specielt, at jeg kom fra udlandet, er der i dag mange nationaliteter i DR Symfoniorkestret. Det var der ikke dengang,” siger Sarah McClelland. Hun er fortsat newzealandsk statsborger og prøver at få en tur til det fjerne ørige passet ind i sæsonplanen hvert år.

Selv om der hele tiden kommer nye værker og nyt repertoire til, er både Morten Kjær Dulong, Sarah McClelland og Marianne Bindel enige om, at en del er nemmere nu – med 75 års erfaring som violinister i DR-bagagen.

”I starten var alt nyt. Nu ved vi trods alt, hvor mange af de svære passager er, eller når der er noget, vi skal være særligt opmærksomme på,” siger Marianne Bindel, inden Sarah McClelland tilføjer, at ”man jo altid synes, man kan gøre det bedre”.

På det punkt bliver orkestermedlemmerne aldrig helt tilfredse. Og det er måske også bare sådan, det skal være…

De har været chefdirigent for jubilarerne og DR Symfoniorkestret gennem de 25 år

  • Leif Segerstam (1988-1995)

  • Ulf Schirmer (1995-1998)

  • Gerd Albrecht (1999-2004)

  • Thomas Dausgaard (2004-2012)

  • Rafael Frühbeck de Burgos (2012-2014)

  • Fabio Luisi (2017-)