Fra workshop til ’Bad Bitch’: DR’s mangfoldighedspulje førte til skabelsen af tv-serie

Med udgangspunkt i DR’s mangfoldighedsindsats har holdet bag ’Bad Bitch’ fra start til slut brudt med vanetænkningen og arbejdet med mangfoldighed som et helt centralt fokuspunkt i tilblivelsen af serien.

'Bad Bitch' er blevet til på baggrund af en workshop støttet af DR's mangfoldighedspulje, der ledte holdet bag serien på sporet af multitalentet Diêm Camille, som både har skrevet serien og spiller hovedrollen Nikki. Foto: Zinna Brigh Mac-Eochaidh.

En af DR’s kerneopgaver er at understøtte demokrati og fællesskaber i hele Danmark. Ved at skabe indhold, der giver indblik i andres liv og værdier, kan DR gøre en forskel for den fælles samtale.

Det er nogle af nøgleordene bag DR’s mangfoldighedsindsats, der blandt andet har ledt til oprettelsen af en mangfoldighedspulje. Puljen er sat i verden for at understøtte mangfoldigheden i DR’s indhold, og én gang om året kan redaktioner på tværs af huset søge midler til at realisere et mangfoldighedsprojekt. Mangfoldighedspuljen har siden 2017 støttet mere end 60 projekter på tværs af huset.

En helt ny slags fortælling

Sådan en idé havde Sie Katrine Christensen, der er redaktionsleder i DR Ung TV, Social og dr.dk, og Asger Kjær, der er tilrettelægger og manuskriptforfatter samme sted.

- Ideen opstod, fordi jeg tidligere har lavet serien ’Mor, han er dansker’, hvor man følger fire kvinder med anden etnisk baggrund, der er kærester med danske mænd. Selvom vi var godt tilfredse med serien, sad jeg tilbage med en følelse af, at jeg var gået ind i projektet med et ønske om at lave noget, der var fordomsnedbrydende, men som endte med at bekræfte nogle af de fordomme, der eksisterer om kvinder med anden etnisk baggrund, siger Sie Katrine Christensen.

Ifølge redaktionslederen ledte den ærgrelse til udviklingen af en ny idé, der skulle vise sig at blive den spæde opstart af serien ’Bad Bitch’.

- Så tænkte jeg: ’Hvordan kan vi fortælle en historie i et minoritetsmiljø, som ikke bare reproducerer folks fordomme, men repræsenterer mere bredt?’ Det holdt jeg et møde med Asger Kjær om og spurgte, om vi ikke skulle lave et projekt med et mere nuanceret og mangfoldigt udtryk, siger Sie Katrine Christensen, hvorefter Asger Kjær fortsætter:

- Jeg havde tilfældigvis selv en idé på det tidspunkt, efter den amerikanske komedieserie ’Ramy’ slog igennem. Den foregår i et muslimsk minoritetsmiljø i USA, og jeg havde leget med tanken om, at man kunne lave noget lignende i Danmark. Altså en bred komedieserie, der kan ramme alle, men som foregår i et miljø og med nogle karakterer, der er helt anderledes, end hvad vi er vant til at se på dansk fjernsyn.

Karen Lerbech er journalist og projektleder i DR’s team for mangfoldighed og tilgængelighed. Her arbejder hun blandt andet for, at DR lever op til sine public service-forpligtelser på området, og hun arbejder sammen med redaktioner på tværs af huset, der gerne vil arbejde med mangfoldighed i deres indhold.

- Redaktioner rundt om i huset kan en gang om året ansøge vores mangfoldighedspulje med et projekt, hvis de gerne vil gøre noget for at fremme mangfoldigheden i deres arbejde. Vi har en styregruppe med repræsentanter fra de forskellige indholdsområder, som beslutter hvilke projekter, der skal støttes. Vi vægter højt, at et mangfoldighedsprojekt skal komme med indsigter, der kan bruges og inspirere på tværs af huset og skabe varig forandring, siger hun.

