Alle ord tæller er et 3-årigt projektsamarbejde, der skal fremme læselysten samt styrke læsekulturen hos danske børn fra 1-14 år. Ambitionen med konceptet er at få læsning til at blive for alle børn. Det er en bred målgruppe med meget forskellige behov. Derfor er der udviklet en overordnet identitet til den samlede målgruppe, den kommunikerer også til voksne. Derudover rummer identiteten tre aldersgrupper: 1-5 år (Minisjang/Ramasjang), 6-9 år (Ramasjang) og 10-14 år (Ultra).
De tre målgrupper har brug for hver deres måde at kommunikere på, og det visuelle udtryk er derfor tilpasset aldersmæssige behov. Fælles for dem alle er, at det grafiske koncept tager udgangspunkt i ord. Ord er vigtige, sjove og noget for alle. De kan være fjollede, seriøse, kreative, de kan bruges til noget og så er ord en forudsætning for læsning.
Med talebobler og dingbats kan vi udtrykke sproget imellem os uden at bruge ord. Taleboblerne kommunikerer på en legende måde uden at være “skoleagtige”. Og med et lille drys dingbats, kan de bande, være eftertænksomme eller ligefrem begejstrede.
Logo
Logoet bruges på tværs af alle målgrupper i “Alle ord tæller”. Det skaber sammenhæng imellem den overordnede identitet og i de tre underidentiteter. Logoet er altid sort/hvid, med fri størrelse og placering.
Farver
Skrifttype
DR børnebrand-logo hieraki
‘Alle ord tæller’ logoet skaber sammenhæng imellem de tre målgrupper og den overordnede identitet i projektet. Logoet er altid sort/hvid, med fri størrelse og placering. Når det optræder i forbindelse med logoer fra DR’s børnebrands, skal ‘Alle ord tæller’ og brandlogoer adskilles fra hinanden.
Partner-logo hieraki
Her er eksempler på partner-logo hieraki i en linje og i to linjer. Der kan downloades filer med partner-logo hieraki i både sort og hvid i grafikpakken.
Grundelementer
Talebobler
Den overordnede identitet er et mix af talebobler og dingbats fra de tre underidentiteter, hvor alle tre målgrupper er ligeligt repræsenteret. Der er udviklet et tapet, som kan anvendes som inspiration til selv at lave sammensætninger, eller der kan bruges udsnit af tapetet.
Tapetet kan downloades i grafikpakken.
Sammenstillinger af talebobler og dngbats fra de tre målgrupper
Hero sammenstilling af talebobler og dingbats med logo.
Sammenstilling af talebobler og dingbats med logo kan downloades enkeltvis fra grafikpakken.
Sammenstilling af talebobler og dingbats uden logo kan downloades enkeltvis fra grafikpakken.
Tapet til 6-9 + 10-14 årige
Nogle gange skal der kommunikeres udelukkende til de 2 ældste målgrupper. I disse tilfælde kan talebobler med sanseudtryk fra den yngste målgruppe, virke lidt fremmede. Derfor er der også udviklet et tapet, til dette specifikke behov.
Sammenstillinger af talebobler og dingbats til 6-9 + 10-14 årige
Sammenstillinger af talebobler og dingbats med og uden logo til kommunikation målretttet de to ældste målgrupper (6-9 + 10-14 år), kan downloades enkeltvis fra grafikpakken.
Eksempler på formidling
Grafikelementerne kan bruges grafisk eller i samspil med video materiale og foto, som også godt må være fritlagt. Grafikelementerne kan placeres frit, hvor det giver mening i forhold til indholdet. Taleboblerne kan blæses op i størrelse som grafisk baggrundselement. På denne måde kan de anvendes både som dekoration og til længere tekststykker. OBS: DER MÅ IKKE INDSÆTTES BILLEDER I TALEBOBLERNE.
Merch
Eksempel på plakat til eventet “Alle ord tæller i Silkeborg”, målrettet de 6-9 + 10-14 årige.
Eksempel på folder.