Ind bag KarriereKanonens talentudvikling: ’Drømme og passion er hele drivkraften’

Allerede inden fredagens semifinale i KarriereKanonen tager Bandakademiet semifinalisterne igennem et unikt talentforløb, der i årenes løb har sat fart i mange musikkarrierer.

  • Høker var en af vinderne af KarriereKanonen sidste år. (Foto: © Betina Garcia)
  • Patina på scenen til finalen på Smukfest sidste år. Patina er en af vinderne i 2019-udgaven af KarriereKanonen, hvor 1706 danske bands og solister deltog. (Foto: © Betina Garcia)
  • Den 21-årige singer-songwriter Laura Lilholt Andersen, der kommer fra Gistrup ved Aalborg, begyndte i en tidlig alder at skrive tekster. Musikalsk kalder hun sig 'Angående Mig', og hun vandt KarriereKanonen i 2019. (Foto: © Betina Garcia)
1 / 3

- Patina, der vandt sidste år, kalder KarriereKanonen for en musikkarriereuddannelse. Og det, synes jeg, er meget præcist, siger Marianne Fruergaard og griner.

Hun er leder af Bandakademiet, som er DR’s samarbejdspartner omkring KarriereKanonen – et talentprojekt og en konkurrence for nye musikalske talenter.

Fredag aften kulminerer årets udgave af talentprojektet foreløbigt, når KarriereKanonens semifinale løber af stablen i DR Koncerthusets Studie 2 og 3 med showcase-koncerter fra årets 10 udvalgte talenter.

Op til semifinalen har semifinalisterne påbegyndt KarriereKanonens unikke talentudviklingsforløb, der så godt som muligt skal hjælpe dem på vej - netop som de står på dørtrinnet til musikbranchen.

- Hvordan opbygger jeg den skarpeste sætliste? Hvad laver en manager egentlig, og hvorfor har jeg brug for en? Hvordan sætter jeg bedst ord på mit musikalske univers? Og hvad skal jeg vide, før jeg skriver under på en kontrakt? Der er utrolig mange spørgsmål som ny artist, og vores opgave er at ruste dem til at navigere bedst muligt i musikbranchen, siger Marianne Fruergaard.

Mikkel Baadsgaard, der går under kunstnernavnet BAADS, er en af de 10 semifinalister i årets KarriereKanonen. For ham er forløbet en unik mulighed for at udvikle sig som kunstner:

- Vi får et 360 graders eftersyn. Vi får et vildt godt netværk, og vi lærer så mange ting ved at være med. Grundlæggende er jeg bare helt vildt glad for at være med. Men det skal da ikke være nogen hemmelighed, at jeg sygt gerne vil optræde på Spot Festival, siger han.

Drømmenes energi og virkelighedens forhammer

Bandakademiets motto er ’Mellem drømmenes energi og virkelighedens forhammer’. Det er nemlig blandt disse to poler, man som ny kunstner skal lære at balancere.

- Der er sindssygt meget god energi i at have drømme. Drømmene og den der fakkel af passion er hele drivkraften for det, du laver, og det du vil. Men der er også en virkelighed, som ikke skal slå dig ned, når du først træder ud i den, siger Marianne Fruergaard.

- Der er flere muligheder i dag - både for at producere musikken selv og få den ud digitalt. Men det er også blevet sværere at trænge igennem. Det stiller store krav til kommunikationen: Hvordan formidler du sig selv som kunstner? Hvordan skiller du dig ud fra alle de andre artister og fortællinger?

En af måderne kunne være at gøre som hiphop-duoen Ravi Kuma, der vandt KarriereKanonen i 2018. De arbejdede intenst med at præcist at få formidlet deres vilde musikalske cocktail, som umiddelbart stritter i mange retninger:

- En dag kom de så og sagde til os: ’Jeg tror, vi har den nu. Man skal forestille sig Vince Staples, Nicki Minaj og Santigold, der har en trekant i en forladt fabrik, og så kommer Die Antwoord forbi og filmer det hele og udgiver det på VHS’. På den måde bliver det både billedskabende og sjovt og får prentet deres unikke lyd ind på lystavlen hos folk, siger Marianne Fruergaard.

Insistér på den stærke sang

I midten af både streamingtal og storytelling, karriere og kommunikation står dog stadig sangene. På mange måder er det her, drømmene får flyvehøjde, og kunstnerne brænder igennem med det, de lever og ånder for.

Derfor er det også vigtigt sangene får lov til at leve længe, og det sker oftest ved at insistere på den stærke sang i stedet for at skynde sig videre til den næste.

- Musik er ofte længe undervejs i kulissen, inden det når publikum. På den måde kan en sang måske føles gammel for et band, selvom den er spritny for alle andre.

Marianne Fruergaard nævner et godt eksempel på noget af det, som talentudvikling og karrieresparringen i KarriereKanonen også består af:

- Patina havde allerede haft ’Flammer rammer’ på en EP. Så den var blevet gammel i deres øjne, og de var derfor ivrige efter at udgive noget nyt. Men vi var ret vedholdende med at sige: ’I har en stærk sang her! Insister på den i stedet for at dræbe energien omkring den ved at udgive noget nyt, som folk så skal fokusere på i stedet. Hvis I ikke er tilfredse med den, så lav den om, men den kan virkelig noget den her.

- De endte med at arbejde videre på den og fik den mixet igen af Carsten Heller (Nephew, The Minds of 99, red.). Den blev megafed og endte til sidst som ’Ugens Uundgåelige’ på P3.

Oversigt over karrierekanonen 2019-2020 (Foto: © Astrid Cecilie Jacobsen)

Et uafhængigt frirum

I årenes løb har KarriereKanonen både kastet adskillige P3-hits af sig og fostret flere stjerner til landets store scener. Forhåbentlig er det samme tilfældet med en portion af de talenter, der i år er stoppet ned i kanonen.

Det vigtigste er dog, at KarriereKanonen kan være et uafhængigt frirum, hvor man kan få lov til at prøve vilde ting af uden at være bange for at træde ved siden af. For udvikling tager tid, og for at sunde og stærke artister kommer ud på den anden side, er det også vigtigt, de får lov at udvikle sig i deres eget tempo.

- Hvis der er nogen, der kommer og lover dig guld og grønne skove her og nu, så løb væk, for det findes ikke. Ting tager tid. Det er udgangspunktet i vores overordnede metode: Lær dig selv at kende. For hvis du ved, hvem du selv er som kunstner, så er det nemmere at få drømme og virkelighed til at stemme overens, siger Marianne Fruergaard.

KarriereKanonens semifinale bliver sendt live på P3 fredag den 6. marts fra klokken 19. De fem finalister, der går videre, bliver offentliggjort i ’Pelle Peter på P3’ fra klokken 12.00 mandag den 9. marts.