Billedguide

1

Formål

I en streamingtid er det gode billede afgørende for et programs succes. Programmets hovedbillede betragtes som det vigtigste markedsføringselement. Det er her, der kan skabes en rød tråd i hele markedsføringen, og det er her, vi kan hjælpe brugeren med at afkode stemning og genre.

Billederne bruges bl.a. på DRTV men også til anden markedsføring som fx presse, SoMe og på dr.dk. Derfor er det vigtigt at levere en samlet og varieret billedpakke.

Husk! Billedernes vigtigste formål er at tiltrække brugere. De skal være dragende og skabe nysgerrighed, men de skal også være nemme at afkode - tag især hensyn til mobilvisning.

  • Det gode billede er inviterende. Brug de vigtigste karakterer i programmet. Max 3 personer. (Foto: © Story Productions)
  • Det gode billede forklarer programmets præmis. (Foto: © A&M productions)
  • Det gode billede sætter en stemning. Tydelige følelser, der passer til programmets tone, fungerer bedst. (Foto: © Brian Lichtenstein)
  • Det gode billede er nemt at afkode. Men det skal samtidig skabe interesse og pirre nysgerrigheden - det må aldrig blive kedeligt. (Foto: © Ali Rastegar Nadjmi)
  • Det gode billede er tro mod programmets genre. (Foto: © Morten Krüger og Mikkel Dyrting/Pawel Binczycki)
  • Det gode billede kan afkodes i små størrelser.
  • Det gode billede har høj nok kvalitet til de helt store skærme. (Foto: © Nelle Renberg Andersen)
1 / 7
2

Billedtyper

I DR skelner vi mellem to billedtyper. Et hovedbillede og et episodebillede. Sidstnævnte er de billeder, der bruges til at beskrive handlingen i de enkelte episoder. Hovedbilledet er en samlende betegnelse for det billede, der repræsenterer en helhed eller et værk. Eksempler på et hovedbillede er sæson- og seriebilleder samt billeder, der repræsenterer en enkeltstående dokumentar eller en film. Motivmæssigt er der samme krav til enkeltstående programmer samt serie- og sæsonbilleder, og derfor beskrives de samlet herunder.

Hovedbilleder

Et hovedbillede er den samlende betegnelse for programmets vigtigste billede. Det går også under betegnelsen key visual. Sæson- og seriebilleder er eksempler på hovedbilleder.

Et sæsonbillede skal repræsentere alle episoder i en sæson. Et seriebillede skal kunne repræsentere alle sæsoner og være et nemt genkendeligt ikon for hele serien. Som udgangspunkt vil seriebilledet blive opdateret, efterhånden som der kommer nye sæsoner. Det samme billede kan godt repræsentere både sæson og serie.

Det skal være nemt at afkode genren ud fra hovedbilledet.

Episodebilleder

Episodebilledet skal rumme essensen af den pågældende episode. Det skal illustrere stemningen, og vil typisk fortælle episodens vigtigste historie. Det er vigtigt at episodebilledet giver mening sammen med episodetitlen - det må ikke forvirre brugeren. Der skal være en rød tråd mellem alle episodebilleder og sammenhæng med seriens hovedbillede.

  • HOVEDBILLEDE: Her er god sammenhæng mellem motiv og titel. Den uskarpe baggrund beskriver hvilket miljø serien udspiller sig i, og den hjælper samtidig karakteren til at stå tydeligt frem. (Foto: © Jeppe Søgaard Nielsen)
  • EPISODEBILLEDE: Her er der god sammenhæng mellem episode- og hovedbillede. (Foto: © United Production)
  • HOVEDBILLEDE: En god komposition, der gør det nemt at afkode billedet. Tapet og styling hjælper med at afkode tidsperioden, og der er spændende udtryk hos karakterene, der pirrer nysgerrigheden. (Foto: © Martin Juul)
  • EPISODEBILLEDE: Der er en god farvemæssig sammenhæng mellem episode- og hovedbillede. Episodetitlen "Danmarks største skønhedsmesse" understøttes godt, og der er god dynamik i billedet. (© Tine Harden)
  • HOVEDBILLEDE: Det store smil virker meget dragende, og tøj og motiv forklarer præmissen for serien. (Foto: © Brian Lichtenstein)
  • EPISODEBILLEDE: Det er det følelsesmæssige udtryk, der skaber sammenhæng med hovedbilledet i dette tilfælde. De ægte følelser, der her er fanget af kameraet, virker dragende. (Foto: © Theis Mortensen)
1 / 6
3

DR Minisjang

Minisjang er for de allermindste børn fra 0-3 år. Universet er enkelt, legende og børnevenligt med bløde former og glade farver. Til episodebilleder er der nogle ekstra guidelines, som det er vigtigt at være opmærksom på. Se dem her: Minisjang episodebilledguide

