DR-værter forlader skærmen og rykker ind på landets største gaming-festival

DR’s ’Ultra Gaming’ er for første gang klar med et liveshow. Det kan ses i Herning fra den 26.-28. maj, og DR gør det blandt andet for at møde nye brugere og møde målgruppen, dér hvor de selv befinder sig. P3 deltager også.

Sigge Højbjerg og Maria Helander fra ’Ultra Gaming’ kan for første gang opleves live på Gamebox Festival i Herning. (Foto: © Jacob Kofler, Highwire)

Normalt er det på skærmen, seerne kan møde DR’s ’Ultra Gaming’ og værterne Sigge Højbjerg og Maria Helander. Det bliver der lavet om på fra den 26.-28. maj, for da rykker de to værter og holdet bag programmerne for første gang ’ud i virkeligheden’ for at møde nogle af dem, som normalt følger med i deres ’Ultra Gaming’-community. Det gør Sigge og Maria, når DR får sit eget område på årets udgave af landets største gaming-festival, Gamebox Festival, i MCH Messecenter Herning.

I løbet af fredag, pinselørdag og pinsedag vil Sigge Højbjerg og Maria Helander dagligt lave forskellige shows på scenen. Her bliver der en god blanding af battles, udfordringer og ’skøre’ indslag i vanlig ’Ultra Gaming’-stil.

De to værter inviterer også børn på scenen til at dyste mod dem i forskellige spil, de stiller op til ’meet and greet’ efter hvert show, ligesom børnene alle dagene kan hænge ud i ’Ultra Gaming’-området og samtidig se nogle af de gamle DR-programmer på stedet.

Tilgængelig og til stede i brugernes hverdag

- Det er vigtigt for DR at være tilgængelig og til stede i brugernes hverdag, når skærmen er slukket. Det kan vi blandt andet ved at deltage på Gamebox, hvor vi møder de børn, der følger med i ’Ultra Gaming’ i virkeligheden, siger seniorprojektleder Thit Dyreberg fra DR Salg.

Hun tilføjer, at det - når DR laver live-events, også er for at nå ud til nye brugere og møde DR’s målgruppe dér, hvor de selv befinder sig.

- Vi ønsker at dele vores tilbud med så mange som muligt og møde vores målgruppe i øjenhøjde. Og Gamebox er det helt oplagte sted at have premiere på et ’Ultra Gaming’-liveshow, mener Thit Dyreberg.

I alt vil der være to shows fredag og tre shows både lørdag og søndag fra Ultra Gamings stand til Gamebox Festival.

Med omkring 1,7 millioner visninger om måneden og samlet 377.000 interaktioner og kommentarer er ’Ultra Gaming’ et af de større communities på YouTube – ikke mindst blandt drenge.

- Gaming er et utroligt vigtigt område for DR at lave indhold om og gøre målgruppen klogere på. Vi ved, at 80 procent af alle danske børn fra 12-14 år gamer dagligt, og at hvert femte barn spiller to timer eller mere. Hele ideen med ’Ultra Gaming’ er at have et samlet og trygt univers til vores målgruppe, som gennem høj udkomme-frekvens, brugerinddragelse og relevans rammer målgruppen 360 grader. Derfor er vi også rigtig glade for, at vi kan være med på landets største gaming-festival. Det er en rigtig god måde, vores brugere kan møde universet og hinanden på i virkeligheden, siger Katrine Bay de Klauman, der er redaktør i B&U og for ’Ultra Gaming’.

DR bruger også ’Ultra Gaming’-universet til at gøre målgruppen opmærksom på nye serier, som Ultra tænker kunne være relevante for dem.

- Det kunne være en dokumentarserie om e-sport eller en kampagne, som gør dem klogere på VFX-teknologi eller fake news. På den måde bliver de både præsenteret for indhold i den lettere og den tunge ende af public service-skalaen, siger Katrine Bay de Klauman.

’P3 Missionen’ er også med

For øvrigt er det ikke alene DR Ultra, men også P3, der deltager på Gamebox Festival i Herning.

I 2023 gør P3 en særlig indsats for at styrke unges mentale trivsel gennem temaet ’P3 Missionen: Hvad gør dig glad?’ Missionen fokuserer på den mental trivsel hos de 15-24-årige og ikke mindst, hvad der kan være løsningerne på unges stigende mistrivsel.

- Missionen kører i seks spor. I et af dem har vi fokus på den mentale trivsel i onlinelivet, hvor vi ved, mange unge har ekstremt værdifulde fællesskaber, men hvor de omvendt også til tider kan være mobning og en hård tone. Derfor benytter ’P3 Missionen’ Gamebox Festival til at få en række 15-24-årige til at dele deres op- og nedture i onlinelivet og komme med løsningsforslag til, hvordan trivslen kan styrkes netop der. Alt sammen for at skabe den fede opskrift på ’God gamerstil’ i samspil med de unge selv, forklarer Amalie Signe Pontoppidan fra ’P3 Missionen’.

Hun er selv en del af P3-holdet, der er med i Herning. ’P3 Missionen’ sætter blandt andet store telefonbokse op, hvor de unge kan optage sig selv, fortælle hvad der gør dem glade ved at game, og hvor de mener, det kan blive endnu federe.

- Det er første gang, vi er ude med 'Projekt God Gamerstil’, og vi glæder os til det. Senere på året gør vi det samme på for eksempel højskoler, efterskoler og gymnasier, siger Amalie Signe Pontoppidan.

Gamebox Festival i Herning vil brede sig over i alt 30.000 kvadratmeter og seks haller i perioden fra den 26.-28. maj.