Det daglige tidsforbrug på traditionelt broadcast-tv er faldet med 11 % blandt de 3-12- årige fra 2013 til 2014. Det er større end faldet på 4 % blandt hele befolkningen. Det er især de ældste børn, der ser mindre tv end tidligere. Årsagen til det voldsomme fald skal i høj grad findes i de muligheder, som tablet og smartphones giver. Op mod 90 % af de danske børn har adgang til en tablet i hjemmet, og mere end 90 % har adgang til en smartphone. Mange af børnene har også deres egne enheder. 30 % af de 3-6-årige førskolebørn har deres egen tablet, hvilket gør tabletten til den enhed, flest 3-6-årige selv har. Blandt de 7-12-årige tweens ser billedet imidlertid anderledes ud. Ønsket om at eje selv er stort, og derfor har 56 % af de 7-12- årige deres egen smartphone, 53 % har deres egen tablet, og 50 % har deres eget tv. Det er typisk, når børnene er 8-10 år, at de får deres egen smartphone. Pigerne får gerne deres smartphone før drengene. Når børnene bliver 10-12 år, har 77 % deres egen smartphone.
Tabletten har vundet børn og forældres hjerter
Førskolebørnene bruger mest tid på tv, men tablet er blevet populær. Der er flere årsager til, at særligt tablet har vundet de små børn og deres forældres hjerter. For børn er en tablet nem og intuitiv at bruge, og børn helt ned til 1-års alderen kan begå sig på en tablet. Forældrene vil hellere placere deres børn med en tablet end foran et tv, fordi de oplever, at en tablet i højere grad end tv tilbyder læring. Flere forældre forklarer, at deres børn både har lært at skrive bogstaver og tal ved at lege med familiens tablet, ligesom de får generelle it-kompetencer:
"Børnenes aktiviteter og interesser er forandrede, efter vi fik en iPad. iPad’en er virkelig god for min datter, hun er så dygtig til det. F.eks. har hun lært sig selv alfabetet." (Far til 3-årig pige)
Desuden er forældre mindre nervøse for at give deres børn en tablet end f.eks. deres egen bærbare computer, idet børnene kan lave færre ulykker på en tablet end på forældrenes computer, hvor der ligger vigtige dokumenter, som ikke må ødelægges. Hos forældrene er der ikke mange faste regler for, hvor meget børnene må bruge deres skærme, men til gengæld synes forældrene, at der også skal være fysisk aktivitet i hverdagen.
"Vi er opmærksomme på, at der skal være balance mellem fysisk leg og rigtige relationer, og så digital leg." (Mor til 6-årig dreng)
Når børnene bliver tweens, kommer endnu flere enheder i spil. Det er særligt smartphonen og den bærbare computer, som vinder indpas hos de ældste tweens. Pigerne foretrækker smartphonen, mens drengene hælder til den bærbare computer.
Tv'et mister indflydelse
Skærmtid er den tid, de 3-12-årige sammenlagt bruger på forskellige enheder. Det betyder, at der ikke udelukkende er tale om skærmtid brugt på underholdning, men også den tid, der bruges på f.eks. lektier på de digitale enheder. De 3-6-årige har dagligt 1 time og 45 minutters skærmtid. De bruger mest tid på tv’et, som står for 53 % af den samlede skærmtid, og næstmest på tablet, som står for 27 %. De 7-12-årige bruger dagligt godt 3 timer på skærme, og tendensen er, at jo ældre de bliver, desto mere skærmtid har de. De 10-12-årige har mere end 3½ times skærmtid dagligt. Tweens bruger tilsammen mere tid på smartphone, tablet og computer, end de bruger på tv’et.
Selvom tabletten har stor værdi hos de yngste og deres forældre, så er det fortsat tv’et, der fylder mest. Både i forhold til daglig dækning, men også når vi kigger på det daglige tidsforbrug. Når børnene bliver ældre mister tv’et indflydelse. Det ses i høj grad, når der spørges til, hvilken enhed børnene ville savne mest, hvis den blev taget fra dem. Kun 26 % af tweensene svarer, at de ville savne tv’et mest, mens 35 % siger, at de ville savne tabletten mest. De 10-12-årige piger ville savne smartphonen mest, mens de 10-12-årige drenge ville savne computeren mest.
YouTube regerer
Der eksisterer et par brands, som får enorm indflydelse, når børnene går fra at være førskolebørn til at være tweens. Blandt de 3-6-årige besøger 17 % YouTube dagligt eller næsten dagligt uanset enhed. For tweens har YouTube derimod en helt anden rolle. Her fungerer YouTube som en digital schweizerkniv, der tilbyder hvad som helst, når som helst, hvor som helst. Og derfor bruger 38 % af de 7-12-årige YouTube dagligt eller næsten dagligt, og hele 73 % bruger YouTube ugentligt. Det er især drengene, der elsker YouTube, men pigerne er også flittige brugere.
Førskolebørnene søger indhold, de kender fra tv på YouTube. Det vil f.eks. sige indhold, som sendes på DR Ramasjang, Disneys kanaler, Nickelodeon og Cartoon Network. Desuden søger de virale hits som What Does the Fox Say, Gangnam Style og Gummi Bear. Tweens søger for det første musik, eksempelvis Miley Cyrus og Katy Perry. En anden meget søgt kategori er YouTube-stjerner, f.eks. PewDePie og Cute Girls Hairstyles. Færdigheder, sport og interesser fylder også meget, når man spørger til de 7-12-åriges favoritter på YouTube. Her er de gode eksempler parkour-, fodbold- og Funloomvideoer. Den fjerde og sidste kategori er sjove videoer, f.eks. Chili Claus, sjove dyr og løjer i Mr. Bean-traditionen.
Tweens er rørende enige om, hvad deres favorit-apps er: YouTube og Minecraft. Men det er vigtigt at understrege, at app-markedet er meget fragmenteret. YouTube nævnes af 14 % af børnene og Minecraft af 14 %. Den tredje største er Instagram med 8 %. Herefter kommer en underskov af forskellige apps, f.eks. Netflix, Hayday, Snapchat, Momio, Facebook og Subway Surfers. Blandt de yngste børn er billedet mere enkelt, idet DR Ramasjang og Legos apps er de store spillere på markedet.
Sociale medier er ikke særlig udbredt blandt børn, dog er der den ene undtagelse, at de ældste 10-12-årige piger er med på vognen. De benytter især Instagram og Snapchat, og de gør det via deres smartphone.
Børnefamilier varsler markante ændringer
Der sker store forskydninger i børns mediebrug, og det ses tydeligt, at de nye enheder præger både de yngste og de ældste. Det er svært at spå om fremtiden, men vi tør godt spå om, at de store forandringer i danske børnefamiliers mediebrug varsler markante ændringer for den øvrige del af den danske befolknings mediebrug. Langt de fleste børn har adgang til digitale og mobile enheder, og danske børnefamilier ligger forrest i feltet sammenlignet med de andre nordiske lande, når det gælder adgang til digitale enheder. Så en eventuel bekymring om at en stor andel af danske børn tabes på gulvet i forhold til at komme med på den digitale bølge af den ene årsag, at de ikke har adgang til dyre digitale enheder, kan hermed aflives.