De netop overståede jule- og nytårsuger er traditionelt en tid på året, hvor vi ser fjernsyn sammen med andre – for eksempel når Bambi er på glatis i ’Disneys Store Juleshow’, eller dronningen holder nytårstale.
Siden fjernsynet kom til Danmark i 1950’erne, har husalteret været samlingspunktet i de danske hjem, når mørket falder på. Men mængden af valgmuligheder er steget, samtidig med at serier, film og dokumentarer er målrettet unge, gamle, mænd og kvinder, dig og mig.
På samme tid er der nu også flere, der bor alene, end der var i slutningen af 1980’erne, og samtidig har folk fået alle tænkelige devices, hvorfra de kan tilgå programmerne. Derfor bliver stadig mere fjernsyn og nu også streaming set alene. Det betyder, at den såkaldte samsening er faldende i Danmark, viser tal, som DR Medieforskning bringer i rapporten ’Medieudviklingen 2022’, der udkommer den 26. januar.
- Hvor 55 procent af alle tv-minutter blev set med to eller flere personer foran tv--apparaterne i 1992, var tallet faldet til 42 procent i 2012. Og i første halvår af 2022 er det kun 31 procent af tv-forbruget, der er foregået i selskab med andre, siger medieforsker Jakob Vikær Hansen, der har skrevet afsnittet om samsening i rapporten.
Med streamingtjenesternes indtog i 2010’erne er det kun blevet sværere at finde fælles fodslag foran fjernsynet. Fra 2022 har det været muligt at måle streaming-seningen på det danske marked, og her viser de første tal, at samseningen er lavere på streaming end på flow-tv.
- Hvor det på traditionel flow-tv er hvert tredje minut, der ses i selskab med andre i 2022, er det på streaming helt nede på 20 procent, forklarer Jakob Vikær Hansen.
DR1 har størst andel af samsening
Ifølge ’Medieudviklingen 2022’ er DR1 fortsat tv-kanalen med størst samsening – målt over hele døgnet. Her er tallet 37 procent, for TV 2’s vedkommende er det 34 procent, mens tallet for eksempel er helt nede på syv procent samsening på streamingtjenester som YouTube og 12 procent på Discovery+.
De danske tjenester DRTV og TV 2 Play er blandt dem, der har den største andel af samsening på streaming.
- Her er årsagen nok først og fremmest, at de to tjenester tilbyder live-streaming af blandt andet nyheder, drama og underholdning, som for mange er noget, man enten ser sammen i familien eller af vane. Typisk er det betinget af et bestemt tidspunkt på dagen, forklarer Jakob Vikær Hansen.
Blandt de 15-29-årige er der kun 17 procent samsening mod de 24 procent, som er gennemsnitstallet for alle brugere på tværs af tv og streaming. Og også her er forklaringen ganske logisk, konkluderer Jakob Vikær Hansen i ’Medieudviklingen 2022’:
- Unge har et mere nichepræget og unikt medieforbrug, og deres forbrug sker i højere grad på tjenester, som har ekstremt meget forskelligt indhold. Her er der typisk også personalisering, der fordrer et mere individuelt forbrug.
Ifølge artiklen i ’Medieudviklingen 2022’ er der dog fortsat tv-programmer, der skiller sig ud, og hvor samseningen er over 80 procent. Det gælder for eksempel ’MGP’, ’X Factor’, ’Disneys Juleshow’ og dronningens nytårstale. Men også velkendte formater som ’Alene i vildmarken’, ’Løvens hule’, ’Fællessang’ og DR Dramas påskeserie ’Det forsvundne Ravkammer’ er nogle af de programmer, som fortsat giver anledning til at mødes i stuen.
Det er blandt andet underholdningsformater, livsstilsprogrammer og fiktion, der kan samle folk om samme skærm i stuen.
Ny definition af samsening
Digitale løsninger giver også mulighed for at se programmer sammen på nye måder. For eksempel har DRTV funktionen ’Se sammen’, men vildt udbredt er funktionen ikke.
- Det er endnu for tidligt at dømme samseningen ude, men udviklingen peger i én retning – både fordi flere danskere bor alene, får flere og flere tjenester og får smag for mere og mere skræddersyet indhold, noterer Jakob Vikær Hansen i ’Medieudviklingen 2022’.
Han tror dog stadig, at vi vil se og diskutere programmer i fællesskab – også i fremtiden.
- Begrebet samsening er allerede ved at blive redefineret – vi ser jo overordnet set stadig de samme serier, film og tv-programmer, men blot på forskellige tidspunkter og ikke nødvendigvis i den samme sofa. Behovet for at have noget at tale om og nogen at dele sine interesser og oplevelser med er intakt, siger Jakob Vikær Hansen.