Mediedirektør: ’DR sætter værdi over volumen’

Den enkelte dansker skal opleve, at DR’s indhold giver dem værdi. Det er ikke altafgørende, hvor mange minutter og timer befolkningen bruger DR’s indhold, men at indholdet til gengæld opleves som værdifuldt, siger Henriette Marienlund.

DR’s mediedirektør Henriette Marienlund forklarer, at DR fremover vil have fokus på, om folk synes, det var tiden værd, når de benyttede DR, og ikke på, hvor lang tid, de brugte i selskab med DR. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen)

DR har nyligt fremlagt strategien ’Sammen om det vigtige’. Med planen fremlægger DR en række strategiske nybrud, og under overskriften ’Værdi over volumen’ præsenterer DR en ny tilgang til at måle succes. Fremfor seerandele og tidsforbrug vil DR fremover fokusere mere på, om brugerne oplever værdi af DR’s indhold.

Hver dansker bruger i dag i gennemsnit cirka tre timer på DR’s forskellige tilbud dagligt. For nogle grupper er det mere, og for andre, særligt den yngre den af befolkningen, er det mindre.

Succes er ikke kun mange timers forbrug af DR’s indhold – men derimod, at danskerne oplever, når de tuner ind på DR, at de er en del af noget vigtigt, som skaber værdi for dem. Det derfor i fremtiden afgørende, at DR’s indhold bliver brugt og gør en forskel for demokratiet, kulturen og fællesskabet og giver værdi både for den enkelte og for samfundet.

På mange måder forældet

- DR’s indhold skal stadig bruges, findes, tilvælges, ses og lyttes til. Men klassiske seertal og seerandele betyder ikke det samme for os længere - det har især to årsager. For det første fordi befolkningen i højere grad bruger os som et digitalt tilbud, og traditionelle seertal, som man kender det, på mange måder er forældet i forhold til den digitale medievirkelighed, vi står i, siger DR’s mediedirektør Henriette Marienlund, der fortsætter:

- Den anden årsag er, at vi med vores nye strategi har fremlagt klare ambitioner og mål for den værdi, som vores indhold skal skabe hos den enkelte bruger - og det er den betydning, vi vil maksimere, fremfor hvor længe folk kigger med. Det er altså ikke tiden, men tiden værd, der er vores fokus herfra, siger hun.

Den konkrete målsætning er, at tre ud af fire danskere skal opleve at DR’s programmer og indhold giver individuel værdi i løbet af en uge. Andelen af danskerne, som har benyttet DR den seneste uge skal give positiv score på to af disse parametre: Tilfredshed, relevans, kvalitet, og om det er tiden værd. Andelen skal øges fra to ud af tre i 2019, til tre ud af fire i 2023.