Sådan pakker du dit DR program ind

Herunder finder du guidelines og skabeloner til korrekt placering af tekstbaseret grafik og udformning af slutkreditering i DR programmer.

Grafik-safe i DR programmer

På alle DR's programmer bliver der tilføjet diverse grafiske lag, som afhænger af distributionsformen.

Det er lag som logo, undertekster og markedsføring. Disse elementer udgør tilsammen DR Programsafe.

DR Programsafe sikrer, at dit programgrafik ikke bliver overskrevet af elementer i DR's afvikling.

I videoen her gennemgår vi opbygningen af og reglerne for DR Programsafe og viser eksempler på korrekt og ukorrekt placering af grafik.

I DR programmer må der kun være skilte og tekst indenfor DR Programsafe og der skal være mulighed for undertekster på alle programmer.

Disse guidelines gælder både internt og eksternt producerede programmer og gælder alle programmer, da alt indhold skal kunne udkomme både på flow og digitalt.

Der kan kun dispenseres i dialog med DR Design (f.eks. nyheder, sport, transmission mv.)

Eksempel på det samme program, som det ser ud på hhv. Flow og DRTV.
Eksempler på tekstbaseret grafik, der ikke overholder reglerne.
Eksempler på tekstbaseret grafik som overholder reglerne.

Skabelon

Øverst på siden kan du downloade den samlede pakke til korrekt programindpakning.

I pakken finder du bl.a. DR Programsafe, der nemt kan trækkes ind i dit redigeringsprogram, når du skal placere grafik.

Mål for DR Programsafe

Slutkreditering i DR programmer

Slutkreditering i DR programmer skal placeres i et specifikt skærmområde og bruge et særligt logosystem.

Dette skal sikre en ensartet afvikling på tværs af platforme og gøre det muligt at markedsføre indhold samtidig med kreditering.

I videoen her gennemgår vi udformingen af og reglerne for korrekt slutkreditering i DR programmer.

For at undgå at markedsføringen dækker dele af krediteringen skal teksten placeres inden for det definerede område.

Eksempel på krediteringstekst som ikke overholder guidelines.
Eksempel på krediteringstekst som overholder guidelines.

Vælger man at tilføje en baggrund, skal den som minimum være 290 pixels høj, da markedsføringen keyes ovenpå udsendelsen. Det ligner en fejl, når noget af programmet er synligt imellem markedsføring og baggrund.

Eksempel på en krediteringsbaggrund, der ikke overholder minimumshøjden.
Eksempel på en krediteringsbaggrund, der overholder minimumshøjden.

Det er ikke et krav at bruge en baggrund. Men det er et krav at teksten er læsbar. En baggrund – evt. transparent – kan hjælpe på læsbarheden.

Skabelon

Øverst på siden kan du downloade den samlede pakke til korrekt programindpakning.

I pakken finder du bl.a. skabelon med tekstsafe og minimumshøjde, der nemt kan trækkes ind i dit redigeringsprogram, når du skal udforme din kreditering.

DR krediteringslogo

Alle DR programmer afsluttes med et DR krediteringslogo, der er animeret og backtimet, så animationen starter 4 sek før programslut og er fadet af 1 sek før.

Altid i størrelsen 320 x 96 pixels og altid placeret som vist nedenfor.

Krediteringslogoet fader af pga. afviklingssystemet, der viser et centreret DR logo de sidste 15 frames af alle udsendelser. Timing og animation er indlejret i logofiler.

Disse designguidelines gælder både internt og eksternt producerede DR programmer. Med ganske få undtagelser (nyheder, visse dramaproduktioner, m.fl.) Se nærmere i DR krediteringsmanual her.

Der kan kun dispenseres for designguides i særlige tilfælde og kun med tilladelse fra DR Design.

Hvis krediteringen har en sort baggrund, bruges DR's logo i gråtone version, der også er at finde i den samlede download-pakke.

Eksterne producentlogoer

I eksternt producerede programmer skal producentens logo placeres i det definerede område. Størrelsen er 400 x 225 pixels og svarer proportionelt til et 16:9 format.

Eksternt producentlogo skal afvikles umiddelbart inden DR krediteringslogo.

Skabelon

Øverst på siden kan du downloade den samlede pakke til korrekt programindpakning.

I pakken finder du bl.a. det animerede krediteringslogo til interne programmer og til eksterne i to udgaver med hvid eller sort tekst.