Nettet vokser på de små skærme

Smartphones og tablets er blevet mere centrale for vores netbrug, og det har konsekvenser for den traditionelle brug fra almindelige computere. Og mens danskerne bliver mere mobile, sidder de store amerikanske udbydere solidt på nettronen i Danmark.

(Foto: © Agnete Schlichtkrull, DR Medieforskning)

Danskerne har aldrig været mere online. I 2013 brugte 78 % nettet dagligt, og det er en stigning fra 75 % i 2012. De seneste år er brugen af smartphones og tablets steget med rekordfart, og danskerne har fået adgang til netindhold i stort set alle situationer hele døgnet. Mens nettet traditionelt er en selvstændig medieplatform, så er det i stigende grad også blevet en distributionskanal for medieindhold på andre platforme, f.eks. via streamingapps fra udbydere som Viaplay, Netflix og Spotify eller gennem spillekonsoller og bokse som Apple TV der bringer indhold op på den store tv-skærm.

Mange har været ude og investere i tablets. Hver tredje dansker bruger hver dag en tablet til at gå på nettet, og næsten halvdelen af tabletejerne anvender efter eget udsagn tabletten til formål, hvor de tidligere brugte en PC. Knap hver femte mener sågar, at den erstatter det meste af deres PC-forbrug, og derfor overrasker det ikke, at netbrug fra almindelige computere falder blandt danskere under 40 år. Der er særligt én egenskab ved tabletten som danskerne sætter pris på: Den er altid på nettet og skal ikke først starte op som en almindelig PC. Tablets har også gjort nettet mere tilgængeligt for mange brugere. Vi ser f.eks. den største tabletvækst i den ældre del af befolkningen blandt de 60-70-årige, hvor 33 % havde adgang til en tablet i 2013, hvilket er mere end en fordobling i forhold til 2012. For mange børn er tablets også blevet en væsentlig indgang til netindhold. Hele 74 % af de 5-12-årige har adgang til en tablet, hvilket er en stor stigning fra 2012, hvor niveauet var på 51 %. Der er markant flere tablets i børnefamilier sammenlignet med husstande uden børn, og 41 % af de 5-12-årige bruger apps på en tablet stort set dagligt.

Mobil netbrug bliver vigtigere

Smartphonen er også blevet mere udbredt i 2013, og nu bruger 46 % af danskerne nettet fra mobilen dagligt. Der er tale om en eksplosiv udvikling og en fordobling af niveauet fra 2011, som af mange betragtes som gennembrudsåret for den mobile netbrug. Den store udbredelse kan også aflæses i danskernes brug af nyheder via nettet. Tager man de største danske dagblade på nettet, så sker ca. en fjerdedel af den samlede trafik nu via den mobile udgave. Her har vi også set en markant stigning de seneste år, og der er potentielt mange annoncekroner at hente. Da Facebook opgjorde deres regnskab for tredje kvartal 2013, forlød det, at næsten halvdelen af deres globale annonceomsætning kommer fra mobilannoncering. Facebook har den store styrke, at deres brugere logger ind, og Facebook derfor kender deres brugere på et detaljeret niveau.

De nye mobile devices med mindre skærme betyder også, at udgivere af netindhold har fået en større opgave. Skal de lave dedikerede sites til smartphones og tablets, skal de lave apps, og hvor ofte skal de opdatere dem? En anden konsekvens af den stigende mobile brug er, at det er blevet meget svært at måle netbrugen fyldestgørende, fordi den i så høj grad sker på tværs af platforme. Det gælder også den danske netmåling, der endnu ikke opgør et brugertal for den mobile platform og heller ikke et samlet brugertal på tværs af platforme. Der arbejdes dog på en løsning af dette i 2014. Dette er særligt relevant for de annoncebærende netmedier i forhold til dokumentation, når de skal sælge annoncer.

Amerikanerne løber igen med danskernes opmærksomhed

På det danske netmarked dominerede to amerikanske selskaber i 2013, nemlig Google og Facebook. Det er der ikke noget nyt i, og meget peger på, at dominansen bliver større og større for hvert år. Ifølge den danske netmarkedsmåling, så er det kun Google, Facebook og YouTube (ejet af Google), der rammer mere end to millioner danskere i løbet af en almindelig måned. Danske udbydere som dr.dk, tv2.dk, eb.dk og dmi.dk bliver også brugt af mere end en million danske brugere, men der er langt op til de store amerikanske netsider både målt på antallet af brugere, tidsforbrug og sidevisninger. Det er væsentligt, fordi det i høj grad påvirker, hvor danskerne finder indhold på nettet.

Danmark er fortsat en Facebook-nation. Facebook bliver brugt af langt over halvdelen af danskerne og rammer bredt i alle aldersgrupper. Selvom der løbende snakkes om holdbarheden for Facebook, er der indtil videre ikke tegn på en snarlig udløbsdato. Samtidig tyder vækst hos de nyere tjenester Instagram og Twitter på, at den sociale aktivitet på nettet bare bliver endnu vigtigere. Mens 9 % af danskerne ifølge Gallup havde en profil på Twitter i 2012, var niveauet steget til 14 % i 2013. I 2013 brugte to ud af tre danskere sociale medier, og størstedelen gør det hver eneste dag.

Underholdning og streaming

Med et massivt indholdsudbud er det nemt at slå tiden ihjel på nettet. Næsten 40 % af danskerne surfer dagligt på nettet som tidsfordriv, og det er et fænomen i vækst. I 2010 var niveauet 26 %. Flere danskere finder altså underholdning via nettet - godt hjulpet på vej af sociale medier, streaming på f.eks. YouTube og hurtigt delte nyheder og artikler fra det meste af verden. Netflix og HBO Nordic blev lanceret i Danmark i slutningen af 2012, og streaming har været på manges læber sidenhen. Ifølge Index Danmark bruger 18 % af danskerne efter eget udsagn internettet til sening af tv fra tv-kanalerne mindst ugentligt, mens niveauet i 2012 var 15 %. Der er altså tale om vækst, men det er stadigvæk relativt få, der streamer rigtig meget. Det hører med til billedet, at der er store aldersforskelle. Blandt danskere under 40 år er niveauet 29 % mod 23 % året forinden.

På den ene side er netplatformen hyperfragmenteret med et massivt udbud af indhold, og på den anden side dominerer få, transnationale tjenester med noget nær monopolstatus inden for hvert deres område blandt de danske netbrugere. Det er Facebook, Google, YouTube og Wikipedia eksempler på. Tendensen ses også for de nye streamingtjenester. Størstedelen af brugen sker hos de to udbydere, Netflix (film og serier) og Spotify (musik), på trods af at der er mange andre konkurrerende abonnementstjenester. Det udelukker ikke, at der også kan være plads til de andre aktører, men det ændrer ikke på, at danskerne koncentrerer ganske store dele af deres tidsforbrug på streaming hos relativt få tjenester.