Som mange rapporter og undersøgelser viser, er børn og unge blevet dårligere til at læse, og mange har mistet læselysten.
Som en del af indsatsen for at fremme børns læselyst gennemførte parterne bag ’Alle ord tæller’ en række events og læringssessioner i 2. og 5. klasser i foråret 2024 for at vise børn, at ord og læsning kan være sjovt.
’Alle ord tæller’ besøgte 140 klasser i kommunerne Næstved, Svendborg, Lolland, Silkeborg, Sønderborg og Frederikshavn, hvor eleverne legede og eksperimenterede med ord og udviklede sproget. I forbindelse med besøgene i skoleklasserne gennemførte ’Alle ord tæller’ en undersøgelse blandt de 3600 børn og 190 lærere af de gennemførte events og læringssessioner - med særlig fokus på opfattelse af læsning, hvad der motiverer børns læsning og lærernes udfordringer i undervisningen.
Forskellige opfattelser af at være læser
En del af undersøgelsens hovedkonklusioner er, at børn læser mere, end vi tror - selvom de voksne omkring dem ikke har en opfattelse af, at de er læsere. Flere end totredjedele af 5. klasse-eleverne svarer, at læsning enten er ‘kedeligt’ eller ‘irriterende’. Når de uddyber deres svar, fremstår det, at eleverne snakker om den boglige læsning i en skolekontekst.
Med det i baghovedet svarer mange elever på spørgsmålet: ’Hvordan kan du bedst lide at læse’? med at ‘Jeg gider ikke at læse’ eller ’Jeg læser slet ikke’. I opfølgende samtaler med børnene står det dog klart, at de læser på flere måder – for eksempel på sociale medier, i artikler, i tegneserier, undertekster på film og så videre, men opfatter det ikke selv som en form for læsning.
- Alle børn, der har lært at læse, er læsere og læser på mange forskellige måder, på mange forskellige medier og på flere forskellige sprog. Men børnene har en forudfattet idé som kommer fra os voksne om, hvad ’rigtig’ læsning er - for eksempel dybdelæsning i skønlitterærbog i skolen, og hvad det vil sige at være en læser. Når man i spørgeskemaer og interview spørger til deres læsning, vil de gentage disse forudfattede ideer og derfor svare mere negativt i forhold til deres egen læseopfattelse og lyst, siger Kristian Martiny, forskningsleder ved Enact:Lab, der står bag undersøgelsen. Han fortsætter:
- Den indsigt er yderst brugbar i vores videre arbejde med ‘Alle ord tæller’, for skal vi motivere børn og unge til at læse, er vi nødt til at bryde den onde cirkel, hvor en eksisterende negativ læsetilgang skaber mindre læselyst. Vi skal skabe nye rammer for læsning, som kan motivere.
Sjov, bevægelse og børns egen virkelighed motiverer
Både 2. klasserne (90 procent) og 5. klasserne (68 procent) synes, det var sjovt at deltage i eventet og lege med ord. Ud fra svarene kan man se, at ’sjov’ og ’læring’ hænger sammen og eleverne bliver mere motiveret, når aktiviteterne i læringen er sjove. Når elever og lærere uddyber, hvad der har gjort events og læringssessioner sjove, nævner de det at skulle bruge kroppen og bevæge sig sammen med andre elever.
Der er en sammenhæng mellem børnenes - især de ældre - i forhold til ord i en fritids- og fællesskabskontekst og i en skolekontekst. Det betyder, at indhold, som relaterer sig til børns og unges liv uden for skolen, får læring til at give mening i skolen, og det motiverer dem.
Tilgangen sætter læsning fri
Efter de gennemførte events blev der spurgt til effekten af leg med ord. 72 procent af 2. klasserne synes nu, at man godt må lege med ord. Ud fra svarene kan man se, at tilgangen (sjov, sanser, bevægelse, og relevans) til ord og læsning i events og læringssessionerne har haft en effekt på eleverne. 2. klasse-eleverne har fået en anden mere legende tilgang til ord, læsning og læring, hvor 5. klasse-eleverne har fået større bevidsthed om deres egne ord og læsning. Tilgangen har også gjort, at børn der har skrive- og læsevanskeligheder har kunnet være mere med på lige fod.
- Vi har nu lært, at vi kan skabe nogle andre tilgange og motivere børnene til en bredere opfattelse af læsning, når vi aktiverer hele kroppen og inddrager de interesser og universer, som betyder noget for børnene. Det vil vi nu arbejde videre med både i vores indhold, og når vi producerer læringsmateriale, siger chef i B&U Morten Skov Hansen.
Afprøver nye indsatser
DR, TrygFonden og en række samarbejdspartnere – herunder CFU, SDU, Bibliotekerne, Enact:Lab og Trygfondens børneforskningscenter, vil på baggrund af erfaringerne fra 2. og 5. klassetrin i de seks kommuner og den viden, der i forvejen ligger på området, udvikle og afprøve nye indsatser, der kan fremme læselysten - herunder nye metoder, tv-produktioner, spil, læringsmaterialer, events, fysiske materialer målrettet alle danske børn i alderen 1-14 år.
Projektet ’Alle Ord Tæller’ kommer til at præsentere forskellige indsatser hen over de næste tre år for at styrke læselysten og læsekulturen blandt de 1-14-årige. DR’s B&U-afdeling samarbejder med Trygfonden og TrygFondens Børneforskningscenter (BFC), Center for Undervisningsmidler (CFU), Centralbibliotekerne, Syddansk Universitet (SDU) og Enact:Lab. Du kan læse mere om projektet 'Alle ord tæller' her.