P3s visuelle identitet er modig og markant. Det er en visuel identitet fuld af attitude, som målgruppen tydeligt skal kunne mærke i maven.
Samtidig er den visuelle identitet en fleksibel ramme, der kan tilpasse sig de forskellige platforme og lade sig farve og påvirke af indholdet, så det afspejler indholdets energi og diversitet og dermed altid er i forandring.
Centralt i identiteten er typografien, som altid er ekspressiv. Den kan være legende, modig og uforudsigelig, men altid markant i sit udtryk og binder dermed identiteten sammen på tværs af platforme og indhold.
Logo
Primært
Sekundært
Det sekundære logo bruges kun på DR’s egne platforme og i situationer, hvor DR’s koncernlogo allerede er til stede.
Farver
Primære P3 brandfarver
Den primære måde, vi anvender farver på, er ved at låne dem fra indholdet. Derfor bør den grønne brandfarve kun bruges, når det er særligt nødvendigt for at forbinde indholdet med P3.
Indholdsfarver (primær)
Den primære måde, vi anvender farver på, er ved at låne dem fra indholdet. Farverne kan bruges præcist som i indholdet eller intensiveres for at fremstå mere levende. Farverne defineres ved at vælge dem fra et bestemt område på billedet, enten baseret på en generel farveflade eller en markant spotfarve.
Kontrast (sekundær) Hvis farverne i billedet mangler den nødvendige kontrast eller er i sort/hvid, kan man i stedet vælge en passende kontrastfarve til indholdet. Vi stræber generelt efter mættede farver, der skaber et markant visuelt udtryk.
P3 (branded) Hvis man ønsker at tydeliggøre koblingen til P3 yderligere, kan man anvende den grønne P3-brandfarve.
Skrifttype
Grundelementer
Typografi
Den ekspressive brug af typografi er en central brandmarkør for P3. Typografien skal altid være markant og iøjnefaldende. Overskrifter skal enten være i DR Publik Ultra Condensed Bold eller DR Publik Ultra Condensed Bold Italic og altid i versaler. Markant typografi kan opnås på mange måder, såsom at lade teksten gå til kant, være kæmpestor, rotere, beskæres, gentages eller være i bevægelse.
Stickers
Som et supplerende visuelt element anvender vi “stickers”. Disse kan tilføje tekst på en uformel og legende måde, skabe fokus eller tilføje et ekstra lag af kommunikation efter behov.
For at opnå et konsistent udtryk bruger vi altid DR Public Black som typografi. Vi har defineret en afstand omkring teksten på ¼ af versalhøjden for at sikre det rette visuelle udtryk (se eksempel nedenfor på konstruktionen). Vi bruger ofte stickers med en let rotation for at give et tilfældigt og uformelt udtryk.
Billeder
Når vi arbejder med billeder, fokuserer vi på det poetiske, det legende og det uperfekte. Derfor stræber vi efter billeder med skæve linjer, autentisk rod, iøjnefaldende farver og utraditionel beskæring og fokus. Vi fotograferer med direkte flash og retoucherer aldrig billederne.
Er jeg på rette vej?
Nu har du gennemgået grundprincipperne i vores designsystem. Til slut har vi en opsummering, der fungerer som en tjekliste, så du kan sikre, at dit indhold lever op til den visuelle identitet.