Digitalt publikum hepper på artisterne til Dansk Melodi Grand Prix 2021

Der kan ikke være publikum i salen, når Dansk Melodi Grand Prix sender live på lørdag. I stedet skal en digital publikumsvæg sikre, at man kan mærke danskernes reaktioner og føle fællesskabet under det traditionsrige tv-show.

I år vil en digital publikumsvæg spille en stor rolle til Melodi Grand Prix. Tiltaget blev også benyttet til MGP i weekenden, hvor Jacob Riising og Anna Lin var værter. (Foto: © Agnete Schlichtkrull)

Grundet coronarestriktioner bliver der ikke noget hujende publikum i salen, når Dansk Melodi Grand Prix i år sender live fra Studie 5 i DR Byen. Derfor har DR valgt at oprette en digital publikumsvæg, der vil bestå af op mod 500 personer, som deltager i showet via en Zoom-forbindelse.

- Sidste år havde vi lige knapt et døgn til at finde ud af, hvordan vi tacklede nyheden om, at vi pludselig ikke havde noget publikum. Vi har arbejdet med forskellige alternative løsninger, så vi kan få reaktioner med i showet, og én af dem bliver en digital publikumsvæg, siger Søren Bjørn, der er redaktør på Dansk Melodi Grand Prix.

En anden måde at få reaktioner ind i programmet bliver live-gennemstillinger til artisternes green rooms. Green rooms består af artisternes venner, familie og musikalske samarbejdspartnere og er i år placeret rundt om i Danmark. På den måde er det muligt, at artisterne mærker de umiddelbare reaktioner fra både publikumsvæg og green rooms. Melodi Grand Prix er et program fuldt af stemning, og i år skal den digitale løsning og live-gennemstillingerne sikre den gode energi til programmet på en coronasikker måde.

En musikfest for hele Danmark

Dansk Melodi Grand Prix er et traditionsrigt program, som DR sendte første gang i 1957, og mange danskere har deres egne måder at markere aftenen på. Derfor har det også været ekstra vigtigt for holdet bag showet, at der var mulighed for at dyrke det fællesskab, som musikfesten udgør for mange mennesker.

-Mange af os har savnet at fællesskab det sidste år, og på lørdag kan vi forhåbentligt give en følelse af det fællesskab, vi alle sammen savner. Når man ser en masse glade mennesker tone frem på skærmen, føler man, at vi er sammen om noget, siger Louise Kyung Lind, der er tilrettelægger på Dansk Melodi Grand Prix.

Som skaber af et stort tv-show i en coronatid, har man været nødt til at genopfinde sig selv adskillige gange og at tilpasse showet de nye forhold. På trods af udfordringerne, er der dog også positive muligheder i kraft af den nye, digitale løsning.

- Vi har i år mulighed for at sende fra hele Danmark, hvis folk bare tænder deres webcam. Vi kan få folk igennem direkte fra Varde, Skagen, Ringkøbing og så videre, og det prøver vi at sætte fokus på, så man kan se, at vi rent faktisk sender fra hele Danmark, siger Søren Bjørn.

De otte sange og artister i Dansk Melodi Grand Prix 2021.

Vær med til festen

Alle danskere har mulighed for at blive en del af publikumsvæggen. Tilmeldingen kræver blot, at man sender en ansøgning til DR på dr.dk/musikfest, og alt fra børnefamilier til hardcore-fans er velkomne. Målet er, at det digitale publikum gerne skulle ende med at minde en lille smule om den folkemængde, som normalt ville stå og heppe i Royal Arena eller Boxen i Herning.

- Når vi finder folk til væggen, er det vigtigste, at vi kan mærke begejstring for showet og begejstring for musikken. Det skal være et bredt udsnit af Danmark, som vil være med til at fejre en musikfest, siger Louise Kyung Lind.

Publikumsvæggen skal desuden understrege de mange forskellige måder, som danskerne markerer det årlige Grand Prix.

- Nogle sidder med citronmåne og kaffe på kanden, mens andre har taget fint tøj på og drikker champagne. Det glæder vi os bare til at se, når man kigger op på skærmen, så folk derhjemme også kan mærke, hvordan man egentligt fejrer den her musikfest rundt omkring i landet, siger Søren Bjørn.

Selve gennemstilningen til publikum består af en Zoom-forbindelse, som også vil blive testet til generalprøven før showet. Her skal det sikres, at alle deltagere kan se udsendelsen, at de kan se hinanden, og at lyden går klart og tydeligt igennem.

- Det er vigtigt for os at fortælle deltagerne på publikumsvæggen, at de spiller en vigtig rolle, for det er dem, der kan give os et bifald og vise noget begejstring. Vi er dybt taknemmelige for, at de har lyst til at bruge deres lørdag aften sammen med os, siger Louise Kyung Lind.

Martin Brygmann og Tina Müller er værter for Dansk Melodi Grand Prix 2021. (Foto: © Betina Garcia)

Nye muligheder

Alle de steder, hvor værter og artister normalt ville henvende sig til et publikum, bliver man nødt til at tænke i andre baner i år. Danskerne har efterhånden set et væld af dagligstuer og bogreoler, når der stilles igennem til folk i tv, og de digitale løsninger kommer fortsat til at spille en rolle.

- Jeg kan sagtens forestille mig, at det er et element, som man på en eller anden måde vil fastholde i fremtiden. Det er klart, at der selvfølgelig ikke er noget som helst, der slår et publikum på 10.000 mennesker. Men hvis man gerne vil snakke med nogen fra Grønland eller Færøerne, kunne man lave en digital løsning på den måde fremadrettet for at få flere folk til at være til stede under showet, siger Søren Bjørn, hvorefter Louise Kyung Lind fortsætter:

- Man kan mærke seerne på en anden måde, når man får den der umiddelbare feedback, og jeg tror, at seerinddragelsen i programmer er noget vi fortsat vil se, om vi kan bruge fremover. Vi kan mærke, at mange af lytterne og seerne også selv har en stor lyst til at engagere sig.

Samarbejde på tværs

Publikumsvæggen understøttes af en tværgående indsats mellem P3, P4 og ’Aftenshowet’ på DR1. Alle kommer til at sætte fokus på Melodi Grand Prix i denne uge ved at sprede god stemning og varme op til musikfesten. Blandt andet skal årets artister opføre deres sange i radioen.

Ideen er at gøre Dansk Melodi Grand Prix til en helstøbt oplevelse på tværs af DR´s platforme. I en tid, hvor restriktioner og nedlukninger har sat en dæmper på festen rundt omkring i landet, kan Grand Prixet for mange være en sjælden mulighed for at være en del af et fællesskab i en svær tid.

- Vi fik en video ind fra nogle piger her forleden, hvor de sidder og er mega begejstrede og synger, og man kan bare mærke den der Grand Prix-stemning, og at de virkeligt glæder sig til at holde en musikfest sammen med os, siger Jonas Frithjof Bodin Selberg, der er kampagneprojektleder og ansvarlig for den tværgående indsats til Dansk Melodi Grand Prix.

Dansk Melodi Grand Prix sendes på lørdag klokken 20.00.