2011: Første kvindelige generaldirektør
Efter 86 år med mandlige overhoveder, fik DR i 2011 sin første kvindelige generaldirektør: Maria Rørbye Rønn.
- DR står over for nogle spændende udfordringer i en medieverden, hvor danskernes medieforbrug ændrer sig hurtigt. (...) Min rolle bliver at sikre, at DR i endnu højere grad fokuserer på indholdet og kvaliteten, så DR også har betydning for danskerne i fremtiden, sagde Rørbye Rønn.
Rørbye Rønn afløste Kenneth Plummer (2005-10), og før Plummer var Christian Nissen generaldirektør fra 1994-2004.
2016: Fokus på kvalitet, brugerne og digitale tilbud
I 2016, 91 år efter Statsradiofonien sendte den allerførste udsendelse, var public service-opgaven stadig den samme i følge DR's virksomhedsstrategi 2015-18.
Men hverken samfund, brugere eller medierne er de samme, selv om vi stadig ser tv og hører radio.
Små børn swiper med lethed rundt mellem tv-tilbud på en tablet, vi læser nyhederne på mobilen på farten i i bussen, ser tv når vi har lyst på nettet og deler det indhold, vi kan lide, på for eksempel Facebook eller Twitter.
Virksomhedsstrategien i 2015-18 har derfor fokus på blandt andet originalt kvalitetsindhold, attraktive digitale tilbud, børneuniverser til digitalt indfødte og nyheder, hvor brugerne er.
For eksempel Ultra app’en til børn, dramaproduktioner som Bedrag og Arvingerne og banebrydende journalistisk som Den store skattelæk om firmaer, der hjælper rige mennesker fra hele verden med at holde deres formue skjult for skattemyndighederne.
Kilder: danmarkshistorien.dk, denstoredanske.dk, kulturarv.dk, dr.dk, politiken.dk, webmuseum.dk, Dansk Online Index.dk, DR Medieforskning, DR's Virksomhedsstrategi 2015-18.
Hvis du vil vide mere om årene 2017-2023, er der årssider om alle årene på dr.dk.