Da DR i gamle dage havde monopol, var valget let. Man kunne enten tænde for fjernsynet eller lave noget andet. Senere kom en stribe andre TV-kanaler til. Det gjorde programvalget sværere, og senest har streamingtjenesterne yderligere kompliceret valget.
Eller også har det ikke, for streamere går i høj grad efter indhold, de kender i forvejen, når de streamer. Det fremgår af en undersøgelse, som DR Medieforskning har lavet blandt 884 medlemmer af DR Panelet, som samtidig også er brugere af DRTV, der er DRs online- og streamingunivers på dr.dk.
”Selv om valgmulighederne er mangedoblet, og underholdningsansvaret nu i endnu højere grad ligger hos seerne selv, er mennesket bag ikke grundlæggende forandret. Mennesker er vanedyr, og vores hjerner er kodet til at finde genveje. Vores undersøgelse viser da også, at folk i høj grad går efter det indhold, de kender i forvejen,” konkluderer medieforskerne Mette Birk og Uffe Høy Svenningsen fra DR Medieforskning i rapporten ’Medieudviklingen 2017’, som udkom torsdag.
Humør har betydning
I undersøgelsen har de spurgt folk, hvilke kriterier, der typisk er vigtige for dem, når de skal finde nye programmer og blive inspireret på DR TV.
Her er de hyppigste svar, at man typisk vælger et program, som man følger fast eller tidligere har fulgt, et program, der passer til ens humør eller en udsendelse, der tilhører en bestemt genre. Andre igen vælger programmer, der minder om andre udsendelser, de godt kan lide. Endelig vælger mange også programmer med værter og deltagere, som de finder sympatiske og interessante.
”Udover at vælge det, man kender i forvejen, er tillid, baseret på tidligere erfaringer, det vigtigste middel til at vælge indhold. I stedet for at vælge præcis det samme program, som vi plejer at vælge, beslutter vi os ud fra, om vi genkender noget, som vi har tillid til i forvejen. Og det vil ofte basere sig på genre, afsender eller cast. Nogle seere har stor tillid til, at programmer fra DR2 lige er noget for dem, men andre har tillid til, at alt med Peter Ingemann er et hit. Det handler med andre ord stadig om, at du har en ret klar idé om, hvad du får, og at det, du får, er godt,” noterer Mette Birk og Uffe Høy Svenningsen.
Hvis der ikke er mere indhold af det, man kender og har tillid til, baserer seerne altså i høj grad deres valg ud fra hvilket humør, de er i. Endelig har anbefalinger fra venner og bekendte også meget at skulle sige, når der skal vælges programmer på DRTV.
Se hele artiklen på dr.dk/medieforskning her