Alle ord tæller – 6-9 år

Alle ord tæller er et 3-årigt projektsamarbejde, der skal fremme læselysten samt styrke læsekulturen hos danske børn fra 1-14 år. Ambitionen med konceptet er at få læsning til at blive for alle børn. Det er en bred målgruppe med meget forskellige behov. Derfor er der udviklet en overordnet identitet til den samlede målgruppe, den kommunikerer også til voksne. Derudover rummer identiteten tre aldersgrupper: 1-5 år (Minisjang/Ramasjang), 6-9 år (Ramasjang) og 10-14 år (Ultra).

De tre målgrupper har brug for hver deres måde at kommunikere på, og det visuelle udtryk er derfor tilpasset aldersmæssige behov. Fælles for dem alle er, at det grafiske koncept tager udgangspunkt i ord. Ord er vigtige, sjove og noget for alle. De kan være fjollede, seriøse, kreative, de kan bruges til noget og så er ord en forudsætning for læsning.

Med talebobler og dingbats kan vi udtrykke sproget imellem os uden at bruge ord. Taleboblerne kommunikerer på en legende måde uden at være “skoleagtige”.

De 6-9 årige har en naturlig nysgerrighed og de vil gerne lære nyt. De har interesser og skabertrang, og der må gerne være meget at gå på opdagelse i, i det grafiske udtryk. Derfor er taleboblerne til denne målgruppe meget farverige, med rødder i tegneseriernes universer. Udover taleboblerne er der udviklet dingbats som kan være glade, vrede, overraskede, pruttende og lugtende mm. som vi kender det fra tegneserier, når fx. Kaptajn Haddock bander.

Logo

Logoet bruges på tværs af alle målgrupper i “Alle ord tæller”. Det skaber sammenhæng imellem den overordnede identitet og i de tre underidentiteter. Logoet er altid sort/hvid, med fri størrelse og placering.

Farver

Skrifttype

DR børnebrand-logohieraki

‘Alle ord tæller’ logoet skaber sammenhæng imellem de tre målgrupper og den overordnede identitet i projektet. Logoet er altid sort/hvid, med fri størrelse og placering. Når det optræder i forbindelse med logoer fra DR’s børnebrands, skal ‘Alle ord tæller’ og brandlogoer adskilles fra hinanden.

Partner-logohieraki

Her er eksempler på partner-logo hieraki i en linje og i to linjer. Der kan downloades png filer af partner-logo hieraki i både sort og hvid i grafikpakken.

Grundelementer

Talebobler med ka-pow!

Taleboblerne er figurative og farverige og har masser af ka-pow!.

Taleboblerne til de 6-9 årige bygger på et samle selv system:

  1. 1

    Vælg en taleboble-form,

  2. 2

    Vælg en tale/tænke-form

  3. 3

    Vælg en farve

Der kan downloades filer af predefinerede talebobler i grafikpakken.

Eksempler på talebobler lavet ud fra samle selv systemet af den samme grundform.

Dingbats

Dingbats kan anvendes i og udenfor taleboblerne. De må gerne roteres og de er altid sorte. Dingbats kan downloades enkeltvis fra grafikpakken.

Eksempler på sammensatte dingbats, de må gerne roteres. Sammensatte dingbats kan downloades fra grafikpakken.

Sammenstilling af taleboble og dingbats med logo Hero sammenstilling

Alle sammenstillinger af taleboble og dingbats kan downloades enkeltvis fra grafikpakken.

Eksempel på talebobler og dingbats på besøg hos Ramasjang.

Eksempler på formidling

Grafikelementerne kan bruges grafisk eller i samspil med video materiale og foto, som også godt må være fritlagt. Grafikelementerne kan placeres frit, hvor det giver mening i forhold til indholdet. Taleboblerne kan blæses op i størrelse som grafisk baggrundselement. På denne måde kan de anvendes både som dekoration og til længere tekststykker. OBS: DER MÅ IKKE INDSÆTTES BILLEDER I TALEBOBLERNE.

Eksempler på talebobler og dingbats brugt sammen med karakterer fra Ramasjang indhold.

Eksempler på talebobler og dingbats brugt sammen med fritlagt billede.

Eksempler på collage med billederammer og fritlagte billeder med outline der svarer til taleboblernes outline.

Taleboblerne skal adskilles fra brand-figurerne og brand logoer (minisjang og ramasjang).

Undervisningsmateriale

Undervisningsmaterialet skal kunne printes ud på skolerne, derfor er det vigtigt at tænke over at minimere brug af farver. Herunder er eksempler på undervisningsmateriale. Der være behov for at adskille tekststykkerne, dette kan gøres ved hjælp af baggrundsfarver på tekstboksene. Til det er der defineret en farvepallette med lyse farver, så teksten er nem at læse.