Vi streamer Motor-Mille og kager fra bagedysten

Der er stor forskel på, hvad det er, vi streamer, og hvad vi ser på live-TV, fremgår det af en status fra DR Medieforskning.

Motor Mille er et stort hit på DRTV, hvor seerne er vilde med at se Ramasjang-værten. Foto: Made By Us. (© TUE_BENGTSSON)

Er der et sted, hvor danskernes medieforbrug er steget de seneste år, er det streaming. Men når vi streamer er det ikke det samme, der hitter som stream, som også hitter, når det bliver sendt på traditionelt fjernsyn.

Det fremgår af hitlister, som DR Medieforskning har lavet over, hvad der hittede på DRTV på nettet og på de traditionelle danske TV-kanaler i 2018.

På direkte fjernsyn er det ofte direkte sport og direkte begivenheder som Melodi Grand Prix eller sidste års Kim Larsen-mindekoncert på DR1, som hitter, mens vi på streaming mere får fulgt med i programserier, som for eksempel ’Den store bagedyst’, julekalenderen eller Motor-Mille fra Ramasjang, som også er et stort streaming-hit.

Yngre streamer mest

Hvor det typisk er programmer fra DR1 og TV 2, der finder plads til hitlisterne, når Kantar Gallup hver uge laver sin TV-top 20, er det både programmer fra Ramasjang, DR1 og DR3, der hitter på listen over årets mest sete programmer på DRTV. Det kan måske samtidig understrege pointen med, at det i høj grad er den yngre del af befolkningen, som streamer mest.

DR Medieforsknings rapport ’Medieudviklingen 2018’, som kom for nylig, viste, at de 15-29-årige kun bruger cirka hvert 10. minut af deres medieforbrug på traditionelt TV, mens resten for eksempel bruges på streaming, lyd og sociale medier.

De 10 programserier, flest så på DRTV i 2018 var: (Seriegennemsnit)

  1. 1

    Den store bagedyst, DR1 – 395.000 seere

  2. 2

    Gift ved første blik V, DR1 – 365.000 seere

  3. 3

    Theo & Den Magiske Talisman, DR1 – 291.000 seere

  4. 4

    Motormille på cirkustur, DR Ramasjang – 291.000 seere

  5. 5

    Alene i vildmarken II, DR1 – 283.000 seere

  6. 6

    Broen IIII, DR1 – 281.000 seere

  7. 7

    Fuckbois, DR3 – 281.000 seere

  8. 8

    Simona overlever, DR3 – 277.000 seere

  9. 9

    Liberty, DR1 – 266.000 seere

  10. 10

    Doggystyle, DR3 – 245.000 seere

(Kilde: Adobe Analytics)

De 10 programmer, som flest så på almindeligt TV i 2018:

  1. 1

    FIFA VM 2018: 1/8-fianle Danmark-Kroatien, DR1 1. juli – 2.082.000 seere

  2. 2

    Håndbold: EM-semifinale: Danmark-Sverige (m), TV 2, 26. januar – 1.634.000 seere

  3. 3

    Badehotellet, TV 2, 12. februar – 1.582.000 seere

  4. 4

    Håndbold: EM – Tyskland-Danmark (m), TV 2, 21. januar – 1.510.000 seere

  5. 5

    Badehotellet, TV 2 26. februar – 1.471.000 seere

  6. 6

    Badehotellet, TV 2 5. marts – 1.457.000 seere

  7. 7

    Badehotellet, TV 2 19. februar – 1.438.000 seere

  8. 8

    Som et strejf af en dråbe – Danmark synger farvel til Kim Larsen, DR1 7. oktober - 1.434.000 seere

  9. 9

    Badehotellet, TV 2 12. marts – 1.396.000 seere

  10. 10

    Dansk Melodi Grand Prix 2018, DR1 10. februar – 1.383.000 seere

Læs mere om, hvordan vores medieforbrug fordeler sig her