Når Apple lancerer en ny iPhone, er det typisk horder af yngre mænd, der med termokander og soveposer kæmper sig igennem natten for at være blandt de første, der får fingrene i den nyeste model. I det hele taget forbinder man typisk forbrugerelektronik med yngre mænd. Men meget tyder på, at mændenes dominans på dette område er ved at være ovre.
På smartphoneområdet er der i hvert fald tale om en markant udvikling. Kvinderne har fået smartphones i så stort et omfang, at lige så mange kvinder som mænd nu ejer en smartphone. TNS Gallups Mobile Devices-undersøgelse viser, at 67 % af alle danskere mellem 15 og 70 år har en smartphone. Efter at udbredelsen af smartphones hidtil har været højere blandt mænd, har kvinderne i 2013 nu indhentet mændene. Det er nyt at kvinderne indhenter mændene, når det gælder sådanne typer af forbrugerelektronik.
Treenigheden anno 2013: Kvinder, smartphone og Facebook
Kvinderne bruger, som mændene, deres smartphone til mange forskellige ting. Men der er især én ting, som springer i øjnene, og det er brugen af sociale medier. Ifølge TNS Gallup Index Danmark bruger kvinder sociale medier i et større omfang end mænd, og smartphonen er her et essentielt redskab. Kvinder med smartphone bruger hele 53 minutter dagligt på sociale medier sammenlignet med kvinder uden smartphone, som kun bruger 15 minutter på samme aktiviteter. Mændene er allerede sakket bagud, da mænd med smartphone bruger 40 minutter dagligt på sociale medier. Kvinder med smartphone bruger altså hele 13 minutter mere om dagen på sociale medier end deres mandlige modstykker.
Det mest populære sociale netværk er uden tvivl Facebook. Facebook har betydet rigtig meget for smartphonen – og smartphonen har helt sikkert også betydet rigtig meget for Facebook. Tilbage i 2009 udarbejdede DR Medieforskning brugerprofiler af mobilbrugerne. Her kunne man se, at særligt yngre kvinder var meget aktive med deres mobiltelefon i form af tale og SMS og ligeledes på sociale medier – på deres computere. Med fremkomsten af brugervenlige smartphones og markant billigere og mere gennemskuelige datapriser, er det helt tydeligt, at kvinderne har rykket dele af deres Facebook-forbrug over på smartphonen. I 2013 har hele 72 % af alle kvindelige smartphoneejere Facebook installeret, det samme tal for mænd er 64 %.
Det giver bare god mening at lave dugfriske statusopdateringer, når det passer dig, og billederne fra mobilen kan deles på sekunder. Telefonen bliver det naturlige omdrejningspunkt for den digitale del af dit sociale liv. Smartphonen og Facebook passer simpelthen perfekt sammen og har altså hjulpet hinanden til en eksplosiv vækst i udbredelse.
Kvinder downloader flere spil end mænd
Men kvinderne henter også andre apps end sociale netværk. En meget populær app-kategori er spil. Her er der også sket en markant udvikling de seneste par år. Gaming som fænomen er traditionelt set forbundet med mænd, men også her har smartphonen haft en betydning og indflydelse på kvinders forbrug af spil. Frem til 2012 var der flere mænd end kvinder der havde downloadet apps til deres smartphone inden for spilkategorien, men i 2013 ser vi at flere kvinder end mænd har downloadet spil. Det er typisk apps som WordFeud og Quizbattle, der tiltrækker kvinderne.
Antallet af apps, der bliver brugt ugentligt, har været stabilt de seneste tre år. Danskerne bruger i gennemsnit 7 apps om ugen, mænd lidt flere end kvinder. Det betyder, at det stadigvæk er meget svært at blive en af de apps, som rent faktisk bliver brugt, og det til trods for det efterhånden enorme udbud af apps. Faktisk har danskerne i 2013 installeret en smule færre apps end de havde i 2012. I 2012 havde danskerne i gennemsnit installeret 19 apps, og i 2013 er dette tal 17. Meget tyder på, at antallet af installerede apps på danskernes telefoner er ved at finde sit leje. Dette skal også ses i lyset af at smartphonen er blevet så udbredt, og derfor er der flere smartphonebrugere i dag, som ikke nødvendigvis har samme nysgerrighed og forbrug, som vi har set med de første ejere af smartphonen. Mænd udforsker smartphonens muligheder mere og i gennemsnit har de installeret 19 forskellige apps, mens kvinderne har installeret 15.
Flere ældre danskere har fået en smartphone
Det er ikke kun blandt kønnene, der sker forskydninger. Smartphones er oftest også et apparat man forbinder med den yngre del af befolkningen. Men de begynder nu at få selskab af den ældre del af befolkningen. Næsten halvdelen af de 60-70-årige har i dag en smartphone. Det er en fordobling i forhold til sidste år, hvor dette kun gjorde sig gældende for en fjerdedel. Det er i højere grad hos de ældre kvinder, at denne stigning sker, selvom der stadig er flest mænd i aldersgruppen der har en smartphone. De ældres brug afslører dog, at deres smartphone ikke er lige så rødglødende som hos de yngre danskere. Der bliver dagligt brugt et kvarter på andre aktiviteter end tale blandt de ældre, hvor samme tal for de 15-24-årige er knap to timer. Smartphonen anvendes altså i høj grad som en traditionel mobiltelefon blandt de ældre.
Kort fortalt har kombinationen af brugervenlighed, billig data og Facebook bidraget til at udbrede smartphonen til grupper af forbrugere man ikke typisk betragter som teknologientusiaster. Dette gælder særligt kvinderne, der for alvor har taget de nye teknologier til sig.