Torsdag og fredag aften blæser DR SymfoniOrkestrets solohornist Lasse Mauritzen tonerne af Richard Strauss’ Hornkoncert nr. 1 ud at sit gyldne valdhorn.
Koncerten torsdag er nu udsolgt, mens den anden koncert fredag kun har få billetter tilbage.
Dr.dk/omdr har talt med Lasse Mauritzen for at høre, hvad han tænker om at spille i orkesteret, hvad der har været specielt ved året 2017, og hvorfor filmmusik er en helt særlig genre.
Alle kender Strauss
Efter at orkesteret har slået tonen an, begynder koncerten med en imponerende solo af hornisten. Musikken lyder, som om den følger en rigtig helt på vej ud i et nyt eventyr. Man ser næsten, at solen har hævet sig over det bakkede landskab. Tonerne er optimistiske, lette og hoppende.
Lasse Mauritzen fortæller, at han bliver i godt humør af at spille koncerten.
”Det er et meget smukt stykke musik. Faktisk noget af det bedste,” siger han om Richard Strauss’ første hornkoncert, der varer i omkring 16 minutter, og som han har spillet flere gange.
”De fleste hornister har et specielt forhold til koncerten, ligesom jeg selv har. Det er noget musik, vi alle er blevet taget igennem på et eller andet tidspunkt.”
Lasse Mauritzen begyndte at spille horn, da han som ung ønskede at være med i Tivoligarden. Egentlig ville han helst spille trommer eller måske på fløjte, men man mente, at han ville gøre sig bedre som hornist. Desuden var der dér en ledig plads i garden.
”Og så er jeg bare blevet ved med at spille horn lige siden.”
Komponisternes kærlighed
I 2017 har DR SymfoniOrkestret, i tillæg til de traditionsrige Torsdagskoncerter, kastet sig ud i helt nye musikgenrer for at nå et bredere og yngre publikum. Det gælder blandt andet musik fra populære videospil som Super Mario og Skyrim, filmmusik fra science fiction-film som Alien, Star Wars og Blade Runner og fra storfilmen Amadeus.
”Jeg er virkelig stolt af DR SymfoniOrkestrets eksperimenter i år. Orkesteret er inde i en udvikling, hvor vi bare gerne vil fremad hele tiden, og det synes jeg også, vi kommer,” siger Lasse Mauritzen, der sætter særlig stor pris på filmmusikken.
”Komponister som John Williams og Hans Zimmer er jo helt vilde med at bruge horn i deres værker. Det er nok også derfra, de fleste kender lyden af hornet. Det er et sandt helteinstrument.”
Lasse Mauritzen er overbevist om, at filmmusikkens storforbrug af instrumentet gør, at dem, der ellers ikke kender til klassisk musik, også ville nyde Strauss’ hornkoncert. For udover de genkendelige toner fra hornet kunne koncerten meget vel også bruges i storladne filmscener.
Det publikum, som de nytænkende koncerter har tiltrukket, glæder Lasse Mauritzen. Der har været mange besøgende, som ellers ikke har benyttet sig af DR Koncerthusets mere klassiske tilbud.
”Det er vores opgave at give symfoniske oplevelser til alle dele af befolkningen. Og det synes jeg bestemt, vi har prøvet at gøre.”
Orkestertraditioner
I år har snakken omkring fjernelse af DR SymfoniOrkestret fra resten af DR bølget frem og tilbage, og nogle gange har debatten været mere aktuel end på andre tidspunkter.
Særligt i marts måned var der meget snak om en sammenlægning af DR SymfoniOrkestret med Det Kongelige Kapel.
Lasse Mauritzen var og er stadig dybt uenig med forslaget og ønsker, at orkesteret bliver ved med at være en del af DR.
”Som det ældste orkester i verden har Det Kongelige Kapel opbygget en masse traditioner. De er for eksempel det eneste orkester i Danmark, der har speciale i opera- og balletmusik. Udover at det er en helt anden måde at arbejde med musik på, så har vi også vores traditioner, og hvis man lagde de to orkestre sammen, ville traditionerne gå tabt. Jeg tror ikke, at dem, der er kommet med det forslag ved, hvor tragisk det ville være,” siger Lasse Mauritzen, der sammenligner det med det umulige at lægge to politiske partier sammen på trods af, at de begge laver politik.
Hvad er det bedste ved at spille i DR SymfoniOrkestret?
”Det er bare et fantastisk godt orkester. Det er det virkelig. Og vi bliver bedre og bedre.” Du kan høre koncerten i aften fra kl 19.20 på P2