Opsang, dåselyd og nye kanaler: Medieåret 2020 i den korte udgave

DR Medieforskning er snart klar med rapporten ’Medieudviklingen 2020’, hvor man blandt andet ser på medieåret 2020 i ’tweetform’. I anledning af årsskiftet har vi fået lov til at kigge med allerede nu.

Bjørn og Svend Laub Ahlmann Olesen er her i gang med at se Dronning Margrethe holde tale til folket i anledning af coronavirussen 17. marts. Programmet blev det mest sete program siden 1992 - med 3,3 millioner seere. (Foto: © NIELS AHLMANN OLESEN, Scanpix)

2020 bar på godt og ondt præg af corona-pandemien med aflyste planer, større afstand og hjemmearbejde som nogle af konsekvenserne.

Alt imens gik livet videre i medieandedammen, hvor nye streamingtjenester og radio- og TV-kanaler dukkede op, og hvor tech-giganter for eksempel var i opgør med leverandører.

DR Medieforskning har udvalgt en række store og små begivenheder samt nogle af de tal og tendenser, der har præget medieåret. Den fulde liste kan du se, når DR Medieforskning om cirka tre uger præsenterer ’Medieudviklingen 2020’ - den årlige rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier.

1. januar: DR K, DR3 og DR Ultra sender via det traditionelle tv-signal for sidste gang, inden DR K, som et led i DR’s spare- og udviklingsplan, lukker, mens DR3 og DR Ultra bliver rent digitale tilbud. Ligeledes forsvinder Kanal 5 og resten af Discoverys tv-kanaler fra YouSees tv-pakker efter uenigheder mellem de to parter. 10 procent af tv-markedet er dermed oppe i luften fra årets start, og den største vinder er TV 2, der ved årets udgang står for næsten 50 procent af danskernes tv-sening på flow.

30. januar: En horde af utilfredse kinesere bestormer en afstemning på dr.dk, om hvorvidt Danmark burde undskylde en tegning i Jyllands-Posten, der forestiller det kinesiske flag som coronavirussen. Af de 152.000 brugere, der ser afstemningen, inden den fjernes, er blot 12 procent fra Danmark, mens hele 51 procent er fra Kina, fremgår det af afstemningens data.

27. februar: Den første dansker konstateres smittet med coronavirus. Kort tid efter lukker landet ned, og resten er som bekendt historie. Omtrent to millioner danskere har i skrivende stund downloadet appen ’Smittestop’.

11. marts: Statsminister Mette Frederiksen går på talerstolen og lukker på grund af coronavirussen landet ned i en længere periode. 1,9 millioner tv-seere ser med. Kontakttal, covid-19 og hotspot er nogle af de nye ord, der i årets løb optages på Sprognævnets nyordsliste. Foruden disse og lignende ord eksploderer Google-søgninger på mundbind, håndsprit og influenzasymptomer – og Zoom.

17. marts: ’Det kan man ikke være bekendt’. Sådan lyder det fra dronning Margrethe i en sjælden opsang til danskerne på direkte tv i den første uge af forårets nedlukning. 3,3 millioner danskere ser med på DR1 eller TV 2’s kanaler i, hvad der i skrivende stund er den mest sete tv-udsendelse siden målingen af tv blev indført i 1992.

1. april: Radio Loud går i luften med en erklæret målsætning om at lave taleradio til de 15-32-årige. Gennem året er der mange diskussioner om kanalens lyttertal. I skrivende stund har kanalen en ugentlig dækning på 11.000 lyttere, hvoraf omkring 1.000 er i aldersgruppen 15-32 år.

6. maj: Facebook annoncerer de første medlemmer af deres såkaldte Oversight Board, og blandt andre tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt er medlem. Facebooks Oversight Board består af op til 40 eksperter, der skal diskutere principielle sager angående det indhold, der optræder på Facebook og Instagram. Facebook og Instagram bruges af henholdsvis 65 procent og 30 procent af danskere over 12 år dagligt i 2020 og er dermed de største tjenester målt på dagligt brug.

15. juni: Bekendtgørelse om krav til information og samtykke ved lagring af eller adgang til oplysninger i slutbrugerens terminaludstyr træder i kraft. Cookiebekendtgørelsen, som den også kaldes blandt venner, stiller som nævnt krav til hjemmesider, som samler digitale fodspor om brugerne, når de færdes online. Med bekendtgørelsen skulle det blive nemmere for brugerne at redigere og fravælge cookies på hjemmesider for bl.a. at værne om deres privatliv. I en undersøgelse siger mere end hver anden dansker, at de sjældent eller aldrig læser, hvad der står i teksten, og næsten hver anden angiver at det er tilfældigt hvad de trykker på.

Dåselyd var noget, man skulle vænne sig til i 2020. Her er det Premier League-kampen mellem Manchester United og Wolverhampton Wanderers på Old Trafford den 29. december - uden publikum. (Foto: © Laurence Griffiths, Scanpix)

17. juni: Der bliver langt om længe fløjtet op til fodbold i den engelske Premier League efter en tvungen corona-pause - dog for tomme tribuner som de fleste andre steder i verden. Rettighedshavere implementerer kunstig tilskuerlyd på kampene for at illudere liv på lægterne, og NENT oplyser, at op mod 90 procent af Premier League-seningen på deres platforme foregik med ’dåsetilskuere’ – det primære feed var dog med netop tilskuerlyd, så det krævede aktivt fravalg at slippe af med den.