  • EPISODEBILLEDE: Enkelt billede der meget tydeligt beskriver, hvad episoden handler om. (Børste - Vi holder fastelavn) (Foto: © Copenhagen Bombay, Copenhagen Bombay)
  • EPISODEBILLEDE: Kraftige farver og tydelige hovedpersoner. Den uskarpe baggrund og den tætte beskæring, gør det meget nemt af afkode. (Filurerne: Ballon)
  • HOVEDBILLEDE: De to hovedkarakterer på en enkel baggrund. (Mariehøne og Bi)
  • EPISODEBILLEDE: Enkelt billede fra serien "Dyrehistorier", der gør det nemt for børnene at finde afsnittet om elefanten (Dyrehistorier: Elefantfeber) (© Framegrab)
  • EPISODEBILLEDE: Den centrale figur i serien, Børste, optræder altid på billederne. Det er nemt at afkode, at det her afsnit handler om køer (Børste og bondegården: Køer) (Foto: © Egon Rix, Mathias Nesgaard Jensen, Dan Ø. Larsen, Steen Klitgaard Jacks, Framegrab / DRTV - klko)
1 / 5
4

DR Ramasjang

De mindste seere kan endnu ikke læse, så billeder er meget vigtige for denne målgruppe. Billederne skal tydeligt visualisere hvad programmerne handler om, og det skal være nemt, for både børn og forældre, at skelne de forskellige episoder i en serie fra hinanden.

De bedste billeder er enkle og nære billeder.

Genkendelighed er helt centralt. De vigtigste karakterer skal som udgangspunkt altid være på billedet.

Billederne til Ramasjang skal være farverige, varme og glade.

  • HOVEDBILLEDE: Superhelten Sprinter Galore: Gode stærke farver og godt humør med hovedpersonen i centrum (Foto: © Copenhagen Bombay)
  • EPISODEBILLDE Hey Duggee: Det er nemt at at afkode hvad afsnittet handler om og dermed nemt at genkende. (© BBC Studios)
  • EPISODEBILLEDE: Motor Mille og uniformerne: Tydelige elementer der hjælper seeren med at afkode, hvad episoden handler om. (Foto: © TUE BENGTSSON)
  • HOVEDBILLEDE: Der er godt humør, og man genkender nemt hovedperson og location (Ramasjang Mysteriet)
  • Seriebillede til Kasper og Sofie, der tydeligt viser de to hovedpersoner og den gode stemning i serien (Foto: © Daniel Balint, © 2013 Cinenord Kidstory AS. All rights reserved.)
1 / 5
5

DR Ultra

Billeder er en meget vigtig del af leveringen af programmer til Ultra. De unge er meget selektive og hopper hurtigt videre til noget andet indhold, hvis man ikke umiddelbart fanger deres opmærksomhed. Det rigtige billede er afgørende for om de unge til- eller fravælger programmerne.

Det er helt centralt at billede og titel hænger sammen.

God sammenhæng mellem billeder og titler (Ultra gaming)

Det gode billede til Ultra

Her skal der være fuld fart på. Følelser og udtryk skal være tydelige, og det er OK, at det bliver lidt overdrevet. Der må gerne være grafik, der understøtter udtrykket. Se gode eksempler herunder.

  • Flot seriebillede der virker godt på både store skærme og i mobilvisning (BaseBoys)
  • Hovedpersonen i front og god stemning i billedet (BaseBoys - Emil vender tilbage)
  • Stemningsfyldt seriebillede (Skyldig)
  • God brug af grafik på episodebillede (Drux & Flam: Får nyt logo - som en tatovering)
  • Enkelt seriebillede med letgenkendelig vært og location (Riisings flotte talkshow)
  • God sammenhæng mellem titel og billede. Pigens udtryk virker dragende (Klassen - Sebastians hemmelige liste, del 2)
1 / 6
6

Gode råd

Motiv

  • Som udgangspunkt altid mennesker med fokus på ansigter og følelser

  • Som tommelfingerregel max tre personer til DRTV – flere vil være svære at afkode i mobilvisning på DRTV. Dog kan billeder med flere personer have værdi som pressebillede eller til flow

  • Hovedsageligt halvnære billeder uden for mange detaljer – eller med sløret baggrund

  • Mindst ét billede med rigelig luft, så billedet kan beskæres

  • Letforståeligt og hurtigt afkodeligt

  • Skal fungere i små størrelser (fx mobilvisning af DRTV)

  • Motivet skal naturligvis være knivskarpt

  • Som udgangspunkt fungerer action-billeder godt til episoder og opstillede billeder fungerer godt til sæson- og seriebilleder

Der vil naturligvis være situationer, hvor det er meningsfyldt at have mere end 3 personer på billedet (Hammerslag) (Foto: Agnete Schlichtkrull) (Foto: © Agnete Schlichtkrull)

