Snapchat er dobbelthager der forsvinder igen

Snapchat er det hurtigst voksende sociale medie i Danmark og er stort blandt danskere under 30 år. Indholdet er mere spontant end på andre sociale medier, fordi det forsvinder igen. Men selvom Snapchat er stort blandt de yngste brugere, er Facebook fortsat det foretrukne sociale medie.

(Foto: © Petra Kleis, DR Medieforskning)

Snapchat voksede med 140 % fra 2013 til 2015 og er dermed det hurtigst voksende sociale medie i Danmark. Snapchat har i dag knap 1,2 millioner månedlige brugere, hvoraf tre ud af fire brugere er under 30 år. Det gør Snapchat til et af de sociale medier i Danmark med den største andel af brugere under 30 år. Samtidig er de unge højfrekvente Snapchat-brugere. Næsten to ud af tre danske teenagere er på Snapchat hver dag, mod godt en tredjedel af de 20-29-årige. Men hvad er det, Snapchat kan, og hvorfor har tjenesten taget den danske ungdom med storm?

Mere indhold, færre overvejelser

Det afgørende ved Snapchat er, at indholdet forsvinder. Brugerens digitale identitet forekommer mindre sårbar, og brugeren hænger ikke på tidligere tiders pinlige opslag på en årelang tidslinje. Denne egenskab betyder, at brugerne producerer en anden type indhold, der er mere spontan og mindre velovervejet:

“Når jeg poster på Snapchat er det mærkelige ansigter eller billeder helt oppe i næsen på folk. På Facebook eller Instagram tænker jeg meget over, hvad der skal stå. Der må ikke være stavefejl, og kommaerne skal sidde rigtigt.” (Kristoffer, 17 år)

Andelen af brugere, der producerer indhold, er højere på Snapchat sammenlignet med de øvrige store sociale medier, som alle har en større andel af lurere – dvs. brugere, der ikke producerer indhold, men nøjes med at kigge. Især de yngre brugere deler rundhåndet ud af øjebliksbilleder fra deres hverdagsliv, som de normalt ikke ville dele på hverken Facebook, Instagram eller Twitter. Brugerne tør altså i højere grad producere indhold, fordi mediets natur er uformel, uforpligtende og spontan:

“Snapchat er bare lige, hvad man føler for. På Facebook tænker jeg over det, for der er jeg venner med familien også.” (Line, 27 år)

For de få udvalgte venner

En gennemsnitlig dansk Snapchat-bruger har 28 venner på Snapchat. Til sammenligning har danskerne i gennemsnit 235 venner på Facebook. Snapchat er altså forbeholdt en relativt snæver vennekreds, typisk de allernærmeste venner, som man i forvejen jævnligt kommunikerer med:

“Jeg har mange venner på Facebook, men dem jeg kender sådan rigtigt, er på Snapchat.” (Hassan, 15 år)

Den tids- og indholdsbegrænsede kommunikation gør, at man skal kende hinanden rigtig godt for at kunne kommunikere i så korte beskeder, som formatet kræver. Indforståetheder og interne jokes lever i bedste velgående her, og særligt dobbelthager er det foretrukne motiv mellem venner:

“Hvis man får et billede af en dobbelthage, sender man et tilbage i ren respekt. Venskabet er bekræftet, hvis man sender en dobbelthage tilbage.” (Freja, 16 år)

De fleste brugere ser alle de snaps og historier, de modtager, og da der ikke er mulighed for at sortere i indholdet, så sorterer brugerne i vennerne. Snapchat-brugerne er således ikke blege for at slette venner, i samme øjeblik det bliver for stort et arbejde at skulle se og sortere i alle de historier og snaps, de modtager:

“På Snapchat skal man jo rydde op, så jeg ser alle historier. Jeg har det bedst med at der ikke ligger noget.” (Cecilie, 17 år)

Brands og medier bejler til Snapchat

Brands og medier bejler til de unge på Snapchat og banker på døren for at blive lukket ind i deres verden. Men pladsen er begrænset, og hvor tætte gider de unge være med brands og medier? Det er da også relativt få brugere, der benytter Snapchat til nyheder eller kontakt med kendte, medier og brands. 8 % af Snapchat-brugerne benytter Discover-funktionen, mens 20 % modtager beskeder eller åbner historier fra kendte, medier og brands. Brugerne vil egentlig gerne følge brands og medier, som de i forvejen følger på andre sociale medier. Men indholdet kan være svært at finde, og man vil være sikker på, at det er godt. Har et brand eller medie omvendt først fået foden indenfor hos en bruger på Snapchat, så er de placeret i en lille eksklusiv gruppe sammen med de allernærmeste venner.

Snapchat kan undværes

Snapchats kommunikationsform kan ses som den yngre generations digitale smalltalk. Direkte beskeder mellem brugerne er stadig langt den mest udbredte måde at bruge Snapchat på. Og noget kunne tyde på, at en stor del af brugerne stadig har til gode at opdage nogle af de andre funktioner i Snapchat. Fx kender 10 % af brugerne ikke til muligheden for at tilføje beskeder til ens historie, mens 16 % af brugerne ikke kender Discover. Men selvom Snapchats fulde potentiale ikke ser ud til at være udnyttet af brugerne endnu, skal man passe på med at tillægge mediet for stor værdi hos de yngre brugere. Spørger man de unge, hvilket socialt medie de i sidste ende nemmest ville kunne undvære, så er Snapchat højt på listen. Snapchat ville relativt nemt kunne undværes, mens Facebook stadig er en afgørende faktor i de flestes hverdag:

“Livet ville gå videre uden Snapchat. Facebook er praktisk og helt uundværligt.“ (Mathilde, 16 år)

Snapchat for dummies

  • Beskeder: En Snapchat besked indeholder enten et billede eller en video, der forsvinder 1-10 sekunder efter, modtageren har åbnet beskeden. En besked kan besvares med et billede, en video eller tekst. Beskeder i Snapchat kan redigeres ved at indsætte tekst, filtre, emoji-stickers eller tegninger oven på billedet eller videoen i beskeden, ligesom man kan tilføje “linser” til sine selfies. I beskedfunktionen kan man også live-chatte. Her har man mulighed for at tilføje billeder fra kamerarullen, hvilket ikke er en mulighed, når man sender en normal besked. I en tekstchat forsvinder indholdet når samtalen lukkes medmindre enten modtager eller afsender har markeret, at indholdet skal gemmes. Det er også muligt at videochatte direkte med én ven ad gangen via beskedfunktionen.

  • Historier: I Snapchat kan man tilføje billeder og video, på op til 10 sekunder per del, til ens historie. En historie er en kronologisk samling af disse billeder eller video. Hver enkelt del af historien er tilgængelig for enten alle eller udvalgte følgere i 24 timer efter den enkelte del er uploadet, og man kan tilføje flere billeder og videoer løbende.

  • Live: Live-funktionen er kuraterede historier- typisk fra en større event eller en by - hvor brugerne selv bidrager med indhold. Det kan fx være New York Marathon eller København, hvor et afgrænset område i en afgrænset periode kan sende billeder eller video, som Snapchat efterfølgende udvælger til den samlede live-historie.

  • Discover: I Snapchat Discover kan man læse og se udvalgt medieindhold fra en række medievirksomheder. Fx er det muligt at se og læse historier fra CNN og National Geographic. Dette indhold kan deles med venner gennem beskedfunktionen.