Formål
I en streamingtid er det gode billede afgørende for et programs succes. Programmets hovedbillede betragtes som det vigtigste markedsføringselement. Det er her, der kan skabes en rød tråd i hele markedsføringen, og det er her, vi kan hjælpe brugeren med at afkode stemning og genre.
Billederne bruges bl.a. på DRTV men også til anden markedsføring som fx presse, SoMe og på dr.dk. Derfor er det vigtigt at levere en samlet og varieret billedpakke.
Husk! Billedernes vigtigste formål er at tiltrække brugere. De skal være dragende og skabe nysgerrighed, men de skal også være nemme at afkode - tag især hensyn til mobilvisning.
Billedtyper
I DR skelner vi mellem to billedtyper. Et hovedbillede og et episodebillede. Sidstnævnte er de billeder, der bruges til at beskrive handlingen i de enkelte episoder. Hovedbilledet er en samlende betegnelse for det billede, der repræsenterer en helhed eller et værk. Eksempler på et hovedbillede er sæson- og seriebilleder samt billeder, der repræsenterer en enkeltstående dokumentar eller en film. Motivmæssigt er der samme krav til enkeltstående programmer samt serie- og sæsonbilleder, og derfor beskrives de samlet herunder.
Hovedbilleder
Et hovedbillede er den samlende betegnelse for programmets vigtigste billede. Det går også under betegnelsen key visual. Sæson- og seriebilleder er eksempler på hovedbilleder.
Et sæsonbillede skal repræsentere alle episoder i en sæson. Et seriebillede skal kunne repræsentere alle sæsoner og være et nemt genkendeligt ikon for hele serien. Som udgangspunkt vil seriebilledet blive opdateret, efterhånden som der kommer nye sæsoner. Det samme billede kan godt repræsentere både sæson og serie.
Det skal være nemt at afkode genren ud fra hovedbilledet.
Episodebilleder
Episodebilledet skal rumme essensen af den pågældende episode. Det skal illustrere stemningen, og vil typisk fortælle episodens vigtigste historie. Det er vigtigt at episodebilledet giver mening sammen med episodetitlen - det må ikke forvirre brugeren. Der skal være en rød tråd mellem alle episodebilleder og sammenhæng med seriens hovedbillede.
DR Minisjang
Minisjang er for de allermindste børn fra 0-3 år. Universet er enkelt, legende og børnevenligt med bløde former og glade farver. Til episodebilleder er der nogle ekstra guidelines, som det er vigtigt at være opmærksom på. Se dem her: Minisjang episodebilledguide
DR Ramasjang
De mindste seere kan endnu ikke læse, så billeder er meget vigtige for denne målgruppe. Billederne skal tydeligt visualisere hvad programmerne handler om, og det skal være nemt, for både børn og forældre, at skelne de forskellige episoder i en serie fra hinanden.
De bedste billeder er enkle og nære billeder.
Genkendelighed er helt centralt. De vigtigste karakterer skal som udgangspunkt altid være på billedet.
Billederne til Ramasjang skal være farverige, varme og glade.
DR Ultra
Billeder er en meget vigtig del af leveringen af programmer til Ultra. De unge er meget selektive og hopper hurtigt videre til noget andet indhold, hvis man ikke umiddelbart fanger deres opmærksomhed. Det rigtige billede er afgørende for om de unge til- eller fravælger programmerne.
Det er helt centralt at billede og titel hænger sammen.
Det gode billede til Ultra
Her skal der være fuld fart på. Følelser og udtryk skal være tydelige, og det er OK, at det bliver lidt overdrevet. Der må gerne være grafik, der understøtter udtrykket. Se gode eksempler herunder.