(Foto: © Stephanie Stål Axelgård)

En inspirerende workshop

Sie Katrine Christensen og Asger Kjær søgte herefter midler fra netop DR’s mangfoldighedspulje til at undersøge muligheden for at lave en dansk fiktionsserie, der foregår i et andet etnisk miljø.

- Vi gik ind i projektet med udgangspunktet, at det vigtigste var at blive klogere. Så vi brugte pengene på at holde en workshop, hvor vi inviterede 12 unge og kreative mennesker med diverse minoritetsbaggrunde til ideudvikling, siger Sie Katrine Christensen, hvorefter Asger Kjær fortsætter:

- På det tidspunkt anede vi ikke, om projektet blev til noget, men vi spurgte de unge: ’Hvad ville I gerne fortælle, hvis I skulle lave en serie på dansk tv, der talte til jer?’ Der var små øvelser, og folk havde den ene fantastiske fortælling efter den anden. Der skete så meget på den workshop, som man ikke kunne have fundet på selv i et mødelokale, og vi kunne mærke, at det var en idé, der var værd at forfølge.

Karen Lerbech fra DR Mangfoldighed & Tilgængelighed fremhæver arbejdet med workshoppen som et positivt mangfoldighedsprojekt:

- Der blev inviteret folk udefra, hvilket er en god måde at bryde med vanetænkning og antagelser baseret på mavefornemmelser. Sie og Asger inviterede personer, for hvem det at være en ung minoritetsdansker er en levet erfaring. På den måde blev afsættet for den kreative proces mangfoldighed, fordi de simpelthen inviterede nye og andre perspektiver med allerede fra udviklingsfasen, siger hun.

Parret blev til workshoppen bekræftet i, at det var vigtigt, at minoritetspersonerne selv skulle have lov til at fortælle historien. Holdet bad herefter deltagerne på workshoppen skrive et kort pitch til en serie.

- Vi bad dem hver skrive et helt kort bud på, hvad en serie kunne handle om samt en konkret scene. Der var nogle gode bud, men der var én, der virkelig stak ud og havde noget helt ekstraordinært. Og det var den idé, der endte med at blive til ’Bad Bitch’, siger Asger Kjær, hvorefter Sie Katrine Christensen fortsætter:

- Diêm Camille havde i sit pitch allerede fra start en sammensat hovedperson og en række centrale dogmer, der brød med stereotyperne og repræsenterede karaktererne som virkelige mennesker. Vi stod med muligheden og overvejede, hvad vi nu skulle gøre. Og der søgte vi mangfoldighedspuljen igen, som gav os penge til, at Asger og Diêm kunne sidde og skrive sammen i to uger, siger hun.

Det viste sig, at Diêm Camille var virkelig god til at skrive, og ret hurtigt endte det unge multitalent med at skrive et pilotafsnit med Asger Kjær som mentor. Serien pitchede de til DR3, der købte ind på ideen og finansierede serien.

Sie Katrine Christensen og Asger Kjær fra DR Ung TV, Social og dr.dk havde fra starten en ide om at skabe en fiktionsserie i et helt andet miljø, end man er vant til at se på dansk fjernsyn. Foto: Sebastian Alexander Skousgaard.

En mangfoldig produktion

Det var vigtigt for holdet og DR3, at serien havde en berettigelse i sig selv, fordi det på bunden var en god historie med universelle temaer, og at mangfoldighedsaspektet ikke overskyggede indholdet. Men under produktionen var mangfoldighed dog en central rettesnor for tilblivelsen.

- Det var et stort sats at tage en hovedforfatter ind, som var så relativt uprøvet, og som ovenikøbet selv skulle spille hovedrollen. Vi skulle have et stærkt hold omkring hende og knyttede vores producent Nadja Nørgaard Kristensen til. Det var virkelig vigtigt, at Diêm ikke skulle være kransekagefiguren, og at vi var mangfoldige hele vejen rundt, og derfor gik Nadja også bevidst efter det i castingen og sammensætningen af holdet, siger Sie Katrine Christensen.

