Det var ikke en hvilken som helst opgave, scenograf Heidi Plugge blev stillet af serieskaber Mette Heeno til anden sæson af DR Dramas ’Carmen Curlers’.
- Mette ville gerne have nogle af karaktererne ud at køre i tog. Jeg tog til Jernbanemuseet i Odense for at se, hvad det havde. Vi skulle både bruge en sovekupé, en spisekupé, toilet og at komme ind og ud af et tog. Jeg konkluderede, at de gamle togsæt er bittesmå, og at det ikke kunne lade sig gøre at filme inde i dem. Så vi besluttede at bygge togvognen selv, fortæller Heidi Plugge.
Hun gik herefter i gang med at designe togvognen, så den kunne passe med en togvogn på strækningen København-Rom i 1960’erne.
- Vi ville gerne skabe noget nostalgi om togrejsen. Derfor er designet mere retrospektivt. Vi har ladet os inspirere af Wagons-Lits-togsæt fra 1920’erne. Det var især i 20’erne, at togrejsen blev dyrket som noget meget eksklusivt – i spisevognen er der for eksempel hvide duge og sølvservice – og de togsæt kørte stadig i 60’erne. Materialerne er dyre og lækre som mahogni, eksklusive tekstiler og stål – og håndværket er udsøgt. Mens 60’ernes togsæt bliver mere modernistiske, masseproduceret og folkelige, forklarer Heidi Plugge.
'Vi kan bygge alt'
Samtidig blev kollegerne i DR’s eget snedkeri i DR Byen involveret i arbejdet.
- Vi blev spurgt, om vi kunne bygge en togvogn, og vi kan bygge alt jo, smiler snedker Andreas Nathan og fortsætter:
- Vi havde en stram deadline med at få den bygget, sat op og gjort klar til optagelserne. Straks, vi havde målene, begyndte vi at bygge, og så byggede vi, mens de tegnede videre på vognen. Togvognen er bygget i segmenter i snedkersalen som et stort puslespil, som vi så har samlet i Studie 5. Loftet på vognen er bygget i tre sektioner, som vi har samlet, løftet op og sat ned på vognens vægge. Samtidig har der været enormt meget malerarbejde i det, så vi snedkere skulle hurtigt være færdige, så maler Lisbet Clemmensen kunne tage over.
Andreas Nathan fortæller om fordelene ved at bygge togvognen i moduler:
- Togvognen skulle have to funktioner: Som spisevogn med fine borde og stole og som en sovekupé. Når vi byggede den i elementer, kunne vi løfte loftet op, tage vægge ud, sætte nye vægge ind og lægge loftet på igen.
Men der har også været udfordringer undervejs:
- Udfordringen er at få den til at passe i stil og ramme en historisk periode, når man arbejder med helt nye materialer. Heidis hold har researchet i detaljer, hvordan det skulle se ud. For eksempel skal de små skruer i vinduerne se rigtige ud, og det er ikke noget, man bare lige går ned og køber. Jeg har en fortid med at bygge køkkener, som skal holde i 50 år. Her var det i stedet noget, der skulle se rigtigt ud på et kamera og holde kort tid, siger Andreas Nathan.
Landskaber på LED-skærme
Togvognen er bygget ca. én meter bredere, end togvognene var dengang, så der er plads til kameraet. Men hvordan får man så en togvognskulisse til at køre fra Danmark mod Italien, når den står i DR Byens Studie 5?
Scenograf Heidi Plugge fortæller:
- Vi satte store LED-skærme op uden for vognen og fik designet forskellige videoer, der kunne køre på skærmene, så det ser ud som om, vognen bevæger sig gennem forskellige landskaber. Rystelserne er lagt ind i post-produktionen, plus at vi fik skuespillerne til at sidde og gynge lidt en gang imellem. På et tidspunkt skal man se vognen køre ind på en station. Her blev Stærekassen ved Det Kongelige Teater en station i Østrig, og vi tog et lille stykke af vognen med, som vi så kørte ind på skinner, så det ligner, at toget ankommer til stationen.
- Vores eneste hovedpine er, at vi ikke har kunnet producere billeder af, at der står nogen på perronen og ser hele det lange togsæt og så går ind i det. Det er lidt spændende, om nogen tænker over det. Men det er også det spændende i vores arbejde: Hvor meget kan vi snyde, griner Heidi Plugge.
En kæmpe læringsproces
Både Heidi Plugge og snedker Andreas Nathan har nydt arbejdet med togvognen.
- Det har været supersjovt og en dejlig opgave at få. Der har været mange tekniske udfordringer og spørgsmål om, hvor meget eller lidt vi kunne nøjes med. Det har været sjovt at lave research på tog, og der er bare et eller andet ved tog, der fascinerer. Jeg har også bygget kulissen til Pouls LSD-trip, som var virkelig sjovt at lave, men det er skægt, at folk bliver mere fascineret af toget. Jeg tror, folk forbinder det med drømme, smiler Heidi Plugge.
- Jeg kan lide at arbejde med løsninger undervejs, så det har været en spændende opgave og sjovt at få lov at sætte den op. Det er sjovt at bygge ting og så se, hvordan de kommer til at se ud på skærmen. Det er begrænset, hvor meget fjernsyn jeg ser, men her føler jeg mig virkelig som en del af et mediehus. Det har været en kæmpe læringsproces for mig at lave sådan noget. Jeg har måske puttet flere detaljer i, end man ellers ville gøre, men det er fedt at kunne gøre det og hvile i, at man nok skal få det til at passe, smiler Andreas Nathan.