Kun 2 % af danskerne havde i 2019 en profil på TikTok, men i 2020 skete der noget. 8 % har nu en profil, altså en firedobling af TikTok-brugere, og 7 % af danskerne er forbi det sociale medie i løbet af en uge mod 2 % i 2019. En ny og ældre generation er altså kommet på TikTok. Men det er ikke kun forældre, der tidligere har kigget deres børn over skulderen, som har fundet vej til TikTok - også myndigheder og autoriteter er nu at finde på det sociale medie. Både norsk politi og gymnasielærere bruger mediet til at ramme unge med budskaber og corona-råd, og herhjemme er flere medlemmer af folketinget også kommet på TikTok, bl.a. SF’s Karina Lorentzen.
Hvad er der nu så særligt ved TikTok?
Selvom flere voksne har gjort deres indtog på TikTok, er det stadig relativt ukendt land for mange. Måske har man set en TikTok-video delt på et andet socialt medie. Eller måske man på en gåtur i parken har set nogle unge stå og danse koordineret foran en mobiltelefon balancerende på en bænk. Men lad os lige få styr på, hvad det egentlig er, TikTok kan.
Ligesom på YouTube er video det centrale element på TikTok, men TikTok adskiller sig ved at tænke mobilen først. Videoerne er vertikale, som vi kender det fra Snapchat og stories på Instagram, hvor hele skærmen udnyttes optimalt. Man ser indholdet og intet andet.
TikTok-videoer er helt korte, som udgangspunkt maks. 15 sekunder, hvilket betyder, at videoerne er hurtige at konsumere. En bruger kan komme igennem rigtig meget indhold på kort tid. Som indholdsskaber på TikTok behøver man hverken være grafiker eller en haj til videoredigering, da al klipning og effekter laves direkte i appen. I appen har man desuden et hav af eksisterende video- og lydklip liggende til inspiration, og således kan indholdsskaberne koncentrere sig om at få den helt rigtige koreografi i kassen. Dette er ret unikt for TikTok og skyldes de aftaler, som Musical.ly indgik med musikbranchen, før de blev opkøbt af ByteDance, blev smeltet sammen med Douyin-appen og blev til TikTok.
Og så formår TikTok at fange deres brugere fra start. Når man har downloadet appen, er man i gang. Login er valgfrit, og så snart man åbner appen afspilles den første fuldskærmsvideo automatisk i det algoritmestyrede For You-feed. Man bliver kastet lige ind i indholdsstrømmen, og hvis man ikke er hooked inden den få sekunder lange video er omme, kan man nemt swipe videre til næste... Og næste og næste... Vejen fra ønsket om at konsumere indhold til at man er suget ind i universet, er altså kortere end på YouTube. Effekterne er federe end på Snapchat. Indholdet er mindre poleret end på Instagram.
Børnenes kreative legeplads
I 2020 har DR Medieforskning undersøgt danskernes brug af TikTok, og selvom de voksne er begyndt at kigge med, er det i langt højere grad de 9-14-årige, der uploader videoer, liker, kommenterer og reagerer på andres videoer. Børnene er på hjemmebane, og 41 % af de 9-14-årige bruger i 2020 TikTok dagligt eller næsten dagligt. Til sammenligning bruges Snapchat, Instagram og Facebook af henholdsvis 47 %, 26 % og 22 % dagligt eller næsten dagligt af de 9-14-årige. Det er altså tydeligt, at TikTok kan noget, der ikke blot formår at få børn til at komme forbi sporadisk, men næsten hver eneste dag. Det er særligt pigerne, der bruger det sociale medie meget, men væksten er størst blandt drengene fra 2019 til 2020.
Fælles for de videoer børn ser på TikTok er, at de skal være underholdende, og det kan være videoer med både venner, bekendte, kendte men også helt ukendte mennesker. Det kan være kreative videoer, pranks og challenges. Når de voksne er på TikTok, fanges de i lidt højre grad af kreative og lærende videoer.
TikTok er for mange børn særligt underholdning, afslapning og tidsfordriv på samme måde som så mange andre sociale medier. Men TikTok har også et fysisk element, som vi ikke har set, siden Pokémon GO i 2016 fik danskerne op af stolene og ud til PokéStops i forsamlinger, der ville få vores corona-jeg’er til at panikke. Noget af det der fylder allermest på TikTok er dansevideoer, og med sit nærmest uendelige hav af video- og lydklip når interessen for en sang og dens tilhørende dans dårligt at forgå, før det næste hit går viralt. For børnene handler TikTok altså også om, at man kan være sammen med sine venner - både fysisk og digitalt – og lære nye sange og danse at kende og skabe og genskabe dansene sammen. Her adskiller TikTok sig fra de andre gængse sociale medier, idet platformen i så høj grad lægger op til, at man fysisk involverer sig i indholdet.
At TikTok kan noget særligt, er der ingen tvivl om. YouTube har også opdaget det og lancerede derfor i slutningen af 2020 YouTube Shorts som en direkte konkurrent til TikTok. Også streamingplatformen Quibi, der både nåede at blive lanceret og gå konkurs i 2020, fokuserede på korte formater målrettet mobiler platforme.
De politiske vinde
Hen over hovedet på mange af brugerne – i hvert fald den yngste del – blæser de politiske vinde med diskussioner om kinesisk ejerskab, privatliv og generel databeskyttelse. TikTok er allerede blevet forbudt i Indien som en sanktion mod Kina i en politisk konflikt. Trump truede med at forbyde TikTok, hvis den amerikanske del af tjenesten ikke blev solgt fra til en amerikansk virksomhed. Dette endte med at blive en realitet, da Oracle og Walmart købte det nyoprettede selskab TikTok Global, der får hovedsæde i Texas. Postyret har fyldt meget i 2020, og selvom der ikke har været en synlig brugerflugt fra TikTok, er det tydeligt, at der er en helt anden grad af mistro til TikTok end til de amerikanske tjenester.
Forlader børnene TikTok, når mor og far vil danse med?
I skrivende stund er TikTok stadig primært børnenes univers, men spørgsmålet er, om - og i så fald hvornår - de voksne begynder at fylde så meget, at børnene smutter. Vi har tidligere set på andre sociale medier, at interessen falder blandt de yngre, i takt med at de voksne i stigende grad hopper med på vognen. Vi så det med Facebook, hvor den daglige brug blandt 12-24-årige var faldende fra 2015 til 2018, i takt med at den daglige brug steg i de ældre målgrupper. En lignende tendens gjorde sig gældende i forhold til brugen af Snapchat, hvor den daglige brug blandt 12-24-årige ligeledes faldt i 2018, men dog siden er steget lidt igen. Blandt de 9-14-årige står Snapchat også fortsat stærkt.
Om historien kommer til at gentage sig, er for tidligt at sige. Men når de voksne træder ind på børnenes scene, er der i hvert fald en risiko for, at børnene mister interessen, og det ikke længere er et cool medie at være på, når både forældre og lærere leger med.