23. juni: Efter et par måneder med høj tv-sening har danskerne fået nok af karantæne og hjemmeisolation. De flygter ud af stuerne i takt med at reglerne for forsamlinger lempes. Den 23. juni, altså dagen, hvor vi fejrer sankthansaften, når tv-forbruget derfor det laveste niveau siden tv-målingens start i 1992 med 1 time og 15 minutters tv-sening pr. dansker. Rekorden for dagen med mest sening er den 14. maj 2004, hvor der i snit blev set 5 timer og 52 minutters tv pr. dansker, da Kronprinsparret blev gift.

31. juli: Den danske musikbranche er i forvejen hårdt presset af corona-restriktioner, da YouTube vælger at fjerne alle Koda-medlemmers musik fra tjenesten, mens en ny aftale forhandles på plads. 1. oktober er musikken dog tilbage efter et par måneders forhandlinger. Mere end hver anden dansker bruger YouTube ugentligt i 2020, og blandt unge under 25 år det er op mod 8 ud af 10.

14. august: En længerevarende økonomisk disput får Apple og Google til at fjerne det meget populære computerspil Fortnite fra deres app-butikker. Det sker som en konsekvens af, at Epic, der står bag Fortnite, nægter at betale en procentdel af omsætningen til techgiganterne. Omkring to ud af fem drenge mellem 9-14 år spiller Fortnite ugentligt i 2020.

17. august: ’SVT's it-sikkerhedsafdeling har fundet, at TikTok-appen giver mere information, end det skønnes nødvendigt. SVT har derfor besluttet, at medarbejdere ikke må have TikTok-appen på deres arbejdstelefoner’. Således skriver den svenske DR-pendant SVT i en pressemeddelelse. Hvert andet danske barn mellem 9-14 år er på TikTok dagligt i 2020.

Sofie Linde i rollen som vært ved 'Zulu Comedy Galla 2020'. (Foto: © UNGER, Unger Anthon)

6. september: Sofie Linde er vært for ZULU Comedy Galla, der sendes på TV 2 ZULU. 360.000 seere følger med, da Sofie Linde genantænder Metoo-debatten med en optræden, der langsomt resulterer i, at flere brancher ransager sig selv.

7. september: TDC tænder for 5G-nettet, der med tiden skal blive 100 gange hurtigere end 4G, og som kan få stor betydning for vores samfund; især industri, transport og sundhedsvæsen. Ifølge Sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at frygte en sundhedsrisiko forbundet med 5G, og der er da heller ikke meldinger om strålingsulykker på nuværende tidspunkt.

15. september: Streamingtjenesten Disney+ lanceres i Danmark. Underholdningsgiganten har ved årets udgang en dækning på 20 procent og er særligt populær blandt den yngste del af danskerne

20. september: Statsministeren toner frem på Anders Hemmingsens Instagram-profil. Målet er at nå ud til de unge brugere, hvoraf mange er at finde blandt Anders Hemmingsens 1 million følgere på Instagram. 53 procent af de 12-29-årige bruger Instagram dagligt eller flere gange dagligt i 2020.

22. oktober: Streamingtjenesten Quibi lukker og slukker til trods for, at investorer har skudt 12 milliarder kroner i tjenesten, der med indhold af kortere varighed skræddersyet til mobilen skulle udfordre blandt andre Netflix. Ejerkredsen gav corona-pandemien skylden for, at tjenesten ikke kom op at flyve, da indholdet især var tiltænkt pendler-ture til og fra skole og arbejde. 55 procent af danskerne streamer ugentligt film, serier og tv-programmer i 2020.

3. november: USA går til valgurnerne og vælger Joe Biden som ny præsident. Twitter markerer op mod 300.000 tweets som potentielt vildledende i løbet af valgkampen, blandt andet tweets fra præsident Donald Trump. På DRTV, hvor valget dækkes live på DR1 og med dokumentarer om USA, når tidsforbruget det højeste niveau nogensinde den 4. november, ligesom P1 i løbet af valgugen når den højeste ugentlig dækning nogensinde med 1,1 millioner lyttere.

5. november: Google og MMS præsenterer et samarbejde, der inkluderer YouTube-sening i den svenske tv-måling. Det er første gang, at en stor udenlandsk videodistributør indgår i en markedsmåling, som kan gøre det muligt for offentligheden at få indblik i Googles video-data. De første indledende målinger viser, at svenskere over 16 år i gennemsnit ser YouTube 40 minutter om dagen. Herhjemme estimeres YouTube-forbruget i 2020 i skrivende stund af Kantar til at være mere beskedne 23 minutter pr. dansker.

19. november: PlayStation 5 lanceres, 26 år efter den første PlayStation ramte gaderne i 1994. Der er dog lang ventetid på den populære konsol, som bliver udsolgt, nærmest inden den rammer butikkerne. 36 procent af danskerne har i forvejen en PlayStation i husstanden – og næsten hver anden husstand har en form for spilkonsol.

6. december: Finansloven for 2021 præsenteres., hvor blandt andet udmeldte besparelser på DR sløjfes. DR’s tilbud bruges af 94 procent af danskerne mindst ugentligt.

8. december: Google offentliggør årets mest google ord, spørgsmål og personer. Corona, Metoo og det amerikanske valg er ikke overraskende blandt de temaer, der trender mest. Du kan se alle listerne her.

24. december: Flere kirker er lukkede, og færre er samlet på grund af corona-restriktionerne. Dermed er flere tv-apparater også tændt, da ’Disneys Juleshow’ vanen tro toner ud i julestuerne. 1.325.000 danskere ser med, hvilket er det højeste tal nogensinde – 200.000 flere end den hidtidige rekord.