Stemningen var mildest talt opløftet forleden hos Mikkel Harken Salling og forretningspartneren Jesper Hvejsel fra selskabet Firtal Group, som flere DR1-seere husker fra iværksætterprogrammet ’Løvens Hule’ i 2015.
I den første sæson af programserien præsenterede de to et renseprodukt til barberblade, som de har kaldt ’Razorpit’. Ideen vakte genklang hos ”løverne” Christian Stadil, Tommy Ahlers og Jesper Buch, der for åben skærm lovede tre millioner kroner til virksomheden. Den omfatter også en del webbutikker, som for eksempel onlineshoppen Helsebixen.dk.
Siden aftenen på DR1-skærmen er det gået stærkt for virksomheden i Lystrup, der nu har 45 ansatte. Og grunden til euforien forleden – og til et pressemøde på Hotel Skt. Annæ i København - var, at Matas købte Firtal Group ApS for 130 millioner kroner.
”’Løvens Hule’ er først og fremmest et program, der sætter fokus på Danmarks modige iværksættere, og det glæder mig, at Jesper og Mikkel fra Firtal er kommet så flot videre med deres forretning efter investeringen i ’Løvens Hule’,” siger Mads Lund, der er direktør hos United TV, som producerer udsendelsen for DR.
Han glæder sig også over, at andre – her også en stor dansk kæde – kan se en værdi i en investering, foretaget i ’Løvens Hule’.
”Salget af Firtal et kanoneksempel på, at ’Løvens Hule’ er virkelighed. Det er rigtige penge, der investeres og rigtige penge, der som her tjenes, eller som eventuelt også kan tabes,” siger den ene af ”løverne”, bestyrelsesformanden og ejeren af Hummel, Christian Stadil, som foretog sin hidtil største investering i ’Løvens Hule’-programmerne i den netop solgte virksomhed.
Flere andre er godt i gang
Det kan godt være, at det lige på det seneste er Matas’ køb af Firtal Group, der har fået mest spalteplads. Men der er også en stribe af de andre forretningsideer, som ”løverne” - der er nogle af Danmarks mest succesfulde erhvervsfolk, er blevet præsenteret for i DR1-programmerne, som klarer sig fremragende.
I sæson to af ’Løvens Hule’ præsenterede Hans Henrik Heming og Christian Dittrich fra firmaet Earlabs løverne for en idé om ørepropper til havsport. Det fik Christian Stadil, Tommy Ahlers og Jesper Buch til at lægge en million kroner hver for fem procent af virksomheden.
I dag er Earlabs på markedet i over 30 lande. Samtidig har firmaet – ovenpå ’Løvens Hule’-investeringen –lanceret en øreprop til børn, der dyrker vandsport, ligesom man også i år lancerer en særlig øreprop, der kan bruges til støjende arbejdsmiljø, mod høj musik med mere. Udover pengene fra DR1-programmet har Earlabs sidenhen også fået en kapitalindsprøjtning fra en svensk kapitalfond og fra Kina.
”Både Firtal og Earlabs leverede nogle ekstremt gode præsentationer i programmerne. De fik glimrende fortalt og formidlet, hvad de gik ud på, og hvad der gør deres produkter unikke, og det tror jeg også er forklaringen på, det er gået godt bagefter,” siger Christian Stadil, der typisk ser på, hvad der passer ind i hans igangværende forretninger, når han investerer i ’Løvens Hule’.
Barndomsvenner har også travlt
Der er også godt gang i salget hos tre barndomsvenner fra Nordjylland, som står bag firmaet Shaping New Tomorrow. De var med i ’Løvens Hule’s sæson 3 med deres ”herretøj med komfort”.
Allerede samme aften, som løverne Jesper Buch og Birgit Aaby hver investerede 250.000 kroner i dem, omsatte de for en million kroner - og det samme skete i dagene efter DR1-udsendelsen. Siden er Facebook blevet samarbejdspartner med Jesper Buchs mellemkomst, og Shaping New Tomorrow går snart ind i fire nye lande: Holland, Tyskland, Sverige og England.
”Løverne hjælper især med at åbne nye døre, og de er med til at sikre, at vi går ind ad de rigtige af de mulige døre,” forklarer Kasper Ulrich, der er den ene af de tre barndomsvenner.
Har mærket ’Løvens Hule’-effekt
Et fjerde eksempel på en ”løve-virksomhed”, det går godt, er Viperflex, som laver skydestokke til jægere. Inden ’Løvens Hule’ var det et hobbyprojekt for Claus Axel Frid Christiansen og vennen René Knutzen. Nu har de fire fuldtidsansatte og flere medarbejdere på deltid til at hjælpe med at pakke. Viperflex har svært ved at klare efterspørgslen, har solgt over 2000 stokke, mens flere hundrede venter på at få én.
Her har ”løve” Ilse Jacobsen hjulpet dem med at bygge webshop og hjemmeside, de har øget omsætningen med over 50 procent, og ifølge egne oplysninger har de på nuværende tidspunkt solgt lige så meget i 2018 som hele sidste år. Så de kan bestemt mærke ”Løvens Hule”-effekten, siger de.
Hos DR glæder redaktør Erling Groth sig både over, at seerne har taget rigtig godt imod udsendelserne og over, at folkene med de gode ideer klarer sig godt, efter at kameraerne er slukket.
”Der er blevet talt meget om, at iværksættere og opfindere er vigtige for Danmarks fremtid, og hvor svært det er at skaffe penge til at få ideerne til at leve. Med ’Løvens Hule’ har DR gerne villet vise, hvor mange kreative tanker, der bliver tænkt derude, og gøre det anskueligt, hvad det kræver at få idéer til at leve og blive virkelighed. De gode eksempler ovenfor viser, at ’Løvens Hule’ ikke bare er noget, der foregår i fjernsynet, og det glæder mig virkelig, hvad programmet har været med til at udrette. Det er nok gået endnu bedre, end vi havde turde håbe på,” siger Erling Groth.
Åben for tilmeldinger nu
Allerede nu ligger det fast, at der kommer en ny sæson af ’Løvens Hule’, og for øjeblikket søger DR nye iværksættere, der har lyst til at være med, på www.dr.dk/løvenshule.
Der er al mulig god grund til at melde sig, mener Christian Stadil:
”I ’Løvens Hule’ har man muligheden for at få fem aktive investorer i tale på samme tid, ligesom man har en god platform i bedste sendetid på TV til at kunne præsentere sin idé. Og bider vi fem løver ikke på, kan det jo være andre gør,” siger han.