Mobilen går forrest

Den digitale medieudvikling går stærkt, og mobilen spiller en central rolle. Mobilen bruges til sociale medier, spil og streaming, men er også en vigtig nyhedskilde.

(Foto: © Petra Kleis, DR Medieforskning)

Danskernes tidsforbrug på nettet stiger fortsat, både fra PC, smartphone og tablet. PC-forbruget står fortsat for størstedelen af det digitale forbrug, men især smartphoneforbruget vokser bemærkelsesværdigt. 64 % af danskerne bruger dagligt nettet på den lille skærm mod 60 % i 2015, og det er fortsat de unge, der bruger mest tid på mobilen – de 15-29-årige bruger nettet fra mobilen mere end 1,5 time hver dag.

Det er som sådan ikke en overraskelse, at flere danskere bruger nettet fra mobilen, da det har været tendensen de seneste år. Men hvad der i høj grad har ændret sig, er måden hvorpå danskerne bruger mobilen. Eksempelvis er danskernes forbrug af tv- og videostreamingtjenester på den lille skærm mere end fordoblet sammenlignet med 2015, og dataforbruget fra mobile platforme vokser nærmest eksponentielt.

Ligesom i 2015 har en række danske nyhedsmedier i 2016 flere ugentlige brugere fra mobilen end PC og tablet. Det gælder bl.a. tv2.dk, berlingske.dk, bt.dk og mx.dk. Udover nyheder bruger danskerne bl.a. også tid på sociale medier, spil, underholdning samt radio- og musiktjenester på mobilen.

Mobilen underholder

Smartphoneejere besøger i snit websites fire gange om dagen fra deres mobil, mens de bruger apps fem gange om dagen. De yngre målgrupper bruger oftere apps end de ældre, og de ældre bruger oftere websites end apps. Særligt én app erobrede de danske smartphones og den offentlige debat i det forgangne år.

Pokémon Go fik på rekordtid en million danskere ud på gader og stræder for at jagte Pikachu og dens artsfæller. Der er flere grunde til, at så mange danskere har prøvet at spille Pokémon Go, men hovedårsagen er, at spillet opleves som sjovt og fordrer motion og samvær.

Generelt er spil en af de aktiviteter på mobilen, som danskerne bruger mest tid på. Men hvor spilaktivitet har været rimelig stabil de seneste år, er streaming af både lyd og video vokset på mobilen og andre skærme. I gennemsnit bruger danskerne 44 minutter dagligt på at streame tv-indhold og film, hvilket er en stigning på 33 % ift. 2015. Det er især de unge, der er storforbrugere af streaming – både når det gælder tv-indhold og film, men også streaming af radio og musik.

Sociale medier spiller også en stor rolle i danskernes – og særligt kvindernes – øgede brug af mobilen. Kvinderne bruger i gennemsnit 48 minutter dagligt på sociale medier, mens mænd bruger 37 minutter. Facebook har i adskillige år været kvindernes favoritapp, og det er den også i 2016.

Unge bruger Facebook mindre

Mobilen og Facebook har de seneste år gået hånd i hånd, og særligt de unge har været mere på Facebook end resten af befolkningen. I adskillige år har der været skrevet, at Facebook taber unge brugere. Det har ikke været en tydelig tendens i Danmark hidtil, men i 2016 ses de første tegn på, at Facebook betyder mindre for de helt unge end tidligere.

I 2015 brugte 73 % af de 12-19-årige Facebook flere gange om dagen, hvorimod kun 53 % er på Facebook flere gange om dagen i 2016. Det betyder ikke, at de unge har vendt Facebook ryggen, men de er ikke så højfrekvente Facebook-brugere, som de har været. Snapchat, Instagram og YouTube er de store konkurrenter i kampen om de unges opmærksomhed. De unge er mere aktive på fx Snapchat og deler flittigt, hvorimod adfærden på Facebook er mere passiv og observerende.

Denne tendens ses ikke blandt de 20-39-årige. Her er der flere, der bruger Facebook dagligt og flere gange dagligt end i 2015, ligesom der både kommer flere Instagram- og Snapchat-brugere til. Noget tyder altså på, at danskerne løbende tager flere sociale medier til sig. Det bliver derfor spændende at se, om de unge voksne begynder at tage teenagernes sociale medievaner til sig, og også sætter frekvensen for Facebook-besøg ned, eller om Facebook er blevet for stor en del af infrastrukturen på nettet til at det sker.

Mobilen er ikke kun tant og fjas

De unge – og danskerne i almindelighed – bruger meget mere tid på sociale medier end på nyheder på mobilen, men mobilen er en vigtig nyhedskilde. Spørger man danskerne, hvilken enhed de foretrækker at læse nyheder på, er svaret, at de foretrækker mobilen frem for tablet eller PC.

Mobilen har i høj grad været med til at revolutionere den måde danskerne konsumerer nyheder på. Med den lille skærm kan vi få nyheder hele tiden, og det stiller krav til nyhedsleverandørerne. Det var tydeligt, at mobilen var en ven i nøden, da terroren ramte i 2016, og danskerne havde brug for overblik og svar. Efter angrebet i Nice steg brugen fra mobilen på flere af de nyhedssider, som er en del af den nye danske markedsmåling af trafik til internetmedier. Det samme gjorde sig gældende, da danskerne ville opdateres efter afgørelsen på det amerikanske præsidentvalg.

Mobilen er lige ved hånden og bruges til flere og flere forskellige ting – lige fra sociale medier, nyheder, spil, underholdning, radio- og musiktjenester samt tv- og videostreamingtjenester. Det er en stadig vigtigere enhed, og alt tyder på, at mobilen bliver endnu vigtigere fremover. Både i forhold til den måde mobilen påvirker vores samvær med andre på – og så sandelig også som medieplatform.