Gode råd
Motiv
- •
Som udgangspunkt altid mennesker med fokus på ansigter og følelser
- •
Som tommelfingerregel max tre personer til DRTV – flere vil være svære at afkode i mobilvisning på DRTV. Dog kan billeder med flere personer have værdi som pressebillede eller til flow
- •
Hovedsageligt halvnære billeder uden for mange detaljer – eller med sløret baggrund
- •
Mindst ét billede med rigelig luft, så billedet kan beskæres
- •
Letforståeligt og hurtigt afkodeligt
- •
Skal fungere i små størrelser (fx mobilvisning af DRTV)
- •
Motivet skal naturligvis være knivskarpt
- •
Som udgangspunkt fungerer action-billeder godt til episoder og opstillede billeder fungerer godt til sæson- og seriebilleder
Komposition
- •
Sørg gerne for at have rigelig med luft, så der er mulighed for at beskære billedet efterfølgende. Dette gælder kun ved billeder taget med spejlreflekskamera. Ved framegrabs, der skal bruges som billede på DRTV, skal det for så vidt muligt undgås at have personer i total
- •
Hvis programmet er båret af en vært, der henvender sig direkte til seerne, bør værten se direkte i kameraet
- •
Undgå i udgangspunktet, at personer står frontalt mod kameraet. Sørg i stedet for, at de er drejet lidt (men gerne med ansigtet vendt mod kameraet)
Baggrund
- •
Billedets baggrund skal være rolig og må ikke tage opmærksomhed fra motivet
- •
Juster gerne dybdeskarpheden for at opnå en sløret baggrund
- •
Baggrunden skal støtte op om motivet og programmets stil
Praktisk information
En billedleverance består af
- •
Min. 5 stk. pressebilleder - kan være både bred- og højformat
- •
Min. 1 stk. deltagerportræt pr. hovedmedvirkende (inkl. værter) - kan være både bred- og højformat
- •
Min. 1 stk. PSD indeholdende hovedbilledet i alle formater jf. template
- •
Min. 5 stk. episodebilleder pr. epsiode – bredformat (ved enkeltstående programmer undlades episodebilleder)
- •
Titelgrafik skal leveres separat med alpha-kanal
Alle episodebilleder skal leveres i bredformat (16:9). Hovedbilleder skal enten leveres i tilpas høj opløsning og med så meget luft, at det er muligt efterfølgende at beskære billederne, eller der skal leveres billeder i både høj- og bredformat.
Til sociale medier vil billedet typisk skulle beskæres til en kvadratisk visning (1:1). Vær derfor opmærksom på, at dette er muligt.
Det anbefales at levere billeder i højtopløselig professionel kvalitet. Anbefalet opløsning er 4.000 pixels på den bredeste led i 300 ppi.
Framegrabs skal leveres i 1.920 x 1.080 pixels og skal leveres uden borders og grafik.
Grafik kan leveres separat i en PSD, AI eller PNG fil.
Originalt artwork skal leveres som PSD, AI eller PDF i lag.
Etik
Selvom DRTV navigerer efter målgruppen utålmodige, nysgerrige, kræsne, yngre streamere, så er vi opmærksomme på, at følsomme sjæle og børn også bruger DRTV.
Læs blandt andet kapitel 2 om stærke og kontroversielle billeder i DR's etiske retningslinjer.
Hvis du er den mindste smule i tvivl om etik i forbindelse med billeder til et program, skal du kontakte din programredaktør i DR.
Redaktøren inddrager DRTV’s forsideredaktion i tvivlstilfælde.
Vi vil gerne sælge programmerne bedst muligt, men uden at gå efter banal ”click-bait” eller være platte.
Husk, at vi er stolte over vores etik i DR – og at det ofte blot er et spørgsmål om at løse etiske udfordringer på en måde, som både tilfredsstiller målgruppen og beskytter følsomme brugere.
Etik er også at tage hensyn til deltagerne i programmet og på billederne.
Billederne skal være clearet med personerne på billederne til brug for program- og presseomtale på alle platforme. Programproducenten skal i den forbindelse tage særligt hensyn til medvirkende og børn, som ikke er vant til eller ikke kan forventes at være vant til at medvirke i tv-produktioner.
Aflevering
Alle billeder skal leveres via DR Aflevering på dr.dk/aflevering senest 6 uger før programmets publiceringsdato.
Clearing
Alle fotos skal være godkendt af og clearet med medvirkende/personerne på fotos samt af DR's redaktør.
Kun til interne:
Brug følgende formulering i fotografkontrakten, for at sikre, at DR har rettigheder til at redigere billedet og publicere det til brug for streaming, programomtaler og presse på DR’s egne og tredjemandsplatforme samt i pressen:
”DR får ved denne erhvervelse ret til at udnytte billedet på alle måder, og på alle nuværende og fremtidige platforme, herunder foretage enhver eksemplarfremstilling som er nødvendig for udnyttelsen af billedet. DR får ved erhvervelsen ret til at beskære, justere og redigere billedet ved alle nuværende og fremtidige tekniske metoder.”