I hjemmet, på arbejdspladsen, i vennegruppen og i byen - ‘Gift ved første blik’ hjælper os til at tale om kærligheden, som et evigtgyldigt tema i vores liv. Både den spirende, den voldsomme, den svære, den dybe og den komplekse kærlighed.
Når ‘Gift ved første blik’ har været dagsordensættende, har vi talt om samtykkeerklæringer, COLA- forhold, og at det ikke bør være et tabu at være ‘voksenjomfru’. Men også om og numsebakterier på viskestykker, gamerstolens (u)nødvendige placering i stuen, kæledyrs plads i ægtesengen og meget, meget mere.
Ansøgningsrekord i jubilæumsåret
Intet tyder på at danskerne har fået nok af ‘Gift ved første blik’. I år kan DR melde om rekord med 624 ansøgninger til at medvirke i programmet.
- Det betyder naturligvis meget, at danskerne stadig gerne vil programmet også efter 10 år. Det er et tegn på, at jagten på kærligheden og drømmen om det perfekte match fortsat er aktuel. Og at mange danskere både har lyst og tillid til programmet og eksperimentet, nemlig at blive matchet af eksperter. Mange af de tidligere medvirkende fortæller os, at selvom de ikke finder kærligheden, så har forløbet givet dem en stor personlig udvikling – og mange ender faktisk i forhold kort tid efter, siger Irene Strøyer, DR-redaktør for Gift ved første blik.
Hvert år er der mange meninger om og holdninger til ‘Gift ved første blik’ - klipningen, formatet, medvirkende og eksperter. Ifølge DR-redaktøren vidner det om en passioneret interesse for eksperimentet.
- Med ‘Gift ved første blik’ ønsker vi at sætte gang i samtalen ude i landet, og få os til at tale om de ofte svære dilemmaer, når det gælder kærlighed, relationer og parforhold. ‘Gift ved første blik’ er stadig et relevant kærlighedseksperiment, som både de medvirkende og seerne lærer rigtig meget af. Både når det går godt - og når det går dårligt, siger Irene Strøyer.
Et hit i hele verden
‘Gift ved første blik’ er ikke kun en succes i Danmark. Det er et dansk koncept, som er udviklet og produceret af Red Arrow’s Snowman Productions for DR3 i 2013, og det blev i 2014 solgt til udlandet.
Siden da er programmet produceret i 31 lande verden over med salg af lokale versioner til over 194 områder. Hollywoods underholdningsmedie ‘Deadline’ udnævnte ‘Married at First Sight’ som en af de 10 mest indflydelsesrige internationale formater i årtiet.
- Det er fantastisk at skabe og udvikle et program som igangsætter samtaler, refleksioner og tanker om det vigtigste i vores liv – kærlighed og relationer. Det er hudløst og fascinerende, og vi sætter en kæmpe ære i at skabe de bedste matches og skildre dem ærligt og respektfuldt. Det er udfordrende og fantastisk at arbejde med formatet som til stadighed overrasker og flytter sig i takt med de medvirkende – og i takt med tiden. Selvom rammen er stram, er der så meget uforudsigeligt, der sker hver gang. For sådan er kærligheden jo, siger Mette Nissen, programchef hos Snowman Productions.
Da ‘Gift ved første blik’ havde premiere for 10 år siden på det daværende DR3, blev der rynket på næsen af, at deltagerne blev viet for åben skærm.
Redaktør på ’Gift ved første blik’ Irene Strøyer var også redaktør på programmets første sæson. Når hun ser tilbage på de snart 10 sæsoner, er der især én ting, hun hæfter sig ved:
- Da vi startede, kunne det godt virke ekstremt at blive matchet af eksperter. Men i disse datingtider er en hjælpende hånd måske den håndsrækning, vi alle godt kunne have brug for. For der er meget, der tyder på, at det ikke er blevet spor nemmere at finde kærligheden, siger Irene Strøyer.