’Det går ikke altid, som præsten prædiker’, hedder det i en gammel talemåde – og det kan redaktionsleder Christina Høier fra P6 Beat bekræfte, efter at endnu et år er gået på radiokanalen.
Da kalenderen for 2020 blev taget i brug, husker Christina Høier, hun var lettet. For takket være en ekstrabevilling havde radiokanalen fået sin levetid forlænget i mindst et år i forhold til den spare- og udviklingsplan, DR måtte præsentere i 2018. Det glædede de passionerede lyttere, men det betød også, at hun og redaktionen samlede kræfterne og gik i gang med at ’arbejde’ med alle programmerne på P6 Beat.
- I de første måneder af 2020 bød vi tre nye praktikanter velkommen, og hele holdet begyndte at arbejde på en ny måde. Hvor det hidtil havde været sådan, at hvert enkelt program på P6 Beat arbejdede for sig selv – nogle gange med en lille redaktion, skabte vi et bredt team, der kunne være tilknyttet alle programmer. Vi kalder den Rygradsredaktionen, for det er dét, de er. Rygraden på kanalen. Det har vi fået sindssygt meget ud af, beretter Christina Høier.
Hun fortæller om det fra hjemmekontoret. For knapt var året i gang, før det var her, hun kom til at sidde meget af tiden, som så mange andre har gjort det i årets løb. Den 11. marts 2020, da landet lukkede ned, betød det reelt også, at P6 Beat ikke kunne sende sine faste programmer og i første omgang spillede musik nonstop.
Medarbejderne på kanalen havde forståelse for, at de alle skulle hjem. Men mange af dem følte også trang til at være med til at løfte – og sende – i den svære tid.
Find 14 natradiovagter
Det blev også en meget kort periode, de slet ikke sendte. Allerede samme aften var Christina Høier i gang med at finde medarbejdere, som var parate til at tage aften- og nattevagter, hvor de skulle sende mellem henholdsvis klokken 22.00 og 2.00 og klokken 2.00 og 6.00 på P3, P4 og P6 Beat, som samsendte ud på de sene timer i et par måneder under coronanedlukningen.
- Vi var vist alle lidt rystede i starten, og DR Medier ville gerne have, at der var et beredskab døgnet rundt, hvis der skulle ske noget, eller hvis der pludselig blev indkaldt til pressemøde på et lidt skævt tidspunkt. Det gav blandt andet P6 Beats værter en mulighed for at træde i karakter. De var alle på, og allerede natten mellem fredag og lørdag i den uge, var DR’s natradio bemandet. Jeg tror, at alle værter oplevede, at der var brug for en stemme i natten, og specielt i de første uger var der meget stor opbakning og mange henvendelser fra lytterne, husker Christina Høier.
En anderledes festivalsommer
Hvor P6 Beat normalt gør meget ud af aktuelle koncerter og musikfestivaler, har det været meget beskedent, hvad der var at gå til på den front i år. I 2020 ville Roskilde Festival nummer 50 ellers skulle have været holdt.
- Det fik os til at lave en stort anlagt ’P6 Beat elsker…’-udsendelse på netop den dag, hvor hegnet ville være blevet væltet på Dyrskuepladsen i Roskilde, og gæsterne skulle være strømmet til. Vi prøvede at pille stemningen frem så godt som muligt – blandt andet med nogle af de navne, der skulle have optrådt i 2020 i Roskilde, forklarer Christina Høier.
Selv om medarbejderne på P6 Beat er vant til at have musik som deres stofområde, er det relativt sjældent, at musikken nærmest bliver spillet i – eller lige uden for – studiet, de sender fra. Sådan blev det imidlertid, da P6 Beat var en del af DR’s musiksommer, hvor det handlede om at få danske musikere og dansk musik ud til en coronaramt lytterskare, som ikke kunne komme til større koncerter eller festival.
Christina Høier var med til at planlægge, hvordan musiksommeren skulle lyde på P6 Beat, og ’det fungerede vildt godt’, som hun udtrykker det.
Gode minder med levende musik
- Initiativet betød, at vi kunne byde på livemusik nogle gange om ugen, og jeg oplever, at det virkelig var en indsprøjtning til en ellers meget koncertvant redaktion. De var glade for dét set-up, og selv da det blev efterår, havde vi det lille musikhjørne med plakater stadig som et lille minde, beretter redaktionslederen.
De små koncerter fortsatte i efteråret, hvor Christina Høier var med i planlægningen af ’Fredagsscenen LIVE’, hvor DR’s musikkanaler i radioen – P2, P3, P4, P5, P6 Beat og P8 Jazz - bød på levende musik med danske navne fra DR Koncerthuset.
- Over ni fredage sendte vi ’Live Beatet’, hvor 18 bands, der ikke er mainstream, spillede. På P6 Beat rådede vi over Studie 3 i Koncerthuset, og vi måtte i alt være 20 i det. Man tror ikke, at man kan få en stemning op at køre med så få mennesker, men det kan man. Lytterne, der var med, havde jo ikke været til live-koncert længe, og selv om der ikke var så mange i studiet, var der jo mange, der kunne lytte med ude ved højttalerne, siger Christina Høier.
Når man skal sende radio, skal man som udgangspunkt bruge et studie, så mange af værterne har befundet sig i DR Byen, mens andre fra redaktionen har arbejdet hjemmefra.
- Skal jeg være ærlig, synes jeg, det har været lidt svært for en lille kanal som vores, at nogle har skullet arbejdet hjemme, mens andre har skullet være der fysisk. Normalt ville jeg have indkaldt folk til et møde, men der har vi måttet finde andre løsninger som så mange andre. Samtidig har jeg været en feststopper, fordi vi er en supersocial redaktion, der godt kan lide at hænge ud sammen. Men jeg tør sgu’ ikke på grund af corona. Tanken om, at kanalen bliver lagt ned på grund af en fredagsbar er ikke til at bære, smiler Christina Høier.
Et år mere
Søndag den 6. december blev det så endelig tid til at bruge den grafik med teksten ’Et år mere’ og et stort hjerte på, som redaktionen lige så stille havde forberedt, hvis P6 Beat skulle få et år mere. Som et led i finanslovsaftalen blev der den dato politisk fundet kroner til en fortsættelse af P6 Beat og P8 Jazz i 2021.
- Det første halve år og hen over sommerferien var det ikke noget, der fyldte så meget i hovedet på os på P6 Beat, for der var så meget andet., Men i løbet af efteråret blev vi mere og mere påvirkede. Og jeg kunne heller ikke rigtig planlægge noget ind i 2021, for ingen vidste, om vi skulle sende, fortæller Christina Høier, der fortsætter:
- Det har virkelig været et vildt og turbulent år, men fyldt med gode oplevelser også, siger hun.
Og helt konkret betød meldingen om finansloven, at redaktionslederen nu kan fortsætte arbejdet med, hvordan P6 Beat skal se ud i 2021 - og med at planlægge en ny omgang af livebegivenheden ’P6 Beat rocker Koncerthuset’
I hvert fald ligger det fast, at P6 Beat når sin 10-års-fødseldag i april, og at Christina Høier selv når at fejre ’sølvbryllup’ med DR. For i 2021 er det samtidig 25 år siden, hun startede på DR’s talenthold.