Det er blandt andet der, hvor ’Bad Bitch’ virkelig har gjort nogle forbilledlige ting, mener Karen Lerbech fra DR’s team for mangfoldighed og tilgængelighed.

- De har inviteret Diêm Camille med ombord og har taget en chance. Man har set, at hun har et kæmpe potentiale, og har givet hende muligheden for at sætte dét potentiale fri, også selvom det har krævet flere ressourcer i produktionen. DR er på mange måder en smurt maskine. Folk ved, hvordan man laver en tv-serie. Hvordan man skriver et manus. Men det er også en vigtig opgave for DR at opdyrke, opdage og give nye talenter mulighed for at udfolde sig og ikke mindst udfordre os, siger hun.

Ifølge holdet bad ’Bad Bitch’ var der en stor sårbarhed forbundet med at lade tanken om mangfoldighed være så styrende for projektet.

- Det er et kæmpe sats at lave noget, der er så nyt, og som har så stor betydning for en særlig gruppe mennesker. Uanset hvem, der laver noget, så laver man en gang imellem noget, der ikke fungerer eller ligefrem bliver noget lort. Og der var ufatteligt meget mere på spil her end sædvanligt. Stort set alle skuespillerne er amatører, så vi skulle have en rigtig dygtig instruktør, fotograf og klipper rundt omkring dem, siger Asger Kjær.

At bryde med gamle vaner

Ifølge DR’s mangfoldighedsindsats er det vigtigt, at DR afspejler hele befolkningen, men at skabe bedre repræsentation kræver, at man kan bryde vanetænkningen. Det er tilblivelsen af ’Bad Bitch’ ifølge holdet bag et godt eksempel på.

- Nu har vi skabt en kontakt til Diêm, og hun kan komme og pitche for os igen. Men der er mange andre uprøvede talenter, der ikke bare kan komme ind til DR og præsentere en ide. Så vi bliver nødt til at holde fast i den tankegang, hvis vi vil repræsentere flere forskellige stemmer i det, vi laver. En dag håber jeg, at et projekt som det her, bliver overflødigt. Men indtil da, sker det ikke, medmindre vi går bevidst efter det. Det kræver, vi tager chancer og ikke lukker os om os selv og vores vanetænkning, siger Sie Katrine Christensen, hvorefter Asger Kjær tilføjer.

- Vi er nogle mennesker i DR, der tænker på en bestemt måde og har et særligt sprog. Og det har været en god øvelse at lade en helt udefrakommende bidrage med noget, vi aldrig selv kunne finde på eller har en indsigt i. Det ville være fedt, hvis man gjorde det meget mere, men man må lavpraktisk sige, at det er tid og økonomiske midler, der skal til, for at den slags projekter kan presses ind i en travl dagligdag og lykkes. Og der var det vores held, at mangfoldighedspuljen fandtes, siger Asger Kjær.

Ifølge Karen Lerbech er tilblivelsen af ’Bad Bitch’ en succeshistorie set fra et mangfoldigt perspektiv, og sådanne projekter er vigtige for, at DR fortsat er relevant for danskere i alle afskygninger.

- Danmarks befolkning ser ikke ud, som den gjorde i 1925, da DR blev grundlagt, og vores indhold er nødt til at følge med. Mange af os, der tager på arbejde i DR Byen, cykler vel nærmest den samme vej henover Amager Fælled fra vores hjem på Vesterbro, Amager og så videre. Vi omgås folk, der ligner os selv. Derfor må vi være ekstremt bevidste om, at vi ikke sidder med den store og fulde sandhed. Hvis vi gerne vil være noget for alle i Danmark nu og i fremtiden, så bliver vi nødt til at tænke på mangfoldigheden i vores indhold, siger Karen Lerbech.