Kult, folkehelt, morgensangens mester og Danmarks svar på Vera Lynn – sangerinden, der med sine sange var med til at holde humøret oppe hos de britiske soldater under Anden Verdenskrig.
Kær chefdirigent har mange navne, og Phillip Faber slår en smittende latter op, da han hører, hvordan han bliver omtalt for tiden.
- Jeg har det todelt med det. På den ene side gør jeg jo bare det, jeg altid har gjort med Pigekoret – at synge sammen. På den anden side gør det mig virkelig glad, at det betyder noget for folk, at vi laver ’Morgensang’ og ’Fællessang’. Jeg ville blive rådvild, hvis jeg ikke havde noget meningsfuldt at lave i denne tid. Det føles genialt at stå op om morgenen og lave ’Morgensang’.
35-årige Phillip Faber har været chefdirigent for DR Pigekoret siden 2013. Som barn sang han selv i Det Danske Drengekor og Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums Børnekor. I 2011 blev han uddannet komponist fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og i 2014 dirigent fra Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
Fællessang giver fællesskab
Da Danmark blev lukket ned på grund af coronasituationen, begyndte Phillip Faber mandag den 16. marts med morgensang på DR Pigekorets Facebook-side. Det blev så stor en succes - det strømmede ind med tusindvis af folk på siden - at man i løbet af få timer besluttede, at konceptet skulle på DR1 og P2 allerede dagen efter.
Siden 17. marts har Phillip Faber hver morgen sat sig ved klaveret og sunget for i ’Morgensang’ sammen med i gennemsnit 274.000 seere og 39.000 lyttere. Tre fredage har den om aftenen desuden stået på ’Fællessang – hver for sig’, hvor 1.149.000 i snit har set med, og 142.000 har lyttet på P4.
- Sangen giver en følelse af at være en del af et fællesskab. Det er en genvej til at føle, at man hører til her: ’Lige nu står jeg sammen med hundredetusinde af andre danskere og synger på samme tid’. Vi har nogle musikalske rødder, og i stormvejr er det godt at mærke, at rødderne holder. Det er ikke sidste uges hits, folk ønsker, vi skal synge. Det er gamle sange. Folk har ikke brug for noget flygtigt, men noget sikkert og trygt, siger Phillip Faber og tilføjer:
- Jeg ved, at rigtig mange børn ser med om morgenen, og det overrasker mig, for vi sigter som sådan ikke mod børnene. Men jeg synes, det er meget opløftende, at de gerne vil synge Ingemann, Aakjær og andre af de gamle digtere. Det giver et håb og gør mig godt nok glad.
Synger for dronningen
I dag, torsdag, gælder det så fejringen af dronning Margrethes 80-års fødselsdag, hvor Phillip Faber er med i udsendelsen ’Fælles fødselsdagssang for dronningen’ fra klokken 9-13 på DR1.
- Nu har vi øvet os i 4-5 uger på at synge sammen, og vi står stærkt som et sangfællesskab. Nu bliver det sjovt at synge for nogen, og dronningens 80-års fødselsdag er da den bedste anledning. Det er igen et eksempel på, at vi må prøve at vende situationen til noget positivt, siger Phillip Faber med henvisning til, at både DR og kongehuset har måttet aflyse en række planlagte fødselsdagsmarkeringer på grund af coronaen.
Bruger erfaringer fra rolle i 'Bølle-Bob'
Netop at se på det positive og tage alle erfaringer med sig ligger dybt i Phillip Faber. Som 14-årig var han i 1998 med i en af tidens mest populære film, ’Bølle-Bob’. Faber gik dog ikke skuespillervejen.
- Jeg var blevet en forfærdelig skuespiller, og der bliver ikke lavet Morten Korch-film mere, så der havde ingen roller været til mig, griner han.
- Men alt, hvad jeg har lavet, peger frem til det, jeg laver lige nu. Det kommer mig til gode som dirigent, vært og musikformidler. Det passer mig så godt, at jeg ikke har fået en konventionel, klassisk dirigentkarriere. Jeg siger også til pigerne i koret, som jo alt for tidligt skal vælge, hvad de vil med deres liv, at man ikke kan vælge noget forkert. Man kan ikke lære noget forgæves.
Sætter pris på faglighed
På samme måde tager Phillip Faber også noget med sig fra den nuværende coronasituation.
- Inden for de seneste år har vi tydeligt fornemmet, at der var et opsving i fællessang. Nu har jeg fået bekræftet, at den er god nok. Kærligheden til at synge sammen er til stede, og folk, der måske ellers ikke ville gøre det, griber til sangen. Det er rart at gå ud på den anden side og vide, at den er god nok.
- Som tv-seer håber jeg, at fællessangen og de seneste fredages programmer smitter af på det fremtidige indhold. I mange år har amatører skullet prøve at lære at synge, og det har været fint nok. Men måske er tiden moden til at vende blikket mod dem, der kan deres kram. Hvis vi kunne få mere faglighed ind, ville det gøre mig så glad. Som seer vil jeg gerne se kunstnere, der er dygtige til det, de laver - og se nogle fag brænde igennem. Jeg synes, vi med ’Fællessang’ har vist, at en meget low-key produktion, hvor værdierne og håndværket er i centrum, kan noget, siger Phillip Faber.