Så snart DR Symfoniorkestret har sagt farvel til 2024 med årets nytårsgalla i Koncertsalen, vender orkestret blikket fremad mod en ny milepæl i kalenderen.
2025 er nemlig året, hvor DR og orkestret fylder 100 år, og derfor byder året på en række særlige begivenheder og aktiviteter, der knytter sig til jubilæet.
For DR Symfoniorkestret og chefdirigent Fabio Luisi begynder jubilæumsåret med en stort anlagt Europa-turné, som markerer orkestrets internationale vingefang og dets rolle som ambassadører for dansk musik med koncerter i en række europæiske storbyer.
Turnéen byder blandt andet på musik af Bent Sørensen og Carl Nielsen og skydes i gang i den ikoniske koncertsal i Berliner Filharmonien efter en indledende reception for tysk presse og samarbejdspartnere på De Nordiske Landes Ambassader i Berlin.
Internationale pionerer
Når DR Symfoniorkestret og chefdirigent Fabio Luisi rejser ud for at spille dansk musik i udenlandske koncertsale i januar, er det en fortsættelse af et vigtigt spor i orkestrets virke gennem det meste af et århundrede.
Lige siden 1950’erne har orkestret repræsenteret DR og dansk kultur på koncertrejser over det meste af verden under navnet ’The Danish National Symphony Orchestra’, hver gang med musik af danske komponister i bagagen.
Siden dengang er det blevet til over 100 koncertrejser og en lang række internationale udgivelser, som for nylig kulminerede i en prisvindende indspilning af nationalkomponisten Carl Nielsens symfonier for det hæderkronede pladeselskab Deutsche Grammophon.
En fælles historie
Historisk set har DR Symfoniorkestret haft stærke kulturelle forbindelser til Tyskland og Centraleuropa, ikke mindst i form af grundlæggeren og pioneren Emil Holm, som formede DR (dengang Statsradiofonien) efter tysk forbillede og desuden selv var tilknyttet de tyske operascener.
Også den store tyske dirigent Fritz Busch spillede en afgørende rolle i DR Symfoniorkestrets udvikling, da han i 1930’erne var med til at etablere det som et af Nordens førende orkestre og samtidig skabte en vigtig forbindelse til det centraleuropæiske musikmiljø.
I forbindelse med 100-års jubilæet i 2025 har orkestret derfor valgt at rette blikket mod Tyskland og Centraleuropa med koncerter i en række højt profilerede koncertsale, hvor musik af netop Carl Nielsen og den danske komponist Bent Sørensen er på programmet.
Gode europæiske naboer
Det er første gang i en årrække, at orkestret besøger Centraleuropa, og tidspunktet for turnéen er, ifølge orkestrets kunstneriske leder Kim Bohr, det helt rette:
- I anledning af DR Symfoniorkestrets 100-års jubilæum er vi glade for at vende blikket syd- og østpå til vores gode europæiske naboer, ikke mindst Tyskland, som udgør hovedparten af turnéen. Der er mange stærke kulturelle forbindelser og lighedspunkter mellem vores to lande, ikke mindst traditionen for højt profilerede medieorkestre, som i begge lande blev etableret i 1920'erne med en vision om at gøre musikken og kulturen levende og tilgængelig for hele befolkningen. Siden dengang er optagelser og indspilninger af koncerter blevet udvekslet flittigt på tværs af landegrænser, og i dag er vi alle del af en global, digital virkelighed – ikke mindst i musikkens verden, hvor der hverken behøves oversættelser eller ord i det hele taget, for at dele koncertoplevelser på tværs af Europa og resten af verden.
En kunstnerisk dimension
Også DR Symfoniorkestrets chefdirigent Fabio Luisi ser frem til at rejse på turné med sit orkester i næsten to uger. Han understreger dog, at der også er en vigtig kunstnerisk dimension i det at være på turné i en længere periode:
- Det er vigtigt for DR Symfoniorkestret at markere sig internationalt og være med blandt de turnerende orkestre, som spiller i de vigtige koncertsale rundt om i verden. Men samtidig er der en vigtig kunstnerisk dimension i at rejse på koncertturné, fordi vi virkelig får mulighed for at fordybe os i musikken sammen. For hver koncert får vi en dybere forståelse af værkerne og lytter mere og mere til hinanden. Det er noget, som virkelig udvikler orkestret kunstnerisk, og vi kommer uden tvivl hjem til vores danske publikum, lyttere og seere som et endnu bedre orkester.