Dette efterår bliver det obligatorisk for danskerne at logge ind på DRTV, hvis de selv vil gå på opdagelse i DR’s indholdskatalog, der samlet rummer flere tusind programmer.
Når man logger ind, får man sin egen forside til DRTV. Der vil både være indhold, alle danskere kan være fælles om, og så vil der være indhold, der er mere relevant for den enkelte.
Det er først og fremmest DR-redaktører, der dagligt prioriterer indholdet på forsiden af DRTV. Redaktørerne udvælger indhold på tværs af nyheder, aktualitet, dokumentar, kultur, underholdning og fiktion til alle danskere. Det kombineres med et input fra et anbefalingssystem, der også kan anbefale indhold på udvalgte pladser i DRTV.
Ulla Kayano Hoff og Sofie Maria Rønnow er forsideredaktører for DRTV, og de arbejder hver dag for at sikre det rette mix mellem indhold til os alle og indhold til den enkelte.
- Topkarrusellen, [red. Det, der ligger øverst på siden] er ens for alle, og det er her, vi prioriterer det indhold, som skaber de store fælles samtaler på tværs af alle danskere. Et eksempel på en række, hvor vi bruger personalisering er ’de største programmer lige nu’ - hvor udgangspunktet for alle brugere er den samme pulje af cirka 35 programmer, men rækkefølgen styres delvist af os, delvist af brugerens smagspræference, siger Ulla Kayano Hoff, der bliver suppleret af sin kollega:
- Vi gør alt, hvad vi kan for at lave et tilbud til den enkelte, hvor programmerne komplementerer hinanden. Alle danskere skal eksponeres for en bred palet af DR’s indhold, hvor demokrati, kultur og fællesskab er i højsæde, men vi skal også leve op til markedsstandarden og brugernes forventninger til hvad en streamingtjenste kan tilbyde, når det kommer til funktionalitet og relevans, siger Sofie Maria Rønnow.
’Der er kæmpeforskel på os og på de store streamingtjenester’
De to forsideredaktører fortæller, at DRTV skal være et spejl af det, der optager danskerne, og at DRTV skal være relevant for alle danskere. Det mere personligt relevante indhold kalder de for ’en anbefalingsven’, som skal bruges til at gøre oplevelsen endnu bedre for danskerne, men de har også fokus på, at det er et værktøj, som skal bruges med omtanke.
- Hvis man skal skære ind til benet, så handler det jo om, at danskerne skal have en bedre oplevelse på DRTV. Det bliver simpelthen sjovere at være bruger på vores platform, når helt basale funktioner som ’se videre på tværs af enheder’ er aktiveret. Samtidig får vi mulighed for at udbrede det katalog, vi har, så vi kan give danskerne det indhold, der er mest relevant for dem hver især, fortæller Sofie Maria Rønnow.
Og når de bliver spurgt ind til, om DR bevæger sig i en retning, hvor de begynder at ligne de store streamingtjenester, lyder det prompte fra Ulla Kayano Hoff:
- Der er en kæmpestor forskel på os og på de store streaminggiganter som Netflix og HBO. Vi har for det første en helt anden opgave, og vi har så bred en palet af genrer i vores indholdskatalog og har så meget aktualitetsindhold, som giver en hel anden værdi, siger forsideredaktøren.
En kæmpe gave at kunne genaktivere det brede indholdskatalog
På DRTV ligger der over 2.500 titler med løbende udskiftning. Når man logger ind, får man ud over det fælles indhold til alle også personligt relevante anbefalinger. Disse anbefalinger er baseret på adfærd og ikke på personlige oplysninger. Og udover at DRTV bliver mere personligt relevant for den enkelte dansker, så giver det muligheden for at flere programmer fra DR’s indholdskatalog kommer i spil.
- På alle pladser og rækker, vi har på DRTV, er der en tanke for, hvad den løser for den enkelte. Vi vil rigtig gerne udbrede det store bagkatalog, vi har, og gennem anbefalinger får vi muligheden for at aktivere mere af det gode indhold, vi har liggende. Vi så det for eksempel med ’Prinsesser fra blokken - 8 år efter’, hvor brugerne via anbefalinger fik tilbudt arkiv-programmer med samme cast, for eksempel ’Simona overlever’ og den oprindelige ’Prinsesser fra blokken’, som vi tydeligt kunne se et stigende forbrug af, siger Sofie Maria Rønnow.
Forsideredaktørerne har siddet med opgaven både før og efter lanceringen af det obligatoriske login, og de kommer forsat til at sidde og prioritere DR’s indhold til danskerne.
- Vi er jo bare superprivilegerede i DR, at vi har så meget godt indhold, og det er en kæmpe gave, at vi kan aktivere yderligere indhold fra vores indholdskatalog. DRTV er en hovedindgang, og vi gør alt, vi kan for at samle danskerne, samtidig med at vi sikrer, at platformen er personlig relevant for både for nye og gamle brugere, siger Ulla Kayano Hoff.