Sander, Nicky, Bimse, Claudia og alle de andre i DRs nye dramaserie ’Bedrag’ har så rigeligt at se til i deres verden fyldt af svindel og humbug. Fremover vil seere, turister, firmaer på udflugt og alle andre med interesse for serien også kunne dykke nærmere ned i ’Bedrag’s univers og selv kunne komme til at stå i nogle af de samme dilemmaer, som seriens karakterer gør. For hvad vil de gøre for penge?
DR Salg og den eksterne samarbejdspartner Timequest er gået sammen om at lave to såkaldte ”escape rooms” i Lille Strandstræde i København. Rummene tager afsæt i tv-serien ’Bedrag’, og de benytter sig af seriens visuelle identitet, ligesom der er udvalgte rekvisitter fra serien i den. DR har leveret konceptet og det scenografiske indhold til gåderummene, som de også kunne kaldes, mens Timequest har det fulde driftsansvar og står for finansieringen og bemandingen.
Startede i Silicon Valley
”Fænomenet ”escape rooms” er noget, der er startet i Silicon Valley i USA i 2006, og siden har de oplevet en eksplosiv vækst, så der nu er flere tusinde over hele verden. Det første kom til Danmark for tre år siden,” forklarer projektleder Kasper Zederkof fra DR Salg. Inde i ’Bedrag’-rummene vil man for eksempel skulle løse gåder og opgaver og finde spor sammen, og deltagerne vil også blive udfordret på deres grådighed og deres evne til at samarbejde og bedrage. I alt vil turen gennem ’Bedrag’-universet tage omkring 75 minutter.
”Rummene vil være oplagte til teambuilding med kolleger eller som en del af en polterabend, men det er også en mulighed, hvis man gerne vil lave noget sjovt med vennerne, før man skal ud at spise. Samtidig har succesen i udlandet for DRs dramaserier betydet, at flere turister gerne vil fordybe sig i dem eller se nogle af de steder, hvor de er optaget, når de er i Danmark. Så det er også vores forventning, at der kommer en del udenlandske gæster – og rummene ligger meget tæt på Nyhavn, hvor rigtig mange af dem kommer i forvejen,” siger Kasper Zederkof.
Efter planen skal ’Bedrag’-rummene eksistere flere år frem i tiden, og selv om man ikke har set serien eller alle afsnit, kan man sagtens deltage alligevel.
Laver flere events
Chefen for DR Salg, Anders Kjærsgaard Sørensen, glæder sig over den helt nye måde at præsentere seerne for ’Bedrag’ på.
”DR Salgs har blandt andet til opgave at bringe DRs indhold så tæt på danskerne som muligt og derved skabe samvær med DRs universer og figurer. De seneste år har vi gjort det ved at lave flere og flere events – som for eksempel ’Ramasjang Rally’ og udstillinger om ’DRs børnefjernsyn’ eller ’Julekalenderens historie’. Med de nye ”escape rooms” får vi mulighed for at udfolde DRs ’Bedrag’-univers, hvor vi inddrager folk på en helt ny måde, så de kommer helt tæt på kernen af den dramaturgiske motor i universet. Det er noget af dét, vi rigtig gerne vil lave endnu mere af i den kommende tid – både med DRs dramaserier og andre af DRs programmer,” siger han.