Chef Marlene Boel ser bestemt muligheder i én af de mange ændringer, som DR’s digitale plan bød på mandag. Som noget helt nyt er alt arbejdet med DR’s børneindhold fremover samlet i det, der i hvert fald lige nu har navnet Børn i DR’s organisationsdiagram.
Her er medarbejdere fra det hidtidige B&U, DR Lær og dele af DR Medier og DR Events & Partnerskaber i Aarhus, København og Aalborg nu smeltet sammen til én afdeling.
- Vi får mulighed for at tegne et nyt landkort for børneområdet og udnytte den store mængde viden, som nu er samlet et område. Vi får mulighed for at tænke indhold sammen og eksekvere det hurtigere, end det var tilfældet før, hvor vi sad i flere forskellige afdelinger. Det er også bydende nødvendigt, at vi kan rykke hurtigt, når vi taler børn, for det er den mest flygtige af alle DR’s målgrupper, mener Marlene Boel, der nu er B&U-chef for interne produktioner og DR Lær.
Hun og Morten Skov Hansen deles om at være chef i den nye afdeling. Hun har hidtil været B&U-chef i Aarhus, og dermed altså stået i spidsen for DR’s egenproducerede børneindhold, mens Morten Skov Hansen har været chef for DR’s børnebrands i det nu hedengangne DR Medier. Her har han været med til at lægge strategien for børneområdet i DR.
- Området er for vigtigt til, at vi ikke griber den store mulighed, det er at få alle, som elsker at skabe indhold og oplevelser til børn ombord. Jeg tror, vi i DR Børn kan handle mere agilt fremover, fordi vi kender vores økonomi og har fælles ejerskab over strategi, brands og indhold. Og så ser jeg det som en kæmpe styrke, at Morten og jeg kommer med hver vores viden om børn og om at producere til dem. Selv om vi har arbejdet i to forskellige direktørområder i DR, har vi jo allerede lavet rigtig meget sammen, og vi har stor respekt for hinanden, siger Marlene Boel.
Udover at holde møder med afdelingens medarbejdere bruger Marlene Boel og Morten Skov Hansen den kommende tid på at lægge fundamentet og sætte hegnspælene op til børneområdet i den nye DR-organisation.
Er ret digitale allerede
Morten Skov Hansen glæder sig over, at børneområdet har fuldt fokus i den nye plan. - Heldigvis er DR allerede ret langt digitalt på børneområdet. Både DR Minisjang og DR Ultra er rent digitale tilbud, og det er lang tid siden, at vi alene kiggede på seertal på flow-TV. Det er vigtigt for os at følge børns aktive tilvalg, og det holder vi godt øje med. Jeg vil sige, at vi har et rigtigt godt afsæt her ved indgangen til den nye afdeling. Vi må dog bare heller ikke tænke, at vi har nået endestationen, hvis vi er digitale. For måske er måden, vi fortæller historierne på, forældet i morgen. Derfor er det fast arbejde at være dér, hvor børnene er, siger Morten Skov Hansen, der fremover har titel af B&U-chef for eksterne produktioner, spil og partnerskaber.
Også godt over for de private
Marlene Boel har forståelse for, at det ikke er alle, som med det samme ser en værdi i det nye DR Børn-fællesskab.
- Det kan være svært at tage afsked med en chef eller et område, som har været vigtig for en, og der kommer til at gå noget tid, før alle er ombord på rejsen. Men intentionen om, at alle kan se og bidrage til et samlet børnefællesskab er vigtig, siger Marlene Boel.
Som nævnt bliver Marlene Boel og Morten Skov Hansen chefer sammen i den nye afdeling. Marlene Boel vil særligt have sit fokus på egenproduktionen, mens Morten Skov Hansen særligt vil have sit blik for samarbejdet med eksterne producenter og arbejdet med at skabe public service-spil til børn.
- Som vi ser det, er det fælles børneområde i DR også en styrkelse af vores forhold til de eksterne, private produktionsselskaber. Fremover bliver det nemmere at vidensdele med dem. Vi er begge store fortalere for, at den læring, vi tager ud af vores indhold kommer videre og kan danne ramme for nye projekter og forhåbentlig inspirere alle, som arbejder med indhold til børn, siger Morten Skov Hansen.
Den nye afdeling har cirka 65 faste medarbejdere og en række freelancere og tidsbegrænset ansatte. Afdelingen hører under Børn, Livsstil og Fakta, der igen er en del af DR Kultur, Børn og Unge.