Komposition

  • Sørg gerne for at have rigelig med luft, så der er mulighed for at beskære billedet efterfølgende. Dette gælder kun ved billeder taget med spejlreflekskamera. Ved framegrabs, der skal bruges som billede på DRTV, skal det for så vidt muligt undgås at have personer i total

  • Hvis programmet er båret af en vært, der henvender sig direkte til seerne, bør værten se direkte i kameraet

  • Undgå i udgangspunktet, at personer står frontalt mod kameraet. Sørg i stedet for, at de er drejet lidt (men gerne med ansigtet vendt mod kameraet)

Foto leveret i høj opløsning (6.016 x 4.480 pixels) med mulighed for at beskære til både høj- og bredformat samt 1:1 (BaseBoys) (© DR B&U)

Baggrund

  • Billedets baggrund skal være rolig og må ikke tage opmærksomhed fra motivet

  • Juster gerne dybdeskarpheden for at opnå en sløret baggrund

  • Baggrunden skal støtte op om motivet og programmets stil

Seriebillede med sløret baggrund der får hovedpersonen til at stå tydeligt frem og som tydeligt fortæller, hvor vi befinder os (Bonderøven)
7

Praktisk information

En billedleverance består af

  • Min. 5 stk. pressebilleder - kan være både bred- og højformat

  • Min. 1 stk. deltagerportræt pr. hovedmedvirkende (inkl. værter) - kan være både bred- og højformat

  • Min. 1 stk. PSD indeholdende hovedbilledet i alle formater jf. template

  • Min. 5 stk. episodebilleder pr. epsiode – bredformat (ved enkeltstående programmer undlades episodebilleder)

  • Titelgrafik skal leveres separat med alpha-kanal

Alle episodebilleder skal leveres i bredformat (16:9). Hovedbilleder skal enten leveres i tilpas høj opløsning og med så meget luft, at det er muligt efterfølgende at beskære billederne, eller der skal leveres billeder i både høj- og bredformat.

Til sociale medier vil billedet typisk skulle beskæres til en kvadratisk visning (1:1). Vær derfor opmærksom på, at dette er muligt.

Det anbefales at levere billeder i højtopløselig professionel kvalitet. Anbefalet opløsning er 4.000 pixels på den bredeste led i 300 ppi.

Framegrabs skal leveres i 1.920 x 1.080 pixels og skal leveres uden borders og grafik.

Grafik kan leveres separat i en PSD, AI eller PNG fil.

Originalt artwork skal leveres som PSD, AI eller PDF i lag.

8

Etik

Selvom DRTV navigerer efter målgruppen utålmodige, nysgerrige, kræsne, yngre streamere, så er vi opmærksomme på, at følsomme sjæle og børn også bruger DRTV.

Læs blandt andet kapitel 2 om stærke og kontroversielle billeder i DR's etiske retningslinjer.

Hvis du er den mindste smule i tvivl om etik i forbindelse med billeder til et program, skal du kontakte din programredaktør i DR.

Redaktøren inddrager DRTV’s forsideredaktion i tvivlstilfælde.

Vi vil gerne sælge programmerne bedst muligt, men uden at gå efter banal ”click-bait” eller være platte.

Husk, at vi er stolte over vores etik i DR – og at det ofte blot er et spørgsmål om at løse etiske udfordringer på en måde, som både tilfredsstiller målgruppen og beskytter følsomme brugere.

Etik er også at tage hensyn til deltagerne i programmet og på billederne.

Billederne skal være clearet med personerne på billederne til brug for program- og presseomtale på alle platforme. Programproducenten skal i den forbindelse tage særligt hensyn til medvirkende og børn, som ikke er vant til eller ikke kan forventes at være vant til at medvirke i tv-produktioner.

Eksempel på, hvordan fotoudfordringen blev løst på DR3-programserien ’Mig og min pik’, januar 2018.
9

Aflevering

Alle billeder skal leveres via DR Aflevering på dr.dk/aflevering senest 6 uger før programmets publiceringsdato.

Clearing

Alle fotos skal være godkendt af og clearet med medvirkende/personerne på fotos samt af DR's redaktør.

Kun til interne:

Brug følgende formulering i fotografkontrakten, for at sikre, at DR har rettigheder til at redigere billedet og publicere det til brug for streaming, programomtaler og presse på DR’s egne og tredjemandsplatforme samt i pressen:

”DR får ved denne erhvervelse ret til at udnytte billedet på alle måder, og på alle nuværende og fremtidige platforme, herunder foretage enhver eksemplarfremstilling som er nødvendig for udnyttelsen af billedet. DR får ved erhvervelsen ret til at beskære, justere og redigere billedet ved alle nuværende og fremtidige tekniske metoder.”