Måske er ’Historien om Danmark’ umiddelbart mest oplagt på danske TV-skærme, men opskriften på, hvordan udsendelserne er blevet lavet, prøver DR nu at få afsat til udlandet.
Når tv-købmænd fra hele verden mødes i næste uge til MIPCOM-messe i den sydfranske by Cannes, har DR Salg medbragt formatet til ’Historien om Danmark’ i salgstasken, og salgs- og marketingchef Helene Aurø fra DR Salg håber, at måden at lave historieprogrammer på kan interessere internationalt.
”’Historien om Danmark’ er et stærkt format, hvor fakta blandes med skuespil, og hvor en fortæller leder seerne gennem afsnittene og historien. Jeg kan sagtens forestille mig, at programmerne kan laves over samme skabelon i mange andre lande også, og derfor prøver vi nu at tage det med,” siger Helene Aurø.
DR Salg møder også op i Cannes med andre DR-formater, som man håber, udlandet kan være interesserede i at lave i en lokal udgave med en lokal vært. Det gælder for eksempel ’Quizzen med Signe Molde’ fra DR2, ’Vores ukendte Danmark’-programmerne, som blev sendt på DR1 sommeren over, Jan Gintberg-programmerne ’En flygtning krydser sit spor’ og ’Generation XL’, som DR1 netop har sendt.
”Der er altid efterspørgsel efter gode formater, hvor man køber opskriften på et program. Så vi er spændte på Cannes og på at få indkøbernes feedback,” siger Helene Aurø.
Traditionen tro har DR Salg også en lang række dramaserier med til Cannes, som man håber at få afsat. Det gælder for eksempel den kommende ’Bedrag III’, ’Arvingerne III’, som blev sendt først på året og den kommende dramaserie ’Liberty’, der er lavet på baggrund af forfatteren Jakob Ejersbos roman.
”Der er heldigvis stor konkurrence om at sikre sig visningen af DRs dramaserier, og det prøver vi selvfølgelig at udnytte ved også at sælge dem, der ikke er helt klar endnu, men hvor vi kan vise smagsprøver,” forklarer Helene Aurø.
Genindspilning af DRs dramaserier
Ved denne MIPCOM-messe vil DR Salg også slå på, at genindspilninger af DRs dramaserier ligeledes er en mulighed. ’Forbrydelsen’ har for eksempel lige netop haft stor succes i en russisk udgave, mens USA for eksempel har købt rettighederne til at lave en lokal version af ’Bedrag’ med lokale skuespillere.
”Vi fornemmer, at der er et stigende marked for såkaldte remakes, og vi har eksempelvis den aktuelle ’Herrens Veje’ og ’Ditte og Louise’ med som mulige serier, man kan lave genindspilninger af. ’Forbrydelsen’, ’Arvingerne’, ’Bedrag’ og ’Borgen’ er andre serier, man kan købe på den måde,” siger Helene Aurø.
DR Salg prøver i udgangspunktet at sælge serier til udlandet to gange. Først i originalversionen med dansk tale, og bagefter som genindspilning med skuespillere fra landet, der viser dem. Da det typisk tager et par år at få dem genindspillet, er flere tv-stationer indstillede på at vise begge dele.
DR Salg har også en stribe danske dokumentarer med til Cannes, som man håber, udlandet er interesseret i. Det gælder for eksempel den Prix Europa-nominerede dokumentar ’Familien FIFA – en kærlighedshistorie’, DR2’s dokumentarserie ’Anja og heksebørnene’, Syrien-dokumentaren ’De sidste mænd i Aleppo’ og Claus Meyer-dokumentaren ’Meyers madeventyr på Manhattan’.
”Udover drama er dokumentarer traditionelt noget af det, der er stor udenlandsk interesse for, og det håber vi også, der er denne gang. Der er i hvert fald rigtig mange gode med i vores kataloger,” siger Helene Aurø fra DR Salg.