Tilbuddet DR Lær udvikler gratis undervisningsmateriale til danske børn og unge med udgangspunkt i DR-programmer. Her kan lærere og pædagoger altså finde frit tilgængeligt materiale, som har to ting til fælles.
For det første udspringer det af DR's brands, som mange elever kender i forvejen, og for det andet er det gratis - alle kan bruge det, bare de har en computer, hvor de kan skrive dr.dk/lær.
Mere leg end lektier
DR’s redaktion består blandt andet af journalister, lærere og uddannelsesvidenskabere, og sammen arbejder de hver dag på at gøre DR’s materiale til undervisningsmateriale. Men hvorfor er det overhovedet vigtigt?
Hver uge er DR i kontakt med ikke færre end 89 procent af alle børn i Danmark - enten ved at de ser DR Ultra, Ramasjang eller Minisjang, ser DR1 med forældrene, hører radio, bruger nyhedsappen og så videre.
Den kontakt skaber en helt særlig relation mellem børnene og DR’s brands, programmer og værter, som DR også gerne vil benytte til at nå børnene med læringsindhold. Når børnene ser velkendte karakterer og ansigter, som vært Jonas Madsen fra 'Ultra Nyt', youtuberen Tine Maria eller Hr. Skæg i indholdet, så føles det lidt mere som leg end lektier. Det giver lærerne en genvej og et forspring til at nå deres elever.
DR Lær er public service
Sagt på en anden måde bidrager DR Lær til public service-ambitionerne. Som mediehus kan DR via læringsindhold i endnu højere grad være med til at understøtte demokratiet, styrke fællesskaber og bidrage til dansk kultur.
DR indgår også ofte forskellige partnerskaber som led i den mission - med alt fra Aarhus Universitet og kommuner til European Space Agency.
DR’s eget indhold som omdrejningspunkt
Forløbene kan have store som små DR-produktioner som omdrejningspunkt, men de har altid en krog ind i 'Fælles Mål' i skolerne og aktuelle emner som biodiversitet, valgkamp og kunstig intelligens.
For pædagoger og lærere er DR Lærs materialer lettilgængelige, kræver minimal forberedelse og kan bruges i sin helhed eller i 'bidder'. Aktuelt indhold er et af kendetegnene for DR Lær. Der er altid nyproducerede videoer eller andet medieindhold, der er didaktiseret og klar til brug.
For at sikre høj relevans af DR Lærs indhold prioriterer redaktionen tæt dialog med forældre og pædagoger gennem Minisjang-panelet. Kvaliteten sikres gennem fagkonsulenter, praksisnære didaktiske konsulenter og gennem test-daginstitutioner og -skoler.
Som noget nyt har DR Lær søsat 'DR’s Lærerpanel', som er en netværksgruppe for skolelærere, hvor der blandt andet er mulighed for at idéudvikle læringsmaterialer og give feedback på de tilbud, DR Lær producerer.