Det var ubehagelig overraskelse for DR-vært Adrian Hughes og hans fire brødre, da deres mor efterlod et svidende bittert afskedsbrev om, hvor skuffet hun var over de fleste af dem.
Brevet med de mange udpenslede detaljer blev samtidig også den medvirkende årsag til, at Adrian Hughes fik sig lidt af en fest fredag aften. For da lydbranchen for første gang nogen sinde holdt Prix Audio og kårede årets bedste præstationer indenfor radio, podcast og lydfortællinger, fik Adrian Hughes for alvor selv noget ’at skrive hjem om’, da han og 'Mors afskedsbrev' havde en aktie i tre af de 18 priser, der blev uddelt.
Adrian Hughes fik en Prix Audio som ’Årets vært’, podcasten ’Mors afskedsbrev’ blev kåret som ’Årets podcast’, og samtidig blev DR-spottet for netop podcastserien om brevene kåret som ’Årets spot’.
Prisen som ’Årets podcast’ bliver givet til en podcast ’som med et nytænkende koncept skiller sig ekstraordinært ud fra andre podcasttilbud til målgruppen’, og her var juryen – som man selv udtrykker det, ’blown away’ over ’Mors afskedsbrev’, som man kaldte ’formfuldendt fantastisk’.
- Årets vinder har åbnet podcast-universet for et nyt publikum og har gjort en forskel for de, der lyttede. Det er en ærlig og sårbar fortælling, der er stærk på alle radiofoniske virkemidler. Lige fra lyddesignet og tilrettelæggelsen, hvor der er brugt teknik fra øverste hylde, der viser, hvordan lyd kan skabe stemning og understøtte en i forvejen interessant fortælling til fortælleren, der i den grad investerer sig selv i projektet. Der er ro og plads til at udfolde fortællingen, der gennem afsnittene snor sig mellem den private historie og et stykke danmarkshistorie, lød det blandt andet fra juryen.
Har overrasket mest
Om Adrian Hughes selv hed det fra juryen, da prisen som ’Årets vært’ blev overrakt’, at han skiller sig ud ved at være den, der har overrasket mest i det forgangne år.
- Du skiller sommetider vandene, men i år benytter du en række geniale greb, og du leverer et sjældent set sprogligt overskud. I litteraturen ville man definere ’Årets vært’ som en, der har leveret den fortælling, der er mesterens nøgleværk’. Du har i årets løb vist en spændvidde, der charmerede juryen, hed det om Adrian Hughes.
Også P3-podcasten ’Generationen’ - med idé, manus og tilrettelæggelse af Babak Vakili - kunne rejse hjem med flere priser – nemlig to.
’Generationen’ er en eksperimenterende podcastserie, der udfordrer ghettoen, politikerne, hiphoppen og podcastgenren. I seriens fire afsnit går rapperen Babak Vakili igennem sin egen og sin generations fortælling via en lydmosaik af rap, fiktive karakterer, indre dialoger, interviews og reportage.
Personligt modtog Babak Vakili prisen som ’Årets pioner’, mens podcasten ’Generationen’ fik en Prix Audio i kategorien ’Årets nicheprogram’.
- ’Generationen’ er originalt og modigt og tør sige ting højt som indspark i den debat, der har været i de sidste 10-15 år. Det er samtidigt et nicheformat, der formår at ramme bredt, lød det fra juryen.
Foregik i gammelt radiohus
De seneste år har DR sat fuldt blus på udviklingen af podcasts, og tidligere i oktober præsenterede DR sin omfattende plan for digital udvikling, der vil styrke podcasttilbuddene fra DR yderligere.
Også tre andre DR-podcasts samt to flow-programmer fra P3, der også bliver podcastet flittigt, hentede priser ved prisfesten på Axelborg i København, der engang selv emmede af lyd og radio – men dog ikke podcasts. Det var nemlig her, DR havde sit hovedsæde fra 1928 til 1931.
Vært Martin Grønne fra DR’s historiepodcast ’Bakspejl’ blev ’Årets talent’ og rost for sit overskud og ’sin formidable formidlingsevne’, mens DR Lyd-/P1-podcasten ’Det brændte bordel’ modtog en Prix Audio for at være ’Årets dokumentar’.
Ved hjælp af de prostitueredes egne online-annoncer, rekrutteringsopslag på polske erotik-sider og beretninger fra prostitutionskunder forsøger P1 Dokumentar her at kortlægge mulige bordelnetværk i Danmark.
- Virkelig flot monteret, hvor man i perioder føler sig naglet til højttalerne for at følge med, hed det blandt andet fra juryen.
’Årets musikprogram’ for anden gang
For andet år i træk blev P8 Jazz’ programserie ’Farlige toner – Historien om dansk jazz’ kåret som ’Årets musikprogram’. Og redaktionen fra produktionsselskabet Filt Cph har dermed nu både en Prix Radio og en Prix Audio.
- ’Årets musikprogram’ evner at holde et utroligt højt niveau fra år til år’, hed det blandt andet fra juryen.
Endelig har holdet bag ’Go’Morgen P3’ og ’Curlingklubben’ på P3 nu intet at lade hinanden høre, for de kan begge kalde sig 'prisbelønnede' efter Prix Audio 2021. ’Go’Morgen P3’ blev ’Årets nyheds- og aktualitetsprogram’, mens ’Curlingklubben’ på P3 modtog prisen som ’Årets radioprogram’.
Mens ’Go’Morgen P3’ fik ros for at være ’formmæssigt legesyge’ og ’have evnen til at forny sig selv og spænde troværdigt over mange genrer blandt et publikum, der ikke selv opsøger nyhederne’, blev ’Curlingklubben’ med værterne Maria Fantino og Christian Bonde af juryen hyldet og anerkendt for 'dag ud og dag ind at lave radio, der udfordrer'.
- I gør tingene på en anden måde – jeres egen. Værtskabet og værtssammenspillet løfter programmet op over gennemsnittet og med en præmis i bedømmelsen om, at det skal være noget som rammer målgruppen, og som der snakkes om i målgruppen, var juryen i sidste ende ikke i tvivl, lød det, før vinderne kom på scenen.
Prix Audio er arrangeret af Loud, DR, Danske Medier, Radio4 og Bauer Media Group i fællesskab, og formanden for Audiodays, Marianne Bugge Zederkof, siger, at det har været en kæmpe fornøjelse at stå i spidsen for udviklingen fra det hidtidige Prix Radio til Prix Audio.
- Bredden i de mange indstillinger viser, at lyd i dag er meget mere end bare radio, og at formater og genrer flyder sammen. Årets vindere giver grund til stor optimisme for udviklingen af dansk radio, podcast og lydmedier i bred forstand, siger hun.
Alle vinderprogrammerne fra DR – og mange andre – kan høres på DR Lyd.