Unge i Danmark er digitalt indfødte, hvilket giver DR, og andre medier, to klare udfordringer. Nemlig at de unge har taget de fleste nye medietilbud til sig, og samtidig har konkurrencen aldrig været større.
- Mange af vores konkurrenter har enorme budgetter, og derfor kommer vi aldrig til at konkurrere på volumen. Men i DR har vi til gengæld det privilegium, at vores opgave er at levere public service til alle danskere. Derfor kan vi være helt oprigtige, når vi siger, at vi vil de unge i Danmark og dedikerer en del af vores tilbud udelukkende til dem. Vi kan ikke slå de store giganter i størrelse, men vi kan slå dem i at levere dansk indhold med relevans og nærvær – men det kræver, vi gør os umage, fortæller Malene Birkebæk, der er chef for Børn, Unge og Nyudvikling i DR Medier.
Hun uddyber:
- Vi rykker nu endnu tættere på de unge, da vi i DR har som ambition at være dem, der kender unge i Danmark allerbedst. Vi tager målgruppens verden alvorligt og spejler deres hverdag og liv, som det udfolder sig i en dansk virkelighed. Vi vil vise de unges verden, som den er, og ikke som voksne synes, den burde være. Så hvad der optager unge, optager også DR3, P3, Ultra og alle vores andre digitale platforme – det er her vores styrkeposition ligger. Derfor søsætter vi nu flere initiativer, som skal være med til tilpasse og målrette vores ungeindhold endnu mere end det er i dag, siger Malene Birkebæk.
Nyt UNG-panel og et ungekorps skal inddrage unge yderligere
DR sætter nu gang i flere initiativer for at komme endnu tættere på de unge rundt om i landet og deres levede liv.
DR har indtil nu på forskellige måder undersøgt, lyttet til og inddraget unge, for eksempel i ’Nyhedsnetværket’ under P3. Men nu bliver det endnu mere organiseret i et nyt ’UNG-panel’ og et nyt ungekorps med en mangfoldig repræsentation af unge i hele Danmark. Herigennem skal unge fremover inddrages mere struktureret, ligesom DR med stor succes har gjort det på børneområdet.
Derudover har DR netop fået udarbejdet en omfattende kvalitativ undersøgelse af danske børn og unges livsverden i alderen 10-25 år.
Analysen er lavet af Will & Agency, og den skal supplere DR Medieforsknings eksisterende viden inden for unges mediebrug og -adfærd. Som chef for Børn, Unge og Nyudvikling i DR Medier, vil Malene Birkebæk tirsdag præsentere undersøgelsen for landets private tv-producenter, som i sidste uge var til Producenternes Dag 2021 hos DR.
- Vi vil gerne dele ud af den erfaring og viden, vi har, og som vi er i gang med at opbygge på området. Og det vil vi særligt gerne til dem, som skal omsætte det til indhold til os. Jeg glæder mig derfor både til at vidensdele med de eksterne producenter og til at se, hvad de efterfølgende pitcher ind til os af nyt, stærkt indhold, som unge skal samles om næste år, siger Malene Birkebæk.
Den digitale udfordring
Selvom DR iværksætter flere initiativer, der både skal inddrage og skabe endnu mere viden om unge, så er der stadig meget at gøre for at tilpasse DR’s tilbud til unge og digitale brugere. For flere ser stadig mindre flow og mere streaming.
- På DRTV er vi begyndt at kuratere unge-indhold i en særlig zone målrettet unge, som er én af de nyeste tiltag for at tilpasse vores tilbud til unge-målgruppen. Det er et eksempel på et sted, hvor vi er i gang, men hvor vi fremover også skal gøre endnu mere, da det her er et område, der har behov for yderligere udvikling, fortæller Malene Birkebæk.