DRTV-identiteten er genkendelig igennem alle dele af brugerrejsen. Identiteten giver brugeren en særlig oplevelse af produktets karakter – et digitalt produkt med on demand-indhold og flow tv – og samtidig bevarer den en stærk DR-identitet.

Det bærende element i identiteten er perspektivet og lagene i dette, som både refererer til DR’s strategi, kvadratet som er en essentiel del af vores design-DNA men også gør det muligt at visualisere det kæmpe katalog af indhold, DR står bag.

Vi bruger aktivt kvadratet og play-ikonet fra logoet i vores typografi. Dette kobler designet til det digitale produkt, men fremhæver også at der er tale om indbold, der kan afspilles. Vi arbejder dynamisk med perspektivet, og det kan både variere i størrelse, antal og tage farve af indholdet.

Logo

Brandfarver

Primære DR brandfarver

Hvid bruges primært til tekstfarver. Den røde bruges aktivt i designet til bl.a. tekst, men aldrig som baggrund.

Disse farver bruges til baggrunde og som lag i grafikken. Den mørkeste fungerer altid som baggrund.

Sekundære DRTV brandfarver

Udover de primære DRTV brandfarver, har man mulighed for at bruge ovenstående brandpalette, som alle er vores primære røde med nuancer af sort i, til at sikre et ensartet og stramt farveudtryk og stemning.

Skrifttype

DR Publik er installeret på alle PC'er i DR. Arbejder du på MAC kan skrifttypen tilgås via DR_Design-serveren her:

smb://net.dr.dk/nle/950_ISILONX/DR_MASTERDESIGN/DR_DESIGN/DR_Basis/ 13_DR_Koncerntypografi

Arbejder du eksternt, kan skrifttypen rekvireres ved at skrive til designmanager@dr.dk

Understregning

Understregningerne må udelukkende bruges på video, hvis det kan hjælpe på læsbarheden. Kan teksten læses uden understregning, så skal understregningen undlades.

Grundelementer

Perspektivet Det gennemgående grafiske element i identiteten er lagene i perspektiv. Vi arbejder med tre forskellige formater, netop fordi skærme har forskellige formater. Grundtanken er at formatet skal fylde materialet ud bedst muligt.

Lagene i perspektivet

Ovenfor ses lagene i perspektiv samt farvekoderne. Det er vigtigt, at man holder sig til farveholdningen i lagene, og at de bliver gradvist mørkere. Som udgangspunkt gælder det altså, at det forreste lag som det primære har den røde farve.

Typografi

Vi bruger aktivt UI-elementer som play-symbolet ved titler og tags til kategorier. Dette referer til DRTV og det digitale produkt.

Titler skrives altid med DR Publik Semibold og kobles sammen med play-symbolet. Nedenfor ses regler for play-symbolet, størrelsesforholdet og hvordan den forholder sig til teksten. Mellemrummet mellem titel og play-symbol svarer til halvdelen af play-symbolets højde.

Play-symbolet bruges ikke, når vi bruger titelgrafik dvs. viser titlen i programmets eget design.

Rubrikker

I rubrikker bruges DR Publik Semibold med både hvid og rød tekst, hvor den hvide bruges til at fremhæve enkelte ord. Hvis der ikke er nogen fremhævning, er hele teksten hvid.

Titelgrafik

I designet kan man både skrive titel med play-symbol – som beskrevet ovenfor – og man kan også bruge skrive titlen i programmets eget design, altså som titelgrafik.

SoMe-post med ét indholdsprogram

Album

Vi bruger albums til at kommunikere om flere forskellige stykker indhold, eller når der skal vises mere indhold fra samme serie eller film.

Eksempler på album. Øverst med flere programmer i samme album og nederst med mere indhold fra samme program.

Tekst på SoMe-posts

Nedenfor ses eksempler på brug af tekst. Brug af og mængde af design på de forskellige sider i et album kan variere.

Brug af indholdsfarver

Enkeltstående indhold

Til enkeltstående indhold kan man med fordel bruge perspektivet med transparent farve ovenpå, og hvor billedet så farver designet. Dette sikrer, at billedet får mest mulig opmærksomhed samtidig med at DRTV-identiteten stadig er diskret til stede.

Titelgrafik

Man kan både skrive titlen i DR Publik med play-symbol eller bruge titelgrafik.

Eksempler på SoMe-post, hvor designet tager farve af indholdet.

Når rammen tager farve af indholdet, defineres farven vha. colorpicking fra et sted på billedet. Det kan enten være med udgangspunkt i en generel farveflade i billedet eller markant spotfarve.

Af hensyn til læsbarhed af hvid tekst på billedet, bør den valgte farve ikke være for lys.

Eksempler på colorpicking af en generel farveflade i billedet.
Eksempler på colorpicking af en markant spotfarve i billedet.

Bannere

Bannere med kun et program kan med fordel – afhængig af billedmateriale – benytte sig af det transparente farvelag. Her skal perspektivet forholde sig til formatet, dvs. hvis det er et banner i bredformat, benyttes perspektivet i bredformat.

Bannere

Til bannere kan man med fordel skalere perspektivet op, så det fylder mest muligt på formatet. Dette sikrer at store billeder og dermed mest muligt opmærksomhed.

Tekst på album

Til album kan der være behov for at DRTV-identiteten fylder lidt mindre og billedmateriale samt typografi dermed træder tydeligere frem. I den forbindelse kan man bruge subtile, transparente kasser som nedenstående eksempel.

Henvisninger

I henvisninger bruges det grafiske greb som beskrevet nedenfor. Her benyttes farve fra billedmaterialet, og der bruges i alt tre lag.

Eksempler på designbrug

Billboard
Bannerdesign
Plakater
Banner

SoMe-skabeloner