Da DR Ultra åbnede for tre år siden, blev kanalen hurtigt populær. Programmer som 'Ultra Nyt', 'KreaKampen', 'Store Nørd', 'Pendlerkids' og det helt nye fiktionsformat 'Klassen' er blandt nogle af de programmer, som de store børn har taget til sig.
I 2014 så knap halvdelen af de 7-12-årige DR Ultra på traditionelt tv hver uge. Den andel er imidlertid faldet på kort tid – ikke fordi Ultra er blevet mindre populær, men fordi børnene er blevet mere digitale og i stigende grad bruger apps, streaming og sociale medier.
I første halvår af 2014 havde Ultra fat i 47 procent af de 7-12-årige på en almindelig uge, mens det i første halvår af 2016 var 37 procent. Til gengæld er det gennemsnitlige daglige antal besøgende på Ultra i DRs tv app samtidig steget med 26 procent fra 2015 til 2016.
Udviklingen går stærkt
Hvis udviklingen fortsætter, forventer DR derfor at kunne slukke for Ultras tv-signal i 2020 - med mindre de store børn igen ændrer adfærd.
”Vi skal være sikre på, at alle børn i Danmark har adgang til vores indhold digitalt, og at tv-kanalen derfor har udtjent sin rolle, inden vi lukker kanalen på traditionelt tv. Udviklingen går stærkt blandt især de store børn. Jeg tror, mange kan genkende billedet af 10-årige, der sidder med sin smartphone, tablet og ved computeren frem for med fjernbetjeningen,” siger DRs mediedirektør Gitte Rabøl og fortsætter:
”Hvis vi skal blive ved med at være relevante for de lidt større børn, så skal vi selvfølgelig også flytte fokus og være der, hvor de er. Derfor har vi allerede de seneste år arbejdet med at udvikle os digitalt, og den kurs fortsætter vi. Vi skal bruge kræfterne på at lave kvalitetsindhold til børn, og så skal vi selvfølgelig få det ud på de kanaler, som børnene bruger,” siger hun.
Frem mod 2020 vil DR Ultra i stigende grad prioritere at udvikle og publicere indhold til digitale platforme frem for til traditionelt tv.